Så säger polisen:)

Pejo skrev:
Jag tycker du ska svara på frågan istället för att vara populistiskt obstinat.

Hur mycket intrång i ditt privatliv tycker du är berättigat för att förhindra / reda ut brott? Är det ok om vi installerar en kamera i din sängkammare ?
Okej, så raka svar jag kan ge:

1. Någons hem är inte allmän plats och där anser jag att privatlivet ska skyddas i möjligaste mån. På allmän plats är det helt en avvägning mellan den enes skyldighet och den andres rättighet.

2. Nej, det är inte okej att installera en videokamera i någons sovrum utan dennes samtycke. Polisen borde dock få göra det om det finns särskilda skäl och en tillräckligt hög grad av misstanke. Lägg dock märke till att det är fullt lagligt för mig att ta bilder av någon som går naken i sin lägenhet utan att dra för gardinerna. Däremot får jag inte publicera bilden.

Hur privat anser du att man ska ha rätt att vara när man befinner sig på allmän plats? Om jag slår upp ett tält på ett torg, ska då mitt privatliv skyddas där?
 
VRM Roffe skrev:
Om vi bygger bätttre vägar som är bredare så spar det liv.
Det ökar möjligheterna att köra om utan att folk blir stressade.
<snip>
Hjälper knappast eftersom den ökade farten då gör olyckorna dödligare. Samma sak med bra beläggning.
 
Ugluk skrev:
Hjälper knappast eftersom den ökade farten då gör olyckorna dödligare. Samma sak med bra beläggning.

Måste dock påminna dig då om att det är den mänskliga faktorn som skapar olyckor.
Om vi får bättre förutsättningar att köra våra fordon på, så minskar både olyckor och dödlighet...........
 
VRM Roffe skrev:
Måste dock påminna dig då om att det är den mänskliga faktorn som skapar olyckor.
Om vi får bättre förutsättningar att köra våra fordon på, så minskar både olyckor och dödlighet...........
Så du tror inte att bättre vägar ger högre farter och mindre engagerade förare?
 
Anthrax skrev:
Men om dom nu inför det här med ägaransvar när det gäller identifiering av motorcykel, hur kommer dom att göra med indragningarna av körkort?

Låt oss säga att polaren faktiskt lånar hojen, och sen kör alldeles för fort framför en kamera som identifierar hojen som din, kommer man få en anmälan om körkorts-indragning i brevlådan då? Det är ju inte ägaren som har betett sig vårdslöst.

Då är det bättre att bara ge ut böter, som man gör med parkeringsböter. Dom kan man åtminstone kräva ifrån polaren.



om det blir ägaransvar så måste man avkriminalisera brottet i dessa fall.
= samma som parkeringsböter, tror inte man kan få en körkortsåterkallelse på det.

skillnad på bot och straff väl?
kanske värt att kontrollera detta nogrant.
 
Ugluk skrev:
Så du tror inte att bättre vägar ger högre farter och mindre engagerade förare?

Dom stressrelaterade olyckorna skulle klart minska om det finns bättre marginaler.
Den här trafikmoralen är lika pantad som alkoholpolitiken......
Bara för att några inte kan sköta sig så ALLA drabbas......

Tillbaks till självmordsstatestiken............... Den är värre.. :(
 
Ugluk skrev:
Okej, så raka svar jag kan ge:

2. Nej, det är inte okej att installera en videokamera i någons sovrum utan dennes samtycke. Polisen borde dock få göra det om det finns särskilda skäl och en tillräckligt hög grad av misstanke. Lägg dock märke till att det är fullt lagligt för mig att ta bilder av någon som går naken i sin lägenhet utan att dra för gardinerna. Däremot får jag inte publicera bilden.

Hur privat anser du att man ska ha rätt att vara när man befinner sig på allmän plats? Om jag slår upp ett tält på ett torg, ska då mitt privatliv skyddas där?

Det börjar ta sig.

2: Om polisen sätter upp en skylt med att lagbrott kan medföra registrering av personuppgifter då ? Då får du ju välja själv om du vill medverka till det...

Jo, du får publicera bilden, om du kan hävda att det är ett konstnärlig verk, och på din beskrivning tycker åtminstone jag att det är det - men det är upp till en domare att avgöra det - i domstol...

I dagens trafikmiljö arbetar man i huvudsak med att förhindra dödsfall - för att uppfylla nollvisionen. Detta gör man genom att få ned hastigheterna, så att verkningarna av en olycka dämpas, mao, personer blir skadade istället för avlidna. Kameror är då attraktivt, eftersom dom dessutom beräknas ge en god avkastning, på bekostnad av trafikanteran - en extra trafikskatt.

Att arbeta med att undvika olyckor helt och hållet är sekundärt. Det finns många exempel på hur man kan undvika olyckor;
bygga bort vänstervängar;
införa förarprov vid 55, 60 och 65 års ålder och återkalla körkort för förare som inte anses kompetenta,
etc,
etc.

En annan sak jag kommer att tänka på är; hur många av våra dödsfall på vägarna är rena självmord, där en person inte behöver en kamera, utan vård, för att undvika en pinne i statistiken?

Fartkameror är den enkla, snabba och lönsamma lösningen. När får vi se exempel på långsiktigt säkerhetsarbete i trafiken ?
 
Pejo skrev:
Det börjar ta sig.

2: Om polisen sätter upp en skylt med att lagbrott kan medföra registrering av personuppgifter då ? Då får du ju välja själv om du vill medverka till det...
Jag antar att det här syftar på sovrumskameran? Då är ju en skylt ganska onödig eftersom det ska finnas särskilda skäl och stark bevisbörda..
Angående samma skyltning vid kameraövervakade vägavsnitt är den snarast en "vänlig" varning och finns där ju i syfte att sänka hastigheten. Jag vill påstå att ingen fotograferas av en hastighetskamera utan en väldigt stark grad av misstanke, och därför har jag inget principiellt mot kamerorna.
Jo, du får publicera bilden, om du kan hävda att det är ett konstnärlig verk, och på din beskrivning tycker åtminstone jag att det är det -

I dagens trafikmiljö arbetar man i huvudsak med att förhindra dödsfall - för att uppfylla nollvisionen. Detta gör man genom att få ned hastigheterna, så att verkningarna av en olycka dämpas, mao, personer blir skadade istället för avlidna. Kameror är då attraktivt, eftersom dom dessutom beräknas ge en god avkastning, på bekostnad av trafikanteran - en extra trafikskatt.

Att arbeta med att undvika olyckor helt och hållet är sekundärt. Det finns många exempel på hur man kan undvika olyckor;
bygga bort vänstervängar;
införa förarprov vid 55, 60 och 65 års ålder och återkalla körkort för förare som inte anses kompetenta,
etc,
etc.
Jag håller helt med. Nollvisionsåtgärderna fråntar förare ansvaret för deras körning, och man har helt försummat att arbeta med attityder. Jag anser personligen att attityd är viktigare än hastighet.
En annan sak jag kommer att tänka på är; hur många av våra dödsfall på vägarna är rena självmord, där en person inte behöver en kamera, utan vård, för att undvika en pinne i statistiken?

Fartkameror är den enkla, snabba och lönsamma lösningen. När får vi se exempel på långsiktigt säkerhetsarbete i trafiken ?
Dit hör även sjukdomsfall, och dessa två grupper av förolyckade förare kan man nog dessvärre aldrig komma åt.
Jag skulle gärna se ett bredare arbete vad gäller trafiksäkerhet, men det finns vägavsnitt som behöver såväl kameror som 2+1-avsnitt.

Så hur privat ska man egentligen få vara i sin bil? Jag tror inte polisen samlar bilder av näspetare.. :hihi
 
Ugluk skrev:
Jag håller helt med. Nollvisionsåtgärderna fråntar förare ansvaret för deras körning, och man har helt försummat att arbeta med attityder. Jag anser personligen att attityd är viktigare än hastighet.

:tummenupp

Dit hör även sjukdomsfall, och dessa två grupper av förolyckade förare kan man nog dessvärre aldrig komma åt.

Det kan man VISST det - genom att identifiera problemet, belysa det, och aktivt arbeta för att får bort det. Det finns mer att vinna där än i hastighet !!


Ugluk skrev:
Så hur privat ska man egentligen få vara i sin bil? Jag tror inte polisen samlar bilder av näspetare.. :hihi

Näe, förvisso. Men kan man garantera att polisen inte plockar bort sig själva, vänner och bekanta ?

Återigen - det finns bättre ställen att sätta upp kameror på, i offentlig miljö, om man vill förhindra brott - men ingen så ekonomiskt vinstrik som trafikmiljö.

Varför har polisen tid att mäta hastighet på den trafiksäkraste av miljöer, motorväg, men inte tid att åka på en rattfylla, åka på misshandlar, åka ut och säkra spår efter inbrott etc ? Det är denna snedvridhet som skapar dom attityder vi har idag - allmänheten är inte ogin och ovänligt sinnad till polismakten, men har nog tröttnat på den nonchalans man råkar ut för 'när något händer'.

Nu tänker jag inte skriva något mer - alla poänger verkar klargjorda...
 
Ugluk skrev:
Rätta mig om jag har fel, men jag har fått intrycket av att polismyndigheten har all rätt att registrera dina uppgifter när du är under utredning? Eller tycker du att det ska krävas medgivande av någon innan han kan anses misstänkt?

En snabbfråga, hur fan gör man när skylten kommer upp? Det är inte direkt så att det finns en "ångerfil" för dom som inte vill köra igenom det övervakade området? :3freak

:tuttar
 
Är det inte så att dom bara fotar dom som kör för fort? eller tar den slummässiga bilder?

Om man då inte vill bli fotad är det ju "bara" att hålla hastigheten .. ? :va

slipper man ju lipa så mkt menar jag .. :rofl
 
Att kamerorna ger mindre olyckor är jag ytterst tveksam till. Ni som kör på dessa vägar borde veta att de flesta kör som svin imellan kamerorna och sen kör lagligt där kamerorna sitter. Snittet behålls fast topphastigheten ökas...

/ Hannes
 
Bogd skrev:
En snabbfråga, hur fan gör man när skylten kommer upp? Det är inte direkt så att det finns en "ångerfil" för dom som inte vill köra igenom det övervakade området? :3freak

:tuttar

Näe. Inget fritt val.
 
Bogd skrev:
Är det inte så att dom bara fotar dom som kör för fort? eller tar den slummässiga bilder?

Om man då inte vill bli fotad är det ju "bara" att hålla hastigheten .. ? :va

slipper man ju lipa så mkt menar jag .. :rofl

Kan man få se kalibreringsprotokollet innan, så man vet exakt vilken hastighet dom fotar på ?

Eller ska man bara lita på att storebror alltid gör rätt [när dom missbrukar dina rättigheter] ?
 
Last edited:
Ugluk skrev:
Så du tror inte att bättre vägar ger högre farter och mindre engagerade förare?


Jag tror bättre vägar och högre farter ger mer engagerade förare.

Nu går det så långsamt att folk blir uttråkade i sina bilar och tappar all form av koncentration.
 
P@trik skrev:
Jag tror bättre vägar och högre farter ger mer engagerade förare.

Nu går det så långsamt att folk blir uttråkade i sina bilar och tappar all form av koncentration.


Man blir ju uttråkad av allt man vänjer sig vid, lär väl bli samma visa med den nya hastigheten så småningom? Förresten, skulle du tänka om du såg en 150(km/h) skylt,
"Yes det här ska bli kul, nu ska jag koncentrera mig!" ?=)

Nej jag tror inte på det där jag.
 
Öhhhh..

P@trik skrev:
Skulle spara mer liv om pengarna gick till underhåll av vägarna istället för till kameror..

Funkar nog inte så..

Olika konton du vet..åtminstone vi som jobbar på storföretag vet hur den idiotin funkar.
 
FolkE skrev:
Man blir ju uttråkad av allt man vänjer sig vid

Det är ju sant iofs.
Men man kanske kan bli av med problemet "vansinnesomkörningar" som tar ett antal liv varje år,dom flesta framkallade av gamal man i hatt som gärna kör 2km/h under hastighetsbegränsningen.

Sen om man behöver tänka på att koncentrera sig när man kör är man redan illa ute.
 
Kahobe skrev:
Funkar nog inte så..

Olika konton du vet..åtminstone vi som jobbar på storföretag vet hur den idiotin funkar.
Vet sorgligt nog hur illa det fungerar.

Om alla pengar ifrån fordonskatten gick till vägarna kan man asfaltera om alla sveriges vägar 4ggr om året och installera värmeslingor i dom.




observera att detta inlägg är aningen överdrivet....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top