Så jävla förbannad, känns sjukt orättvist.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag lider med dig!
Ang motocrossen så hitta nån att sam¨åka med? Jag har åkt cross i 7år och de går alltid att ta sig till banan, jag började långt innan jag fick köra bil och jag har varit av med körkortet även jag och men på nått vis har jag alltid fixat att ta mig till banan då det har varit prioritet nr1. Hoppas det löser sig med myndigheterna och du får tillbaka dit kort snart, men tänk positivt, allt behöver inte ges upp bara för ltie smärre dispyter du kan fortf köra cross t.ex.

Lycka till!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Har inte läst hela denna tråd...
Men...

För att kunna dömmas för olovlig körning krävs att det finns uppsåt.
Enligt körkortslagen! http://lagen.nu/1951:649#P3S1

Dvs Du måste vara medveten om att du gör en olaglig handling. I ditt fall så verkar det ju inte riktigt så!

Finns massor att läsa om detta bla predjukat.
Bestrid.. och överklaga
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Lagar o regler

Har nu läst igenom hela tråden och noterar att frågan handlar om hur byråkratin fungerar och inte vad som är avsikten med regelsystemet.
Ursäkta om denna framställning blir lite krånglig

1. en motorfordonsförare ska ha den nödvändiga kompetensen för att få framföra ett fordon i trafiken. Helt enkelt för att inte skada på sig själv, andra eller på egendom. Alltså en samhällelig legitimitet - körkort!
2. körkortet legitimerar körskickligheten - och kunskaper om trafiksystemets regler. En trafikapparat utan rörliga enheter är en död sådan och behöver då heller inga regler.
3. reglerna behövs för att trafikapparaten ska fungera, baserat på beteenden. Skyltar, linjer, stopp, lämna företräde o s v är inga verkliga hinder utan ett hållningssätt/beteende för allas bästa. Verkliga hinder är stup, betongmurar, bergväggar o s v. Man undviker ju att köra in i dessa oavsett det finns regler eller inte!
4. slutsatsen är då att alla regeler finns till för att uppnå en godtagbar säkerhet i trafiken, även vid mänskliga felbedömningar.
5. reglerna ska hållas och därför finns det sanktionsåtgärder fastställda, påföljder.

Sammanfattning

I BMWputtes fall måste då frågan uppstå ur den allsmäktige samhällsfaderns synpunkt, på vilket sätt har BMWputtes agerande äventyrat trafiksäkerheten? Har han saknat nödiga kunskaper om reglerna, manövreringen av fordonet, visat hänsysnlöshet, orsakat tillbud eller olycka eller annat av allvarlig karaktär som brutit mot grundtanken - en säker trafik? Med enbart tråden som underlag verkar inte så vara fallet. I stället finns det säkert åtskilliga andra saker som borde ha lagförts där verklig fara har framkallats för liv och/eller egndom. Alltså gör den lille polismannen så som han blivit tillsagd att göra utan att efter egen bedömning ta hänsyn om grundvilkoret är uppfyllt d v s säkerheten i trafiken och förbyggande av möjlig olycka trots att förarens grundvilkor är uppfyllda. De självklara hade då förstås varit att allvarligt påpeka det som på fel eller rätt grund kan ha uppfattas som brott mot regelsystemet och låta den berörde (BMWputten) med dessa skarpa ord får möjlighet att utan påföljder (rapporteftergift) se till att de byråkratiska vilkoren uppfyllts så snart det gått. Det som i stället hände kan inte anses befrämja trafiksäkerheten utan enbart skett på ren djävulskap!

Blir BMWputten en bättre människa och förare?

och nu (äntligen) till själva kärnan i mitt inlägg:

Ett tips BMWputte, som sätter hela apparaten ur spel - polisanmäl själv händelsen omgående (du misstänker själv att du brutit mot lagen trots gott uppsåt, fyll på det det som sagts i tråden om detta) Gör anmälan där du bor nu och ta ut en kopia (med diarienummer) på anmälan. Vänta och se vad som händer. Sannolikt kommer åklagaren att avskriva fallet då brott inte kan styrkas och vad gör Länstyrelsen (LST) då? Högst sannolikt ingenting då fallet redan är bedömt av åklagaren. Alltså undvik att frågan avgörs av LST där det är en annan besvärsordning.

Så det så!

Har någon något att invända mot detta resonemang?
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Jag har varit ute för i princip samma sak som trådskaparen.
Jag hade fått körkortet indraget för fortkörning, och jag läste aldrig så noga i papperna som kom utan jag väntade snällt med att köra dom 2 månaderna jag fick det indraget, sen började jag köra igen och blev stannad av sheriffen ett par veckor senare och det ar samma gnäll på dom men jag förklarade att jag inte hadde fattat att man var tvungen att ha det nya kortet i handen innan man fick köra igen, svaret jag fick var att det borde jag fattat men jag vägrade skriva på så dom skrev ner min åsikt om det hela och några veckor senare kom det ett brev från åklagaren där det stod att brott ej kan styrkas och att ärendet avskrivs. Förklaringen var att man måste förstå att man har begått ett brott för att kunna fällas.

Så du kommer nog att klara dig


VAFAN!!! ja har råkat ut för samma jevla sak...skillnaden va att DUM som man är så tror man (för sista gången) på snuten o erkänner på plats (för ja hade jue kört)...o nu vill dom ha 6000kr för det dessutom....:huvet :huvet :huvet
 

ponta1983

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2007
Ort
upplands väsby
Hoj
honda cbr1000rr suzuki rmz 250
du får köra så köra så länge domen inte vunnit laga kraft som det heter men enligt lag så tror att man måste ta om det efter 12 mån men det där verkar jävligt skumt en kompis blev häktad ett år efter fallet las ner och sa att det måste va ett misstag en timme senare blev han släppt med en ursäkt det e skumt kolla upp

Jag har redan pratat med läns och polis och alla och alla säger typ bara det är inte upp till oss. Läns säger ring polisen. Polisen säger ring läns.

Köra utan körkort vet jag inte om jag vågar med den hoj jag har nu. Jag har en ktm 950 sm och det är jävligt rolig att köra, men inte så snabb tyvärr.

j:yoparty ag måste nog köra ändå
 
Last edited:

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Fy fan lider med dig Johan!

jag blev rapporterad för olovlig körning i september när jag körde min ostrypta superduke med ett begränsat kort, detta blev dock nedlagt av åklagare trots att jag faktiskt kört en för kraftig hojj med förklaringen att brottets uppsåt inte kunde bevisas. känns ju som du faktiskt kunde falla under samma paragraf.
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Kan man polisanmäla sig själv? Har ingen aning men det låter konstigt??

Ja det låter konstigt men det är faktiskt korrekt. Som samhällsmedborgare kan man ta till detta för att få en sak prövad om man är utsatt för misstanke om brott (just för att just bli fri från misstanke). I det här fallet ser dessutom förutsättningarna ut att vara särskilt goda då en åklagare på en ort ska bedöma ett brott som misstänkts skett på ett helt annat ställe (om det nu inte är samma område?). (tyvärr infinner sig misstanken igen om att antalet lagförda ärenden påverkar polismannens lön. En polis vill helst inte heller vittna i en rättegång då ersättningen är för dålig och det kan ofta ske på den lediga dagen)

Lätt att förstå vilken väg som är enklast för denna åklagare och själv anser jag inte att en avskrivning skulle vara rättsvidrig - det har ju inte funnits något uppsåt/vinning och situationen har uppstått p g a en otydlighet från tillsynsmyndigheten och det har inte heller inte skett någon försämring av trafiksäkerheten då den berörde haft den erforderliga kompetensen. Den lille polismannen borde givetvis (återigen!) ha insett detta och låtit "nåd gå före rätt"!

Vårt rättsväsende ska bygga på allmänhetens (via politikerna/lagstiftarnas) uppfattning och ska fungera så att det ska finnas förståelse för lagar och regler likaså att tillämpningen ska väcka respekt för sina goda omdömen hos de rättsvårdande myndigheterna (i o f s långt kvar till detta mål).

Personligen skulle jag har drivit frågan den här vägen - det finns allt att vinna men egentligen inget att förlora. Väg in ev .ekonomiska följder och tillgången till förarbeviset.

En rättshaverist skulle även kunna resonera att genom besvär och överklaganden belasta statsapparaten i så hög grad att böterna äts upp många gånger om. Tyvärr betalar våra medborgare lite för lättvindigt både det ena o det andra när auktoritära myndigheter påstår både det ena o det andra på tämligen lösan grund - i bland!

VAFAN!!! ja har råkat ut för samma jevla sak...skillnaden va att DUM som man är så tror man (för sista gången) på snuten o erkänner på plats (för ja hade jue kört)...o nu vill dom ha 6000kr för det dessutom....:huvet :huvet :huvet

Lära för livet! Skriv aldrig på något erkännande på plats (oavsett olika hot från polisen, vara bara korrekt och tyck för allt i världen ingenting) - du är inte i sådan mental balans vid tillfället att detta är rättssäkert.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
2 inlägg med mkt kvalitativ info...QUOTE]

Tack för info, en hel del att lära där i mötet med "freestylande" poliser och förbittrade allmänna ombud på LST. De rider mycket på att man ger sig för lätt. Vilseledande info funkar ju också bra som arbetsmetod. Frågan är väl varför de väljer att arbeta så, verkar lite stört... En del av de poliser jag känner privat, vill jag under inga omständigheter träffa i tjänst!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tillför inget men vill bara meddela vad som gäller vid omtagning eller inte.

12mån= 1 jan 2007 till 31 dec 2007 medför inte att du måste ta om kortet,bara ansöka om nytt.

1år= 1 jan 2007 till 1 jan 2008 medför att du måste ta om kortet när spärrtiden gått ut.

Kanske är bra att veta,kanske inte.

Henrik
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Har just fått ett nytt kort efter att det varit indraget i 1mån (jävla stopplikt) men jag hade turen att jag pratade med en kille på länsstyrelssen som berättade för mig att jag var tvungen att få ett nytt kort för att få köra, jag tog kort och skickade in allt till vv och samma dag som jag skulle få tillbaka det (långfredag) ringde jag en polare som jobbar åt polisen och han kollade så att det var aktiverat, hade säkerligen gjort samma sak som dig om det inte var för att man har kontakter. I feel for you.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Bestämmelser...............

Man får också komma ihåg att även POLISEN, TINGSRÄTTEN, och övriga på
"andra sidan" måste följa de "byråkratiska reglerna", vilket ibland får konsekvenser
åt andra hållet.

Ni i Värmland kan läsa det här med lite extra intresse, så kanske ni blir "hjälpta".

Den 28feb hade polisen en fartkontroll efter, tror det var rkv70, på en sträcka
som skyltats om till 70km efter att tidigare varit 90km.
Platsprotokollet visar, ja jag har läst det, att utav de som stoppades erkände alla
utom en förseelsen.
Han som inte erkände kontaktade en advokat som undersökte fallet och kom
fram till följande:

Hastighetsändringen hade införts i TRAFIKLIGGAREN:...2008-02-12
Hastighetskontrollen genomfördes den......................2008-02-28

MEN........................

LÄNSTYRELSEN hade i sitt beslut angett att ändringen skulle börja gälla
..........................................................................2008-03-01

Alltså hade POLISEN genfört en hastighetskontroll med 70kmgräns på en sträcka, som trots att den skyltats om, INTE hade 70km....än.

Så nu kan alla som åkte fast i den kontrollen dra en djup suck av lättnad,
återkallade körkort ska lämnas tillbaka, inbetalade böter ska återbetalas.

MEN jag är inte säker på att det sker automatiskt, men håll ögonen uppe
det kommer garanterat en blänkare i Värmlandstidningarna.

KentW
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Ett bra exempel på att både trafikanter och regelövervakare begår fel och det var inte första gången vi hört liknande och inte heller sista! Men... hur påverkade händelsen trafiksäkerheten och varför prioriterar polisen att övervaka en hastighetsändring från första dagen (dagarna)? Varför kan det plötsligt bli mycket farligare vid ett visst klockslag när alla andra förutsättningar är likadana? Enligt polisen är det tydligen så, som hade kunnat valt att agera efter en vecka eller så till dess att "vanetrafikanterna" som kör sträckan regelbundet hunnit med ändringen. Den som kör där för första gången ser givetvis de nya skyltarna.

Samma exempel hände i mina trakter då det beslutades att införa 30 förbi en skola, i f s motiverat vissa tider. Vilka åkte fast på morgonen efter att skyltarna sattes upp? Jo, rektorn och personalen!

Är då polisens agerande bra? Måste de sätta fast vid sådana omständigheter? Varför inte stoppa bilarna som kört efter de gamla normerna och upplysa om att framöver kommer vi att rapportera överträdelser men i dag upplyser vi och bjuder vi på fika!

Polisen har mycket att jobba med vad det angår allmänhetens förtroende.
 
Last edited:

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
SXV 550 -06
FEL, man ska aldrig tro eller förutsätta att "folk" tänker eller agerar själva. Det öppnar enbart för missförstånd och feltolkningar.
Detta är så jävla sant! Jag utgår alltid ifrån att folk är helt blåsta och inte kan nått, då blir jag bara glad när folk faktiskt kan något!

ON-TOPIC:
Mail till insider skulle ju vara bra, det är ju sånna sjuka saker dom tar upp. Det jag tycker sjukt att dom först tog ditt kort och sen gav tilbaka det då det var ogiltigt. Vad är poängen med det liksom?
 
Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
...jag vägrade skriva på så dom skrev ner min åsikt om det hela och några veckor senare kom det ett brev från åklagaren där det stod att brott ej kan styrkas och att ärendet avskrivs. Förklaringen var att man måste förstå att man har begått ett brott för att kunna fällas.

Så du kommer nog att klara dig

Eh, jag hoppas verkligen inte det är så. För vem skulle då någonsin erkänna att man förstått man begått ett brott? Och vem avgör ifall man har det eller inte?
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
ON-TOPIC:
Mail till insider skulle ju vara bra, det är ju sånna sjuka saker dom tar upp.

Ja det är det, men med trådstartarens tidigare bravader i åtanke så tror jag inte att han får så mycket medhåll...

Det jag tycker sjukt att dom först tog ditt kort och sen gav tilbaka det då det var ogiltigt. Vad är poängen med det liksom?

Var det så? Jag fattade det så att han hade kvar sitt KK fast att det var indraget...:va :confused:
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Om du är medlem i SMC kan du får gratis juridis rådgivning. Ring SMC:s kansli så får du numret.

/HW
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top