Så säger polisen:)

Honken skrev:
Kör själv en sträcka på ca 2 mil varje dag med ett antal fartkameror längs vägkanten och inte tycker jag att hastigheten på den sträckan minskat något drastiskt pga dom, givetvis kör folk sakta förbi kamerorna men mellan dom går det lika fort som överallt annars. Faran med detta är att avståndet mellan bilarna tätnar betänkligt just vid kamerorna då många får panik och bromsar ner till 15 km/h under hastighetsbegränsningen då dom ser en kamera! För just att hålla avstånd är ju också nåt som vägverket, tsv osv talar sig varma om för att upprätthålla trafiksäkerheten.....

Har märkt det själv många gånger eftersom jag avverkar rätt många mil på vägarna med bil i tjänsten.. Folk blir helt livrädda för kamerahusen och nästan ställer sej på bromsen, även om dom "bara" ligger typ 10 km/h över 90 t.ex. Har blivit rätt skapligt förbannad många gånger när man varit nära att köra in i framförvarande bil, smatidigt som man blir livrädd att få bakomvarande bil in i baksätet.. :näsblod
Bort med kamerorna!

Anthrax skrev:
Låt oss säga att polaren faktiskt lånar hojen, och sen kör alldeles för fort framför en kamera som identifierar hojen som din, kommer man få en anmälan om körkorts-indragning i brevlådan då? Det är ju inte ägaren som har betett sig vårdslöst.

Hur skall man göra med alla firmabilar? eller hyrbilr?

Anthrax skrev:
Med andra ord håller inte lagen om man inte har identifierat föraren. Inte när det gäller indragning i allafall.

Precis. Har jobbat på en biluthyrningsfirma i sju år. Det är ett helvete om kunden får p bot. Han skiter i att betala. Håller käft när han lämnar tillbaks, och sen kommer en påminelse till jobbet om utebliven betalning och sen är jakten igång att få fanskapet att betala.

mb skrev:
Lite längre ner på samma sida:
- Med de nya kamerorna kommer vi att kunna ta bilden bakifrån så att den bakre nummerplåten syns. Då behövs ingen bild på föraren, säger Inge Carreman, chef för trafikpolisen i Sörmland.

Hur var det nu man byggde in Nr plåten så att den gick att fälla upp?? :) :tungan

Är det någon som förövrigt har testat den där sprayen som alla talar om? Någon som testat att fota sin nr plåt med blixt som har sprayat den innan? Skulle vara intressant att veta...

Jag tror eller hoppas inte att det blir ägaransvar.. tänk hur många fordon det finns av samma modell och färg....?? många.. och hur lätt är det är det att göra en reg.skylt?? Då skulle man bara kunna för jäklas, ta o leta upp en som har en likadan hoj, o göra en ny skylt med nytt regnr och bränna i 200 förbi en kamera.. hur roligt hade det varit på en skala 1-10 om det hänt en själv???

Miss_Orchidee skrev:
Hur var det nu man byggde in Nr plåten så att den gick att fälla upp?? :) :tungan

Är det någon som förövrigt har testat den där sprayen som alla talar om? Någon som testat att fota sin nr plåt med blixt som har sprayat den innan? Skulle vara intressant att veta...

Sätt nr plåten framför bakhjulet :tummenupp

Var det inte trafikmagasinet som provade nån sån spray å la ut länken,samma vecka var alla flaskor slut.Har för mig att dom lät nåt fotolaboratorium försöka få fram siffrorna på nrplåten men det gick inte!

Miss_Orchidee skrev:

Det funkar. :tummenupp

Itacha75 skrev:
Jag har sprayen på min bil och jag har inte fått någon börer än. Åker förbi 6 kamror enkel väg till Karlskoga från norrtälje.
Har även sett foton på en som har fått böter och det är precis att man kan se vad han har för reg nr. troligen behövs det väldigt lite för att för att det ska blänka så att man inte ser vad det står.

Miss_Orchidee skrev:
vart finns denna mirakel spray??? :confused: sån skulle man ju nästan ha nu när man snart blir gammal och med större hoj!

asså. kameran fotar bara dom som kör för fort. du behöver inte oroa dig.

Ugluk skrev:
Även om det suger riktigt hårt att köra just dessa vägar. :gnissla
Än sen då? De ökar trafiksäkerheten. Inget offer är för stort för en säkrare trafikmiljö. Nä fan, automatisk hastighetsreglering är det enda rätta. Ersätt hastighetsskyltarna med transpondrar som reglerar farten åt oss.

Miss_Orchidee skrev:
vart finns denna mirakel spray??? :confused: sån skulle man ju nästan ha nu när man snart blir gammal och med större hoj!

Läs i mitt första inlägg i denna tråd... eller så trycker du här

anja skrev:
asså. kameran fotar bara dom som kör för fort. du behöver inte oroa dig.

Vet inte men den fotograferar nog inte annalfabeter heller, så du simmar lungt..... :tungan

Miss_Orchidee skrev:
vart finns denna mirakel spray??? sån skulle man ju nästan ha nu när man snart blir gammal och med större hoj!

Last edited:
Jag har läst i nån tidning, att testet i trafikmagasinet inte var gjort på rätt sätt dvs inte samma förhållande som i verkligheten.. skulle inte våga chansa med min bil.. :gnissla

sen inför vi kameror i toaletterna så staten ser att vi inte använder för mycket papper när vi torkar oss för både människor o djur dör ju pga att vi använder så mycket papper.är det nästa steg tro?
nej jag tycker man ska bättra vägarna istället kameror kan dom ställa vid skolor tillex där dom tänkt på annat än att tjäna pengar.
Det första dom kollade när dom planerade dessa 700 nya kamerorna var hur garanterat hur fort dom skulle va betald.
orkar inte dra till med 2 exemepel på hur polisen bara är ute efter att jävlas o tjäna pengar men det har hänt 2ggr här i år,kan berätta om nån inte tror mig.

Bingo skrev:
Än sen då? De ökar trafiksäkerheten. Inget offer är för stort för en säkrare trafikmiljö. Nä fan, automatisk hastighetsreglering är det enda rätta. Ersätt hastighetsskyltarna med transpondrar som reglerar farten åt oss.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman