Så säger polisen:)

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Saxat ur www.sn.se

– I dag ska jag sätta in kameran i skåpet vid Aspö handel, säger Ingemar Wiltén, polisassistent vid Sörmlands trafikpolis.
– Sedan tar kameran ungefär 20 bilder per dygn som därefter ska efterarbetas. Det måste gå att identifiera föraren och bilen. Det innebär också att vi inte kommer åt motorcyklister eftersom de saknar främre nummerplåt och har hjälm.

Fast det visste vi väl redan :tummenupp

Wiseguy skrev:
Och skulle man komma åkandes på en mc med en främre nummerplåt och utan hjälm så är nog fortkörningsböterna det minsta man bör oroa sig för :D

Ja! du får ta vägen förbi skåpen,så du inte torskar :7peta

Wiseguy skrev:
Och skulle man komma åkandes på en mc med en främre nummerplåt och utan hjälm så är nog fortkörningsböterna det minsta man bör oroa sig för :D
Fuzzhat och en annans nummerplåt fram vore tufft :näsblod

twinner skrev:
Saxat ur www.sn.se

– I dag ska jag sätta in kameran i skåpet vid Aspö handel, säger Ingemar Wiltén, polisassistent vid Sörmlands trafikpolis.
– Sedan tar kameran ungefär 20 bilder per dygn som därefter ska efterarbetas. Det måste gå att identifiera föraren och bilen. Det innebär också att vi inte kommer åt motorcyklister eftersom de saknar främre nummerplåt och har hjälm.

Fast det visste vi väl redan :tummenupp
Lite längre ner på samma sida:
– Med de nya kamerorna kommer vi att kunna ta bilden bakifrån så att den bakre nummerplåten syns. Då behövs ingen bild på föraren, säger Inge Carreman, chef för trafikpolisen i Sörmland.

" ...fota bakifrån, då behövs ingen bild på förararen..."

Bara för att man fotar bakifrån så krävs det väl fortfarande en lagändring så att det är ägaransvar eller...

Optimalt skrev:
" ...fota bakifrån, då behövs ingen bild på förararen..."

Bara för att man fotar bakifrån så krävs det väl fortfarande en lagändring så att det är ägaransvar eller...
Japp, står i meningen innan: ...regeringen funderar på en ny lag som lägger ansvaret för fortkörningen på bilägaren i stället för föraren.

mb skrev:
Japp, står i meningen innan: ...regeringen funderar på en ny lag som lägger ansvaret för fortkörningen på bilägaren i stället för föraren.

Pfft... läste aldrig länken, litade på att ni citerat allt vid det här laget :gnissla

Dom kan gott och väl fundera ett tag till, och sedan lägga ner sparbössorna... nollvision och trafiksäkerthet, skitsnack.

Optimalt skrev:
Pfft... läste aldrig länken, litade på att ni citerat allt vid det här laget :gnissla

Dom kan gott och väl fundera ett tag till, och sedan lägga ner sparbössorna... nollvision och trafiksäkerthet, skitsnack.
Skitsnack? Du tror inte olyckorna har minskat på kameraövervakade vägavsnitt?

Om inte en massa nötter larvat sig framför kamerorna med fingerpekningar och bakhjulskörningar hade vi antagligen inte behövt bry oss om kamerorna i framtiden heller. Vi sabbar bara för oss själva, som vanligt.. :(

Olika företrädare för diverse myndigheter har både rapporterat mycket positiva och mindre positiva resultat av kamerorna. Vore intressant att se en lite mer genomarbetad utredning. Jag tror att skåpen är rätt bra ändå.

mb skrev:
Olika företrädare för diverse myndigheter har både rapporterat mycket positiva och mindre positiva resultat av kamerorna. Vore intressant att se en lite mer genomarbetad utredning. Jag tror att skåpen är rätt bra ändå.
Det sker för få olyckor för pålitlig utvärdering, men enligt vv sparas ungefär 10 liv (gjorde en google-sökning med magert resultat). Min personliga upplevelse av att köra i kameraavsnitten runt Strängnäs och nere i småland är att hastighetsgränsen nästan undantagslöst följs slaviskt, och då kan nollvisionen ge verkan.
Även om det suger riktigt hårt att köra just dessa vägar. :gnissla

Ugluk skrev:
Det sker för få olyckor för pålitlig utvärdering, men enligt vv sparas ungefär 10 liv (gjorde en google-sökning med magert resultat). Min personliga upplevelse av att köra i kameraavsnitten runt Strängnäs och nere i småland är att hastighetsgränsen nästan undantagslöst följs slaviskt, och då kan nollvisionen ge verkan.
Även om det suger riktigt hårt att köra just dessa vägar. :gnissla

Skulle spara mer liv om pengarna gick till underhåll av vägarna istället för till kameror..

Ska verkligen bli intressant att se om dom lyckas få ägaransvar för fortkörningsböter. Tanken är lite skrämmande faktiskt för iom det blir fortkörning inte längre ett brott utan böterna blir nån slags administrativ avgift. dvs man kan inte längre få sin sak prövad i rätten!? Många vet ju hur pass rättslös man är när man försöker överklaga parkeringsböter och fortkörning blir då ung. samma sak iaf som jag förstått saken!

Nästa resonemang dom för är att kamerorna ska betala igen sig själva med hjälp av böter... dvs. att dom satsar pengar för att enligt utsago förbättra trafiksäkerheten men räknar kallt med att dom får igen med hjälp av böter! Vet inte om jag är paranoid men jag misstänker att denna hysteriska övervakning också inoficiellt handlar om att tjäna in pengar till polisen! Har fått berättat för mig av en som arbetar som polis att vissa enheter ibland skickas ut på övervakning av cykelljusansvändande och andra skitsaker för att just den enheten "dragit in för lite bötespengar"

Kör själv en sträcka på ca 2 mil varje dag med ett antal fartkameror längs vägkanten och inte tycker jag att hastigheten på den sträckan minskat något drastiskt pga dom, givetvis kör folk sakta förbi kamerorna men mellan dom går det lika fort som överallt annars. Faran med detta är att avståndet mellan bilarna tätnar betänkligt just vid kamerorna då många får panik och bromsar ner till 15 km/h under hastighetsbegränsningen då dom ser en kamera! För just att hålla avstånd är ju också nåt som vägverket, tsv osv talar sig varma om för att upprätthålla trafiksäkerheten.....

Det här med ägaransvar låter ganska krångligt... Om inte föraren erkänner sitt lag övertramp kommer ägaren att få ta skulden? Det funkar ju inte speciellt bra när körkortsindragning är aktuellt.... t.ex. hyrbilsfirmor, tjänstebilar o.s.v. ---- eller skall förslaget endast gälla privatpersoner?

Om det kommer fartkameror som tar kort bakifrån kommer, som föregående skribent säger, de flesta skyltar åka upp i undertailen...

Vid första anmärkningen av att skylten sitter fel delas endast påminnelse ut (inga böter)...

mb skrev:

Vad bra, min bil äger svensk vagnparksfinans innebär det att även fortkörningsböter kommer att hamna på min förmånsbeskattning?? Då blir det ju rätt billigt :D

Men om dom nu inför det här med ägaransvar när det gäller identifiering av motorcykel, hur kommer dom att göra med indragningarna av körkort?

Låt oss säga att polaren faktiskt lånar hojen, och sen kör alldeles för fort framför en kamera som identifierar hojen som din, kommer man få en anmälan om körkorts-indragning i brevlådan då? Det är ju inte ägaren som har betett sig vårdslöst.

Då är det bättre att bara ge ut böter, som man gör med parkeringsböter. Dom kan man åtminstone kräva ifrån polaren.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman