Så mkt väger en standard husa

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Tog en sväng ner på lagret för att kolla vad hojen väger. 125kg blev det. Rätt bra tycker jag. Några liter från fulltank dock, batteri och elstart dvs helt standard. Nån som har gjort samma med sin hoj?

Bifogat

• DSC00229 (Medium).JPG
    DSC00229 (Medium).JPG
    53 KB · Visningar: 203
Det tycker jag låter helt ok med tanke på elstarten och batteri samt att det är en fet 650 med mycket drag. Kunde knappt bli bättre. :tummenupp
Hade upp min 501a på industrivåg precis före reggbesiktning, 125kg med full tank, batteri (egen upphängning otymplig i metal), backspeglar och allt annat sådant "nödvändigt" man måste ha inför besiktningen. Sådant jag plockat på hojen i efterhand då den vart E reggad innan. Då på 120kg tjänst enligt reggbeviset utan speglar, batteri, tuta, relä, instrumentering mm så jag tror nog att husaberg har varit rätt ärliga. Man har ju läst om vissa sporthojar där det skiljt 20kg mellan reggbeviset och verkligheten

Hej

När jag skulle Lv-regga min FX470 Husa så vägde den 112kg fulltankad
helt i cross utförande

vägde min -05 hemma i hallen på en badrumsvåg med ett hjul åt gången o ca halv tank, drygt 128 kg, om man nu kan lita på vågen

Den största slutsatsen är att vi borde sluta gnälla på att alla tidningar har felaktiga fakta hela tiden :gnissla

Jag reggade in min 01a på typ 122kg med 3/4 tank ungefär, batteri, elstart och allt.

Supermoto skrev:
2567616 På DIN våg kanske :arsele

Men imponerande i vilket fall :tummenupp

Nä på nån japps våg iofs.... Sen är säkert motardhjulen tyngre än cross hjulen... Men står 99kg i pappren i alla fall...

Lennartsson skrev:
2567854 Nä på nån japps våg iofs.... Sen är säkert motardhjulen tyngre än cross hjulen... Men står 99kg i pappren i alla fall...
Japsarna brukar ju skriva lite vad de vill i sina papper, åtminstone vad gäller plasthojar. T.ex brukar torrvikt vara utan batteri (om det finns), ALLA oljor och vätskor på en japshoj. <100 på pappret är såklart lite av en magisk gräns man gärna tar sig under. Vad anger andra? KTM?, Hynda?, Kwakkasuki? osv

Vore skoj att göra lite jämförelser på olika hojar i klubben. På samma våg då såklart. Och samma mängd bränsle. Husaklanen ställer upp med Stefans hoj med modifieringen att min kolfibertank monteras. Undrar om det skiljer nämnvärt mellan en 450- och en 650-motor (isf tar vi hans enduromotor) :va

Som referens anger Husaberg 110kg (torrvikt) för FSc-modellerna och 112 för gatlegala. Då är det alltså med startmotor, batteri osv.

Last edited:
Supermoto skrev:
2567874 Japsarna brukar ju skriva lite vad de vill i sina papper, åtminstone vad gäller plasthojar. T.ex brukar torrvikt vara utan batteri (om det finns), ALLA oljor och vätskor på en japshoj. <100 på pappret är såklart lite av en magisk gräns man gärna tar sig under. Vad anger andra? KTM?, Hynda?, Kwakkasuki? osv

Vore skoj att göra lite jämförelser på olika hojar i klubben. På samma våg då såklart. Och samma mängd bränsle. Husaklanen ställer upp med Stefans hoj med modifieringen att min kolfibertank monteras. Undrar om det skiljer nämnvärt mellan en 450- och en 650-motor (isf tar vi hans enduromotor) :va

Som referens anger Husaberg 110kg (torrvikt) för FSc-modellerna och 112 för gatlegala. Då är det alltså med startmotor, batteri osv.

När jag byggt klart ska vi väga...Kul se som du säger vad allt väger.

Ställ en våg vid klubbhuset i Örebro och ha en 10 i top lista ;)

Vem av SM SM förarna blir först att väga mer än cykeln?

mr_rockster skrev:
2568282 Ställ en våg vid klubbhuset i Örebro och ha en 10 i top lista ;)

Vem av SM SM förarna blir först att väga mer än cykeln?
Ingen dum idé. Ska se vad vi kan göra...

*host, host* - Bodingh lär väl varit där. Om inte annat så rätt nära. Om inte annat så när han körde Hynda.
Stefan var ju inte långt ifrån heller när han var uppe på 115. Megagossen är ju rätt stor, borde tangerat (med utrustning isf) hojvikten.

Enligt Dirtbike som damp ner i brevlådan idag vägde den YZF 450 -07 som dom testade 230lb "körklar" fast med tom tank.Ca 103,5 kg om jag har räknat rätt.

98kg tror jag Hondan e specificerad på i vissa fall

KTM´s nya 450 ligger på 104kg spec-vikt, är nog inte långt från verkligheten den siffran!

Joo, med utrustning så borde det varit i närheten iallafall ;). Stefan är ju rätt stor och megagossen med ;). men frågan är om de är uppe på hojens vikt (klart. om stefan vägde 115 så är det nog nära... ;))

- Johan

Supermoto skrev:
2568417 Ingen dum idé. Ska se vad vi kan göra...

*host, host* - Bodingh lär väl varit där. Om inte annat så rätt nära. Om inte annat så när han körde Hynda.
Stefan var ju inte långt ifrån heller när han var uppe på 115. Megagossen är ju rätt stor, borde tangerat (med utrustning isf) hojvikten.

Fan, det borde inte vara några problem att komma ner i hälften av hojens vikt. Iaf en naken Barrett mot en hoj med jätte mkt benisn & andra vätskor i :D

syclone skrev:
2565364 Hej

När jag skulle Lv-regga min FX470 Husa så vägde den 112kg fulltankad
helt i cross utförande
Vilken arsmodell?:)
nosferatu skrev:
2566920 vägde min -05 hemma i hallen på en badrumsvåg med ett hjul åt gången o ca halv tank, drygt 128 kg, om man nu kan lita på vågen
Funkar tyvar inte sa bra da hojen inte star rakt. Beror ifs pa hur du gjorde. Annars laggs ju mer vikt ner pa det hjulet som star pa backen. :mattias
Supermoto skrev:
2567874
Undrar om det skiljer nämnvärt mellan en 450- och en 650-motor (isf tar vi hans enduromotor) :va
Laste nagot om 0,5kg mellan 450 och 650. Var inga storre skillnader pa motorn (till avseende for vikten) forutom slaglangden (i princip).
Olof Eriksson skrev:
2568542 98kg tror jag Hondan e specificerad på i vissa fall

KTM´s nya 450 ligger på 104kg spec-vikt, är nog inte långt från verkligheten den siffran!
CRFen vager 108 torr. Anda imponerande.

Lennartsson skrev:
2568279 När jag byggt klart ska vi väga...Kul se som du säger vad allt väger.
Vad blir det för fälgar? Smidda Marchesini eller Talon/Exel med titan ekrar?

I Bike nr.11/12 vägde Husan in på imponerande 119,2 kg inkl. 10,5 liter bensin :tummenupp

/Roger

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back