Så j*vla förbannad! (ang Asienkatastrofen)

Förstår inte vad som är problemet? Företaget har väl ingen skyldighet att sänka sina avgifter bara för att en massa människor har dött? Att sen vissa ändå gör det är väl bara ett pr-trick? Jag jobbar själv på Bredbandsbolaget och antar att det är där du jobbar oxå.. Själv ser jag inte det konstiga i detta..

Arctic#1 skrev:
Fint at det finns folk som du! stå på!! tjena pengar på en katastrof.....fy fan :kocko :kocko :huvet :huvet :huvet

Alla de som just nu arbetar med att hjälpa, hur skall man betala deras löner då? :va Skall man dra in lönerna eller har du något bättre alternativ?

Den som tjänar pengar på en katastrof - är en hjälte. :tummenupp

Markus skrev:
Finns det någon vidareutveckling på det resonemanget, eller är det bara kontroversiellt?

Inte det minsta kontroversiellt. Bara simpla samband. De som jobbar här hemma och på plats i de drabbade områdena, arbetar och har lön. De tjänar pengar på katastrofen och gör nytta för de behövande. Fler och fler företag kommer åka dit, göra affärer och arbeta med det som efterfrågas. De är hjältar, till skillnad mot mig som sitter och chattar lite på internet.

Felix skrev:
Den som hjälper till under en katastrof är en hjälte snarare.
/F

:fakta Exakt. Och det är inte helt ovanligt att man har lön när man arbetar. Javist, jag spetsade till det lite. Men det var en lagom motvikt till tidigare åsikter.

(jobbar ej med vapen etc Usch!)

tror nog at bbb klarar av lite mindre inntjening for en liten stund, alla och då menar jag alla (regjering,privatpersoner och firma) måste hjalpas åt i en sådan kris. Men om du menar nåt annat ar det ju din sak..........

#Olsson# skrev:
:fakta Exakt. Och det är inte helt ovanligt att man har lön när man arbetar. Javist, jag spetsade till det lite. Men det var en lagom motvikt till tidigare åsikter.

(jobbar ej med vapen etc Usch!)

Och vad är det som garanterar att de pengarna de tjänar gör mer nytta än hos de berörda? Låter som ett dåligt argument. Är man en hjälte om man åker ner till Thailand nu och säljer medeciner för ockerpriser till de drabbde?

Hur som helst har de tydligen fått tillräckligt med klagomål nu, samtal till de berörda områderna kommer att krediteras (men vi får inte tala om det), vilket är bra, det är sättet det sker på som stör mig. Det här är bara en utav många saker som gör att jag inte längre vill dra in pengar till det här företaget. Jobbfrågan löser sig....

En del företag har en vilja att att förändra, utveckla och förbättra sin bransh, andra består av människor som bara ser det som ett mål att skaffa sig mer pengar. Som konsument kan man tänka efter lite och göra ett val som man känner gynnar sig själv och andra på både lång och kort sikt.

(Angående samtal som man inte får svar på så kan det också kosta pengar, man börjar betala när ett samtal kopplas, vilket innebär att man i vissa fall får betala även om ingen svarar. Detta är speciellt vanligt vid samtal till utlandet)

edit: jobbar inte åt BBB

Last edited:
lollepop skrev:
Och vad är det som garanterar att de pengarna de tjänar gör mer nytta än hos de berörda?

Ingeting, men ett företag drivs inte med vinst för att göra optimal samhällsnytta.

lollepop skrev:
Jobbfrågan löser sig....

Ja låt oss hoppas det så ingen annan behöver betala kalaset.

lollepop skrev:
En del företag har en vilja att att förändra, utveckla och förbättra sin bransh, andra består av människor som bara ser det som ett mål att skaffa sig mer pengar.

Suck.....en förutsättning för företagande är att det på sikt genererar mer pengar än det konsumerar, det är inget mål i sig. Sedan kan det ha olika strategier som att expandera eller behålla marknadsandelar men oavsett vad så förutsätter detta att företaget tjänar pengar. Detta är drivkraften bakom västvärldens marknadsdemokratiska system och indirekt anledningen till att vi kan bistå vår omvärld med hjälp.

lollepop skrev:
Och vad är det som garanterar att de pengarna de tjänar gör mer nytta än hos de berörda?

Det är inte pengarna de tjänar som gör nytta för de drabbade. Det är resultatet av arbetet de gör som gör nytta.

lollepop skrev:
Detta gjorde mig så j*vla förbannad, tanken bakom det här var så uppenbar!! ”Låt folk ringa till fullt pris medans de är oroliga så att vi kan dra in stålar, förhoppningsvis tänker inte folk på det och är det för många som börjar klaga får vi fixa till det i efterhand på något vis”

Jag håller med! Därför är jag glad åt att du gick in till din chef och meddelade att du inte vill ha betalt från den dagen katastrofen inträffade tills att det hela hjälpligt lösts för att föregå med gott exempel. Bra initiativ!

/Y

Ett företags första plikt är att överleva på en marknad där alla äter alla. Vinstmaximering är en viktig faktor för denna överlevnad. Alltså är jag inte ett dugg förvånad att flygbolag, telecombolag och andra ser sin chans. Men...

I den situation som råder profiterar dessa företag på människor i nöd - katastrofoffer och oroliga anhöriga - vilket är avskyvärt.

Lollepop, du har min fulla sympati. Jag anser att du handlar helt moraliskt riktigt. Och - som någon skrev - en kontakt med massmedier skulle göra effekt. Journalister behöver inte uppge sin källa.

För jävligt är ordet!

Last edited:
spoon skrev:
skicka i väg ett mejl eller ring aftonbladet och expressen.
du får vara anonym.
detta kommer garanterat ändra på lite beslut. :tummenupp

Delar Aftonbladet ut sina tidningar gratis nu?

Eller menar du att han skulle skicka en klagomål på att ett bolag tjänar extra pengar på katastrofen till ett företag som tjänar extra pengar på katastrofen?

/Y

att företag inte har råd att skänka saker (flygturer, telesamtal) förstår jag ... men i en sån här situation så tycker jag att det borde vara självklart att vara en god medmänniska och sälja sina tjänster för självkostnadspris (ej vinst). Tele taxorna hade anhöriga då klarat av utan problem och flygturer, medicin osv tycker jag staten skall gå in och stötta.

Första gången jag blev glad av att höra om biståndspengar var idag när regeringen beslutat att skänka 500 milj i bistånd till de drabbade länderna ...

hur tror ni 1800-tals liberaler att den fria marknaden funkar om konsumenter låter företag göra vad de känner för? Det går åt helvete och ingen gynnas på sikt, monopol och kartellbildning, lyxkonsumtion istället för masskonsumtion när mer och mer pengar samlas till färre människor. Jag är ingen motståndare till marknadsekonomi och frihandel men det kräver att de som konsumerar tar ställnig ibland.

honkiie skrev:
Än en gång, vad är teletaxorna till thailand då?

Varför inte bara kolla på någon sida? T.ex. Telia till Thailand:3,50kr/min.

Noterade att man ringer gratis till katastrofområdena via Telia. Känns bra att veta att svenskar inte behöver betala för att ringa till ett område där de flesta redan innan katastrofen inte hade råd med telefon. Väl spenderade pengar!

Vill de hjälpa anser jag att det varit bättre att skicka pengarna de tjänade på de samtalen till någon hjälporganisation. Och ännu bättre om de använt sina lönepengar istället för aktieägarnas pengar.

http://www.telia.se/privat/link.do?pageTypeId=1238057537&OID=202844&type=EDITORIAL&channelId=-76784

/Y

honkiie skrev:
Än en gång, vad är teletaxorna till thailand då?
från fast 4.95 kr/min och från mobil 17 kr/min ... telias priser
men vad kostar dessa samtal telia ... de har säkert någon förtjänst på dessa samtal fastän de hyr nät utifrån.

lollepop skrev:
hur tror ni 1800-tals liberaler att den fria marknaden funkar om konsumenter låter företag göra vad de känner för? Det går åt helvete och ingen gynnas på sikt, monopol och kartellbildning, lyxkonsumtion istället för masskonsumtion när mer och mer pengar samlas till färre människor. Jag är ingen motståndare till marknadsekonomi och frihandel men det kräver att de som konsumerar tar ställnig ibland.

Öh... Hur menar du att den nuvarande situationen och ett eventuellt friringande till sydostasien påverkar monopol och kartellbildning inom den svenska telemarknaden? Och hur klassificerar du konsumtion av semesterresor till Thailand på din mass->lyxskala?

/Y

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...