Så j*vla förbannad! (ang Asienkatastrofen)

Yozzi skrev:
Noterade att man ringer gratis till katastrofområdena via Telia. Känns bra att veta att svenskar inte behöver betala för att ringa till ett område där de flesta redan innan katastrofen inte hade råd med telefon. Väl spenderade pengar!
har jag missuppfattat det eller stod det inte på telias sida att deras kunder ringde gratis hem från de drabbade länderna och de blev heller inte debiterade om någon ringde till dem. Men den som ringer till dem får ändå betala lokaltaxa ... helt ok tycker jag.

brinckis skrev:
har jag missuppfattat det eller stod det inte på telias sida att deras kunder ringde gratis hem från de drabbade länderna och de blev heller inte debiterade om någon ringde till dem. Men den som ringer till dem får ändå betala lokaltaxa ... helt ok tycker jag.

Korrekt! Jag såg bara blänkaren på jakt efter telefonpriser och drog förhastade slutsater. Svagt av mig!! :(

Men resonemanget kvarstår. Svenskar som har råd med såväl mobiltelefoner som semesterresor bistås med pengar som jag hellre hade sett i händerna på de som fått sina liv raserade på plats.

Det skulle för övrigt inte förvåna mig om det är marknadsföringsbudgeten hos Telia som belastas för det här. Snyggt också av dem att lägga friringandet på svenska mobiltelefoner så att inte oroliga invandrare från områdena kan ringa subventionerat till släkt och vänner.

/Y

Yozzi skrev:
Öh... Hur menar du att den nuvarande situationen och ett eventuellt friringande till sydostasien påverkar monopol och kartellbildning inom den svenska telemarknaden? Och hur klassificerar du konsumtion av semesterresor till Thailand på din mass->lyxskala?

/Y

Det var en kommentar till de som skrivit här och verkar tycka att det är helt ok för ett företag att göra vad som helst. Lite långt steg från den ursprungliga frågan kanske...

En svensson-semester är givetvis en realtivt lyxig grej internationellt sett, men det sysselsätter fler människor och stimulerar ekonomin bättre än att köpa t ex, en flaska champange eller ett smycke för samma pris.

jag tycker då hursomhelst att du är jävligt känslig om du blir så arg att du säger upp dig bara för det här. Ifall du nu inte hatade ditt jobb från början och har letat anledningar i månader.

honkiie skrev:
jag tycker då hursomhelst att du är jävligt känslig om du blir så arg att du säger upp dig bara för det här. Ifall du nu inte hatade ditt jobb från början och har letat anledningar i månader.

Det var sista droppen helt enkelt, har varit så mycket mygel och fula knep. Nu är det dags att dra vidare

För det första: ang att ta hjälp av pressen som extra påtryckning...

Expressen kan dra åt helvette! :mad: såg nog den mest smaklösa vinkling på ett löp någonsin, här om dagen: "nödrop från svenskarna: Havet är fullt av döda barn"
må så vara att det är så och att det naturligvis måste vara fruktasvärt, hela situationen där nere, men det bara vände sig i magen på mig när jag såg den desperata lösnrförsäljningen framför mig! När anhöriga till ett par hundra svenskar där nere fortfarande inte fått kontakt med vänner/familj där nere.
kul bild å få i huvudet då...

För det andra:
tycker överhuvudtaget att pressen hanterat detta ganska illa! sett ett flertal nyhetssändningar och intervjuer som gått ut på att hitta syndabockar och peka finger. "har UD handlat snabbt och bra nog" "vad har Ni egntligen haft för backupplaner hos ert reseföretag i sånna här sittuationer" osv... såg nån gubbe som blev intervjuad ang om svenska militärplan skulle ner och evakuera folk... tror han formade om och förtydligade sitt svar 3 gånger innan han, då fråga kom igen, (typ: "är det inte snålt av sverige att inte ställa upp med det." eller nått sådant) fick svara att "det är ganska korkat å skicka dit plan som måste mellanlanda 3-4 gånger på vägen, vi jobbar på att hitta andra plan och lösningar"

känner att detta blev lite OT mot vad tråden egentligen handlade om...
Jag håller med om att det är svagt av storföretag att inte ställa upp så mycket de bara kan! Vet inte längre riktigt vad jag vill ha sagt... Tycker många, inkl företaget som tråden handlar om gör fel, och har helt rubbade prioriteringar! Det handlar om en naturkatastrof!!
så summa...
Håller med och tycker det är fel!
Tycker också att pressen skall ge fan i att peka finger och vara så jävla smaklösa som de är!

lollepop skrev:
Det var sista droppen helt enkelt, har varit så mycket mygel och fula knep. Nu är det dags att dra vidare

ok. Måste vara en skön känsla att säga upp sig i argen, har varit nära nån gång men då börjat tänka på min frusna pärla som står i garaget och hur mycket pengar hon kräver.

lollepop skrev:
Det var en kommentar till de som skrivit här och verkar tycka att det är helt ok för ett företag att göra vad som helst. Lite långt steg från den ursprungliga frågan kanske...

En svensson-semester är givetvis en realtivt lyxig grej internationellt sett, men det sysselsätter fler människor och stimulerar ekonomin bättre än att köpa t ex, en flaska champange eller ett smycke för samma pris.

Till dig och de tjommar som anser att massmedias ska "tipsas" i tid och otid: Gissa vilka som tjänar en massa pengar på era tips :tungan ? När ni tipsar de skräptidningar som nämndes så kan ni ju passa på att föreslå att de ger ut skräptidningen gratis också så ännu fler kan läsa och ta del av era verk. :rolleyes:

/O

Det är jättebra att telefonsamtalen till/från den regionen är gratis just nu.

Jag har en kompis vars flickvän är från området, hon sitter timtals i telefon och planerar bröllop, skriver ner recept och diskuterar nerläggningen av vänner...
(alla hennes släktingar och bekanta är OK, stället där dom bor har inte drabbats av annat än elavbrott)

Dom som verkligen behöver ringa får aldrig en ledig linje....

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph