Så jävla förbannad, känns sjukt orättvist.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Det stod bara lite info om hur man går tillväga för att få ett nytt sen när min spärrtid gått ut

Men du fick väl papprena från VV, ang klistra in foto etc och skicka in för ett nytt utfärdat körkort. LR(?)

Hur har du kunnat bommat detta:confused:

Har inte fått några sådana papper alls. Hade jag fått det hade detta aldrig hänt.
 

Mr THÖRN

Ja,, ärkemongo det är fan sant!!
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Där asfalten heter nåt
Hoj
aRR !!!!11
Sök på trådar startade av mig så hittar du en tråd som heter typ "jag fick en månads fängelse för fortkörning". där har du alla detaljer. men typ 250 plus

Hmm jag åkte dit oxå för likn,
Men inte som i ditt extremfall.. Stå på dig!!

Snuten var så schysst att han sänkte det med 20% till 209.
Fick vänta i 9mån men efter ett par månader så skicka arbetsgivarn in ett smör brev och fick förkortat en månad så totalt 8mån..
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
......Men hade jag suttit på en myndighet och författat ett brev till dig som du missförstod så anser jag att det är min skyldighet att se över hur jag formulerat mig för att om möjligt undvika missförstånd i framtiden, ja.

Självklart är det så och det görs också ändringar för att slippa missförstånd.
Men det ändrar ju inget för BMWjohan i sak.
 

stål-jimmy

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2008
Ort
huskvarna
Hoj
cbr00 -98 stunt/R6 -00 fighter
visst va det kanske lite oansvarigt från din sida, men jag ser det som enkelt slarv, dom försvarar sig me att det är din skyldighet att kolla upp dina skyldigheter men vissa saker är inte helt självklara, tycker inte jag iaf. i en rättegång borde grov försvinna och jag tycker att olovlig är helt av vägen!!
måste fråga om du är från jönköping, för enligt uppgift så är länstyrelsen jkpg den värsta i landet, har haft myck problem med dom. men håll på det du sagt, du va helt ovetande om att du va tvungen att förnya, i vissa fall så får man ju inte böter ifall man inte visste att tex "lampan" va trasig.....
svensk polis och länstyrelse, finns nog inget jag hatar mer än dom!!!!!!!!!!!!!!!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
visst va det kanske lite oansvarigt från din sida, men jag ser det som enkelt slarv, dom försvarar sig me att det är din skyldighet att kolla upp dina skyldigheter men vissa saker är inte helt självklara, tycker inte jag iaf. i en rättegång borde grov försvinna och jag tycker att olovlig är helt av vägen!!
måste fråga om du är från jönköping, för enligt uppgift så är länstyrelsen jkpg den värsta i landet, har haft myck problem med dom. men håll på det du sagt, du va helt ovetande om att du va tvungen att förnya, i vissa fall så får man ju inte böter ifall man inte visste att tex "lampan" va trasig.....
svensk polis och länstyrelse, finns nog inget jag hatar mer än dom!!!!!!!!!!!!!!!


Nej inte jönköping. Det är både länsstyrelsen i södermanlands län och stockholms län som hållt i detta. Jag flyttade mitt i röran.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Det är jävligt lätt att missa detta, gjorde det själv när de tog mig för fortkörning och blev av med lappen.

Missade den något luddiga texten om att jag måste beställa ett nytt och fick en bonus spärrtid på 2 veckor.

Upptäckte det endast pga tillgång till VTR där det stod att det fortfarande var spärrat vilket fick mig att fundera.

Bara att bita i det sura och man gör det förhoppningsvis bara en gång..
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Det är nog tyvärr bara att bita ihop alternativt fortsätta vara outlaw/hardcore

Som med så mycket annat har du ett eget ansvar att ta reda på fakta och vilka regler som gäller....
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Man ska glömma att man måste söka ett nytt KK efter spärrtid..
Man ska få en härlig faktura av trafiksäkerhetsföreningen..
Man ska mecka 2 h i skinnställ innan man hittar dödaren avslagen..
Man ska hitta startnyckeln i tändningen på morgonen..
Man ska köra iväg med bromsskivelåset i..
Man ska komma fram med tom/öppen ryggsäck..
Man ska tappa hojen ifrån sig i garaget..

Man betar av lite saker, helt naturligt:tummenupp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
svenskt rättsväsende e ju ett skämt....

gillar alla förfinade snuthistorier..... jävla supercops... lögner o förtal.... sällan mycket bevis i trafikmål verkar det som... fattar inte hur en polismans ord kan väga tyngre än en civil människa....
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
svenskt rättsväsende e ju ett skämt....

gillar alla förfinade snuthistorier..... jävla supercops... lögner o förtal.... sällan mycket bevis i trafikmål verkar det som... fattar inte hur en polismans ord kan väga tyngre än en civil människa....

Hade detta något med denna tråden att göra? :va

Det är väl länstyrelsen som har varit elaka här...
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
svenskt rättsväsende e ju ett skämt....
fattar inte hur en polismans ord kan väga tyngre än en civil människa....

Kanske för att det är deras YRKE.....!??

Kanske för att vi som gjort "misstag" gör precis allt vi kan för att slippa undan...!??

JAG tror i alla fall att MITT ord väger tyngre än en amatörs när det kommer till mitt YRKE...!??

Hur är det med dig....TROR du att jag är bättre än dig på att sköta DITT jobb....?

KentW
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
svenskt rättsväsende e ju ett skämt....

gillar alla förfinade snuthistorier..... jävla supercops... lögner o förtal.... sällan mycket bevis i trafikmål verkar det som... fattar inte hur en polismans ord kan väga tyngre än en civil människa....

Fan va gangsta du är....
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Man ska glömma att man måste söka ett nytt KK efter spärrtid..
Man ska få en härlig faktura av trafiksäkerhetsföreningen..
Man ska mecka 2 h i skinnställ innan man hittar dödaren avslagen..
Man ska hitta startnyckeln i tändningen på morgonen..
Man ska köra iväg med bromsskivelåset i..
Man ska komma fram med tom/öppen ryggsäck..
Man ska tappa hojen ifrån sig i garaget..

Man betar av lite saker, helt naturligt:tummenupp

Va skönt att jag bara har en sak kvar :tummenupp
 

Äpplerum

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Ort
Borgholm
Hoj
2007, Yamaha MT-01
Jag har varit ute för i princip samma sak som trådskaparen.
Jag hade fått körkortet indraget för fortkörning, och jag läste aldrig så noga i papperna som kom utan jag väntade snällt med att köra dom 2 månaderna jag fick det indraget, sen började jag köra igen och blev stannad av sheriffen ett par veckor senare och det ar samma gnäll på dom men jag förklarade att jag inte hadde fattat att man var tvungen att ha det nya kortet i handen innan man fick köra igen, svaret jag fick var att det borde jag fattat men jag vägrade skriva på så dom skrev ner min åsikt om det hela och några veckor senare kom det ett brev från åklagaren där det stod att brott ej kan styrkas och att ärendet avskrivs. Förklaringen var att man måste förstå att man har begått ett brott för att kunna fällas.

Så du kommer nog att klara dig
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om det nu är som du säger att de aldrig begärde att få in körkortet så har ju Länsstyrelsen själva gjort fel, huruvida det då går att hävda att hela ärendet är handlagt felaktigt och därför du borde få en strippa och en platta Carlsberg Sort låter jag vara osagt men du bör hävda din rätt samt eventuellt anmäla Länsstyrelsen för att de frångått gängse rutiner.

Dock tycker jag det låter konstigt, den gång jag blev av med lappen var de väldigt noga med att kräva in det. Som tur var hade jag "tappat" bort det så jag har två körkort. Dock bara ett med A-behörighet. :(
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Det finns en anledning till att du måste begära ut ett nytt körkort...........
Det görs nämligen en ny bedömning över din lämplighet att inneha körkort.
Även om det inte var så i det här fallet, så kunde du ju ha "åkt dit" för tex.
olovlig körning under den tid som ditt körkort var indraget, det är inte alls
ovanligt att man som du behåller körkortet(plastbiten) och fortsätter att
köra under spärrtiden.
Det är anledningen till att du måste förnya ditt körkort.

KentW

Ja precis!!! Och var hade dom bifogat information om detta? Desstutom som jag antar så hade han väl inget sådant som olovligkörning under tiden som skulle ligga honom illa tillhands vid prövning av nytt körkort, borde inte rätten ta ställning till att han iprincip inte gjort något olagligt eftersom han hade beviljats körkort om han velat det.

Tycker det är fel när man blir dömd och straffad för saker där ingen kommit till skada eller blivit lidanade i något hänsende.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En annan knasig grej:
Om man har körkortsbehörighet så måste man 12 (?) månader efter avlagt förarprov skaffa själva kortet, ta foto på sin vackra fejs och allt det där. Om man inte gör det så, ja jag vet det låter otroligt, så måste man göra om hela förarprovet. (Only i Swerige).

I alla fall, jag har en kompis som naturligtvis inte orkade bställa sitt körkort inom ett år utan istället åkte runt med sin lilla lapp. :3freak

Men poängen är att han ringde Länsstyrelsen och sade att han visst hade beställt det och tjatade tills de verkligen trodde att det var fel på deras system. :brynad Så, han fick ett körkort och alla var nöjda, mest han.

Tjat hjälper!

Ja det har jag.

Det är inte tv vi snackar här. ;)
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top