Så nära highside det går?

Frasen; en tesked löst, får en helt ny innebörd.
Dags för nya kalingar..

Jag har ingen som helst uppfattning om hur mycket man kan gasa på ut ur en kurva med fullt nedlägg. Kan låta som en himla dum fråga men på ett ungefär. Kan man gasa mycket, lite, mittimellan? :)

Oki... Fattar hur dum frågan måste låta men jag hade verkligen ingen aning. :)

Men lagom då, alltså? Kan vara bra att veta. :rolleyes: :hihi

Conrad skrev:
Jag har ingen som helst uppfattning om hur mycket man kan gasa på ut ur en kurva med fullt nedlägg. Kan låta som en himla dum fråga men på ett ungefär. Kan man gasa mycket, lite, mittimellan? :)

Kraften däcket kan uppta utan att släppa är hyfsatt konstant i alla riktningar. Om du ligger o svänger på gränsen till vad däcket kan klara så kan du inte gasa/bromsa alls. Du har redan förbrukat all tillgänglig kraft. (bild)Diagonala linjens längd är totala kraften däcket kan supporta. Komponeterna rakt fram o 90 grader höger eller vänster och deras längder motsvarar tillgänglig kraft i sidled. (Sen hur man gör på banan känner jag inte till tyvärr)

......... >
........
.......
|....
|

EDIT: skissjäveln funkade inge bra

Äh, nog med tekniskt mumbo jumbo!
Du gasar tills du känner det börjar släppa, och gör du en snygg kontrollerad powerslide och ser jättetuff ut! :D

fast ja kände inte mig så tuff när jag fick släpp ut ur hårnålen på knutstorp... :skrämd

Conrad skrev:
Oki... Fattar hur dum frågan måste låta men jag hade verkligen ingen aning. :)

Men lagom då, alltså? Kan vara bra att veta. :rolleyes: :hihi
En mindre teknisk förklaring är den att det beror på vad för däck man har, vad temperaturen är och fjädring osv osv osv osv...!

Med BT020R på Yamaha R6 så kan man med 80% nerlägg dra 1/3-1/2 gas innan det släpper, från 7000 varv. Låg temperatur då oxo.

Rätt svar är som vanligt att testa själv ;) Det är så olika!

*Edit, sådär kan det se ut när man försöker hänga på andra, kör race när det är race!

Last edited:
Här snackar vi fettur!!!!! Varför har aldrig jag sån tur :(

Conrad skrev:

Nyckelordet är "mjukt".... en smekning på gashandtaget... för att ha känsla för vart hojen tar vägen..!!

Samt att ha rätt växel.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard