Så kom statistiken vi inte ville se

  • Thread starter Thread starter bs
  • Start date Start date
Svart läsning och mycket personlig tragedi bakom varje fall...

Förutom det här med allt högre medelålder var det framför allt en sak som gjorde mig förvånad; det relativt låga antalet singelolyckor (en påtaglig reduktion gentemot snittet under 2000-talet). Mitt i all bedrövelsen tyder det väl ändå på att många av oss sänkt sin egen risktagning (även om vi har mycket kvar att göra avseende samspelet med andra trafikanter).

När det gäller antal döda relaterat till mc i trafik har vi väl legat ganska konstant under tvåtusentalet om man bara kompenserar för "de små talens magi" (små antalsförändringar leder ju till dramatiska procentförändringar).
 
Last edited:
jP skrev:
2549334 "Många döda i mc olyckor i år – mitträcken räddar liv"

Finns det några bevis för att mitträcken räddat _mcisters_ liv hittils, alltså ?

Kan kanske bli svårt att påvisa att en mc-förare/passagerare hade avlidit om ex. en bil kör in i räcket!

Statistik över hur många som däremot avlider i "räckesrelaterade" olyckor går dock säkert att plocka fram. Men svårare blir att avgöra om de hade överlevt kontra avlidit om räcket varit annorlunda utformat eller inte funnits alls.

Avsaknad av räcke kan ju ex. medföra att en förare/passagerare flyger över till mötande körban och där träffa ex. bil! Hur vet man det?

Tråkig statistik dock! :näsblod

Mvh!
// Niklas
 
payton skrev:
2549469 Det kanske är dags att försäkringsbolagen börjar arbeta mera med smc.Så att dom som vill, kan träna körning på bana .Som det är nu så backar man när självrisken är så hög.Beroende på det bolag man har.
/payton

Vad jag vet har redan Folksam och SMC ett sådant samarbete, kolla på SMC;s sida.
 
payton skrev:
2549469 Det kanske är dags att försäkringsbolagen börjar arbeta mera med smc.Så att dom som vill, kan träna körning på bana .Som det är nu så backar man när självrisken är så hög.Beroende på det bolag man har.
/payton

Det är ju samma självrisk som på väg när du kör bana med SMC. Menar du att det skulle vara lägre självrisk på bana än gata?
 
Avarage skrev:
2549637 Kan kanske bli svårt att påvisa att en mc-förare/passagerare hade avlidit om ex. en bil kör in i räcket!

Förvisso! Men om Vägverket så ståndaktigt propagerar för att mitträcken räddar liv även i fallen motorcyklister så får de även se till att backa upp det påståendet på något vis.

Lite statistik kring räckesrelaterade olyckor vore som sagt intressant att se, samt hur många som blivit skadade av räckena i sig men ändå klarar sig.
 
jP skrev:
2549678 Förvisso! Men om Vägverket så ståndaktigt propagerar för att mitträcken räddar liv även i fallen motorcyklister så får de även se till att backa upp det påståendet på något vis.

Lite statistik kring räckesrelaterade olyckor vore som sagt intressant att se, samt hur många som blivit skadade av räckena i sig men ändå klarar sig.
Nu är väl den största vinsten med räcken att det tar bort en stor del av mötes- och korsningsolyckorna, sedan att de med nuvarande utformning inte är speciellt snälla mot oskyddade trafikanter är en annan femma.
 
Man har länge sagt att unga sporthojsförare är överrepresenterade i olycksstatistiken, men hur kommer det sig då att medelåldern på dom som omkommer är långt över tjugo, nu senast var den väl uppe på 40 bast. Förstår inte riktigt :va Är det så att unga är överrepresenterade i sin lilla grupp? Kan ju trots allt inte vara så extremt mycket överrepresenterade i så fall?
 
avfartsgatan skrev:
2549948 Man har länge sagt att unga sporthojsförare är överrepresenterade i olycksstatistiken, men hur kommer det sig då att medelåldern på dom som omkommer är långt över tjugo, nu senast var den väl uppe på 40 bast. Förstår inte riktigt :va Är det så att unga är överrepresenterade i sin lilla grupp? Kan ju trots allt inte vara så extremt mycket överrepresenterade i så fall?
Bara en tanke, är väl att olyckorna med materiella skador, och där olyckan inte inneburit att någon avlidit kanske är överrepresenterat av unga förare som t.ex leker med hojjen.. Tror inte det kan påverka försäkringspremierna för yngre sporthojjsförare?
 
Lunnajs skrev:
2549967 Bara en tanke, är väl att olyckorna med materiella skador, och där olyckan inte inneburit att någon avlidit kanske är överrepresenterat av unga förare som t.ex leker med hojjen.. Tror inte det kan påverka försäkringspremierna för yngre sporthojjsförare?
Dom materiella skadorna uppgår till 4% av de utbetalningar som sker och då ingår även stöld etc. Så det går inte riktigt ihop.
 
HanneZ skrev:
2549971 Dom materiella skadorna uppgår till 4% av de utbetalningar som sker och då ingår även stöld etc. Så det går inte riktigt ihop.
Okey, det var bara en tanke :rolleyes:
Då kan man ju iaf börja klaga lite på bolagen då och kanske vifta med statistik..
 
Jag tycker deffenetivt att alla bussfiler ska vara öppna för mc trafik.
Som det är nu så är bara en bråkdel öppna för mc trafik.
Det är ju ett bra sätt att minska utsattheten för oss


Fattar inte att dom gjort något åt detta.
Om man tar Stockholm som exempel
Så vad jag vet så är det bara Bussfilen från Stockholm (roslagstull) mot Danderyd och Bussfilen mot nacka som är öppna för mc trafik.
Det kan finnas någon till.
 
avfartsgatan skrev:
2549948 Man har länge sagt att unga sporthojsförare är överrepresenterade i olycksstatistiken, men hur kommer det sig då att medelåldern på dom som omkommer är långt över tjugo, nu senast var den väl uppe på 40 bast. Förstår inte riktigt :va Är det så att unga är överrepresenterade i sin lilla grupp? Kan ju trots allt inte vara så extremt mycket överrepresenterade i så fall?
Snittåldern i kollektivet är väl över 50?
 
avfartsgatan skrev:
2549948 Man har länge sagt att unga sporthojsförare är överrepresenterade i olycksstatistiken, men hur kommer det sig då att medelåldern på dom som omkommer är långt över tjugo, nu senast var den väl uppe på 40 bast. Förstår inte riktigt :va Är det så att unga är överrepresenterade i sin lilla grupp? Kan ju trots allt inte vara så extremt mycket överrepresenterade i så fall?
Därför att det går säkert 25 återfallsknuttar på en ung sporthojskille.
Därför är det fler gubbar som vurpar och dör.
Tar du åandrasidan 100 gubbar och 100 ungtuppar så har statistiskt sett dubbelt så många unga killar kört ihjäl sig under sommaren, jämfört med gubbarna alltså.
Sad but true, Unga killar på sporthoj är fruktansvärt överrepresenterade i olycksstatistiken.:(
 
bs skrev:
2549330 Fick precis pressmeddelande från Vägverket:

Pressmeddelande

Det är 53 mindre i familjen efter denna sommar.:(

Låt oss hoppas att det stannar där...

Tråkig läsning, men börjar man läsa för sig själv så...53 omkomna, varav 6 kvinnor=47 st 10 st på moped(då vet jag dock inte hur många kvinnor, säg 10%?)47-9= 37st och av dessa 37 så är 16 på supersporthoj(vad som nu räknas som det, touringhojar? 21 år gamla fz 750? etc etc..) så ca 42% av olyckorna är supersporthoj, av nu drygt 280 000 hojar, vi är nog dock få i förhållande till totalet antal hojar.
58% av dödstalen står andra mc för totalt då än supersporthoj.

Statestik kan vridas lite hur som helst. Det är med statestik som en bikini, det visar mycket med döljer det väsentliga.
 
Chris Ash skrev:
2549344 Vad oväntat, de allmänt bespottade räckena är mycket bra, precis som alla som tänkt till fattat för länge sen.
Det är inget negativt med mötesfria vägar. Det är dessa vajerräcken och utformningen av dem som det är fel på.

Det jag skulle ha velat se i statistiken var ungefär hur många olyckor som berodde på alkohol eller droger (gissningsvis ca 20%), och om föraren saknade körkort (ett par stycken kanske), och om motorcykeln var stulen (kanske någon), och hur många det var som fick A-kortet samtidigt som de tog B, och så vidare...
 
Enligt SMC/vägverkets sida så ska kommande vajerräcken utformats på ett sätt som minskar riskerna för mc åkare.
Står lite om det på SMC och/vägverkets sida
 
Last edited:
Travel skrev:
2550203 Enligt SMC/vägverkets sida så ska kommande vajerräcken utformats på ett sätt som minskar riskerna för mc åkare.
Står lite om det på SMC och/vägverkets sida

Dom sitter redan på E4'an mellan Umeå och Skellefteå.
Runda mittstolpar och högre upp till första wiren så att motorcyklister kan glida under. (och småvilt kan krypa under)

Där försvann ju argumentet att det är bra att man inte glider in på mötande väghalva.

Vad jag inte förstår är varför vi ska "skyddas" från att kana ner i diket.
Varför sätts det upp så mycket sidoräcken?
Som jag ser det så är det väl bättre att slida av vägen och ner i ett dike, än att till varje pris kullra runt på asfalten tills efterkommande bilar avslutar det räckena har påbörjat.
 
KimL skrev:
2549359 Aldrig kul att se sådan statistik, men slutklämmen i deras pressmeddelande får mig att börja fundera på en sak faktiskt.
Om man kollar medelåldern för de som omkommit så hade den ökat och ligger numera på 41 år. Hur kan det då komma sig att det alltid gnälls på oss yngre att det är vi som orsakar alla allvarliga olyckor och är vi som stryker med och därför skall vi få fete försäkringskostnaden alabama???? Borde det inte rimligt vis vara denna årskullen dvs med ganska stor säkerhet återfallsknuttarna som borde få den högsta försäkringskostnaden??

Så är det redan. Åtminstone på Trygg hansa.
Min farsa, som är 57 bast, får betala högre premie än mig, på samma mc-modell. Trots att vi bor i samma zon. Jag har ingen annan förklaring än att 50-åringar börjar bli överrepresenterade i olycksstatistiken.

Så att skriva försäkringen på sina föräldrar är inte alltid en bra affär.

.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top