Så kom statistiken vi inte ville se

  • Thread starter Thread starter bs
  • Start date Start date
crashtestdummy skrev:
2549990 Därför att det går säkert 25 återfallsknuttar på en ung sporthojskille.
Därför är det fler gubbar som vurpar och dör.
Tar du åandrasidan 100 gubbar och 100 ungtuppar så har statistiskt sett dubbelt så många unga killar kört ihjäl sig under sommaren, jämfört med gubbarna alltså.
Sad but true, Unga killar på sporthoj är fruktansvärt överrepresenterade i olycksstatistiken.:(

Tack. Du hade redan skrivt det. :tummenupp
 
lasse kongo skrev:
2551598 borde inte glidarna ha höga försäkringar:va verkar ju som dom krockar mer?
Med tanke på antalet så tror jag inte att glidarna har högre krashsannolikhet per försäkringstagare än sporthojar med unga förare. Isf hade det kostat mer att försäkra glidare. Marknadsekonomi är krasst och enkelt.

/J
 
Freppa skrev:
2549457 Jag vill gärna se statistik från fem år tillbaka tills idag, dels över totala hojbeståndet, dels uppdelad på typen hojar. Vågar man hoppas att SMC's satsning på sporthojar och utbildning börjar lysa igenom?

Du kan se den i SMC:s pressrelease som kom utt 12 minutter efter VV´s :tummenupp

LÄNK:

Fast vi har inte delad upp på hoj typ. (än)
 
Galne Dansken skrev:
2551683 Du kan se den i SMC:s pressrelease som kom utt 12 minutter efter VV´s :tummenupp

LÄNK:

Fast vi har inte delad upp på hoj typ. (än)
Det där såg ju rätt positivt ut mitt i det tragiska att folk dör i trafiken.
 
Galne Dansken skrev:
2551683 Du kan se den i SMC:s pressrelease som kom utt 12 minutter efter VV´s :tummenupp

LÄNK:

Fast vi har inte delad upp på hoj typ. (än)

Ett mörkt ämne som sagt.
Men som motorcyklist så vill jag ändå vara positiv och säga att pressreleasen var en snabb och tydlig respons av SMC till press och därmed beslutsfattare! :tummenupp

Mvh
/J
 
Galne Dansken skrev:
2551683 Du kan se den i SMC:s pressrelease som kom utt 12 minutter efter VV´s :tummenupp

LÄNK:

Fast vi har inte delad upp på hoj typ. (än)

Får hoppas att de båda staplarna inte är i samma skala, i så fall var det inte roligt att åka mc 1984.

Statistiken visar ju ändå att det blivit mycket säkrare att åka motorcykel. Men målet måste ju vara nollvisionen så det finns så klar mycket kvar att jobba på.
 

Bifogat

  • mc_i_trafik.jpg
    mc_i_trafik.jpg
    42.2 KB · Visningar: 111
than skrev:
2552027 Får hoppas att de båda staplarna inte är i samma skala, i så fall var det inte roligt att åka mc 1984.

Statistiken visar ju ändå att det blivit mycket säkrare att åka motorcykel. Men målet måste ju vara nollvisionen så det finns så klar mycket kvar att jobba på.
Låt säga att det totalt körs lika mkt mil nu som -84. Det säger inte där statistiken något om. Hur många har flertalet motorcyklar? Hur många står bara och oxiderar bort?
 
HanneZ skrev:
2549364Lite skumt att snittåldern för de som dog på moped är 29 år...

4 av de omkomna på moped var 15 år, vilket innebär en snittålder på 57 år för de två andra. :rolleyes:



Det hade varit mycket intressant att se statistik på onykterhet, eventuellt trafikbrott vid tillfället ect.
 
Jag fattar inte varför det bara skall redovisas dödade.
Om man tar med de som skadas också så blir antalet större och därigenom kan man få ut mer av statistiken.
Dessutom är det väl de som skadas som verkligen kostar pengar.
 
Den där grafen vore bra att visa om bara staplarnas skala var utmärkt ja.
Som det ser ut nu kan man tolka det som att 80% av alla hojåkare dog 1984.
 
HanneZ skrev:
2552032 Låt säga att det totalt körs lika mkt mil nu som -84. Det säger inte där statistiken något om. Hur många har flertalet motorcyklar? Hur många står bara och oxiderar bort?

Det är väl fordon i trafik det handlar om dvs inreggade. Har svårt att tro att det är så många som har hojen inreggad och försäkrad utan att använda den med dagens försäkringspremier. Det skulle isf vara veteranhojar men de tror jag inte förekommer så ofta i olycksstatistiken.
 
enhjuling skrev:
2552051 Det är väl fordon i trafik det handlar om dvs inreggade. Har svårt att tro att det är så många som har hojen inreggad och försäkrad utan att använda den med dagens försäkringspremier. Det skulle isf vara veteranhojar men de tror jag inte förekommer så ofta i olycksstatistiken.
De glidarhojar jag känner till står påställda året om. Det är sån liten skillnad på helförsäkring och garageförsäkring(med drulle) så dom bryr sig inte ens om att ställa av.
 
xyx skrev:
2552046 Den där grafen vore bra att visa om bara staplarnas skala var utmärkt ja.
Som det ser ut nu kan man tolka det som att 80% av alla hojåkare dog 1984.
Javisst, och ca 40-50.000 omkom förra året.:D

Tyvärr undviker massmedia (och VV) att relatera antalet döda till antalet hojar.
(Men vad kan man vänta sig, journalister verkar ju upprörda/förvånade över att
en sänkning av orimliga skatter mest gynnar dom som betalade dom orimliga skatterna...
Men den nivån, och lägre, säljer ju tidningar och höjer tittarsiffror. Så vi har väl bara fått vad vi förtjänar.
Hellre enkelt och fel, än korrekt och lite tankekrävande.)
/u
 
Last edited:
Skriv till VV

Jag skrev följande mail till informations ansvarig på VV:

Hej Gunilla,

Snälla, när ska Vägverket, regeringen osv. förstå att just 2+1 vägar med ”vajerräcken” är livsfarligt för oss mc-förare.
Precis som våra ”vanliga armcoräcken”. Jag var just på Intermot, den Internationella Motorcykelmässan i Köln och kunde till min glädje se att flertalet europeiska länder har börjat se över räckena och göra dom ”mc-vänliga” (Man ”gömmer” stolparna genom att sätta en plåt framför stolparna så att man inte sliter av lemmarna när man glider in i ett armcoräcke)
Här i Sverige borde ni tänka om… igen.

Med vänliga hälsningar,

Kristoffer Persson

Br. Hörberg AB
Kawasaki Center i Löddeköpinge
www.brh.se
kristoffer@brh.se
046-728979


Pressmeddelande
2006-10-18
Många döda i mc olyckor i år – mitträcken räddar liv
Hittills i år har 53 motorcyklister omkommit i mc-olyckor. Under hela 2005 omkom 46 personer och året dessförinnan 56 personer. 10 mopedister har omkommit i år. Under hela förra året omkom 8 personer och 2004 omkom 18 personer.
- Tvåhjuliga motorfordon är vårt mest riskfyllda fordonsslag. Antalet dödade i trafiken totalt har minskat de senaste åren vilket innebär att mc- och mopedolyckorna än mer hamnar i fokus. Dessutom har antalet motorcyklar i trafik ökat och är nu drygt 280 000. Inför nästa mc-säsong måste vi öka säkerheten för denna mycket utsatta trafikantgrupp. Vi ska vidta olika åtgärder, bland annat tillsammans med SMC – Sveriges Motorcyklister, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

En av de mest effektiva åtgärderna för att minska antalet svåra olyckor totalt är mötesfria vägar, så kallade 2+1-vägar. VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet) har nu visat att sådana vägar tycks ha en positiv effekt även för motorcyklister. Enligt VTI:s analys finns det inga belägg för att de mötesfria vägarna skulle öka riskerna för motorcyklister jämfört med andra vägar, vilket det har funnits farhågor om. Snarare pekar analysen på att risken för dödsfall och svåra skador reduceras avsevärt.

- Vi satsar allt mer på att sätta upp vajerräcken som är särskilt utformade och anpassade för mc-trafiken, avslutar Ingemar Skogö.

Fakta om mc- och mopedolyckor:
Av de omkomna motorcyklisterna 2006 är 6 kvinnor. 17 motorcyklister har omkommit i singelolyckor. 29 dödsolyckor har inträffat på det mindre vägnätet – dvs. länsvägar och enskilda vägar – och 10 dödsolyckor har inträffat på gator i tätort. 10 dödsolyckor är mötesolyckor och 21dödsolyckor är avsvängande/korsningsolyckor. 16 dödsolyckor har inträffat med sk supersport. Medelåldern för omkomna mc-förare ökar och är nu närmare 41 år, mot 38 år i fjol.

Sex av de tio omkomna mopedisterna körde klass 1 moped – dvs EU-moped. Fyra av dödsolyckorna inträffade på gång/cykelbana. Medelåldern för de omkomna är 29 år varav fyra var 15 år.

Ytterligare information:
Jan Moberg, Vägverket, Samhälle och trafik, Borlänge, tel 070 – 684 80 95
Thomas Lekander, Vägverket, Transport och marknadsanalys, Borlänge, tel 070 – 661 43 19

Gunilla Lundberg
Informationsdirektör
gunilla.lundberg@vv.se
 
Sen så ser det ut som om mopedister räknas in i statestiken. Det är ju inte så bra för siffrorna direkt!
52 st. Mer än förra året eller?
 
Bara för att klargöra: Ingår de 10 omkomna mopedistern i de totalt 53 omkomna eller ska det vara 53 + 10 = 63?

Angående grafen och 1984 så är det ju tänkt som två olika skalor.
Den visar ju rätt tydligt att antalet döda varit relativt konstant sen ca 1990 till 2006 trots att antalet hojar ökat flera hundra procent.

Och ja, unga sporthojsförare under 24 år är kraftigt överrepresenterade i förhållande till hur många de är. Stirra er inte blinda på medelåldern.
 
flykay76 skrev:
2552088 Jag skrev följande mail till informations ansvarig på VV:

Hej Gunilla,

Snälla, när ska Vägverket, regeringen osv. förstå att just 2+1 vägar med ”vajerräcken” är livsfarligt för oss mc-förare.

Från SMCs pressrelease:
"Tyvärr visar dock statistiken att sex motorcyklister dödats i år i
räckesolyckor och det är en siffra som verkar öka för varje år."

Jag vill ha mer statistik kring 2-1 räckesrelaterade incidenter!
 
than skrev:
2552027 Får hoppas att de båda staplarna inte är i samma skala, i så fall var det inte roligt att åka mc 1984.

Statistiken visar ju ändå att det blivit mycket säkrare att åka motorcykel. Men målet måste ju vara nollvisionen så det finns så klar mycket kvar att jobba på.


hmm... 1984 så dog ca 80% av alla MC-förare. Eller hur ska man tolka den tabellen? :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top