Så nära highside det går?

Nu ser man ju inte hur chaffisen gör här men jag tror att jag har varit värre ute en gång.
Var i garaget, hade smort kättingen på en 1100 EF-84 när mina polare kom och frågade om vi skulle fika i Strömsholm. Sagt och gjort, på med pajaskostymen så åkte vi. I vänstern vid grillen i Kvicksund fick jag en sladd som hette duga och slog av gasen (årets misstag), återfick fästet och fick en spark i arschlet av sadeln så jag nästan stod på händerna på styret. Landade på sadeln med båda benen ut åt vänster, dvs det som brukar kallas "damsadel". Lyckades bromsa lite grann och även klara av den högerböj som kommer därefter. Inte så betryggande att svänga höger med båda benen ut åt vänster!
Riktigt hårig händelse och lärdomen är att alltid kolla om olja har stänkt på vänstersidan av baktofflan efter smörjning.

Och jag ska inte på nåt vis försöka påskina att det var jag som redde ut situationen. Jag var, under en stund, bara passagerare på min egen förarlösa hoj!

Edit: Ja, det skulle kunna vara efter rakan på Mantorp.

På en 600a med varma slicks/rennsport/liknande så kan man gå på gasen duktigt med bra nedlägg. Fortfarande med knät i backen så är det fullgas på trean!

En blade 98 eller 99 är det och jag var oxo nära en
highsider ur hårnålen på gelleråsen :gnissla

Se och lär av hans misstag, och se hur fort baken släpper
du har inte en suck att parera...

Felet är att han har fullt nerlägg och han bara accar tills det släpper
Man bör ta kurvan så att man har möjlighet att räta upp en liten aning när man accar ur kurvan
Man kör lite som ett V i kurvan

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard