Så har farbror blå snott mörkortet!

silverpilen740 skrev:
2211908 :tomten Då förstår du nog inte mycket :banana Klart han inte vill vara outlaw, han måste ju... Har man lagt sin själ på ett kort och en hoj så vill man väl köra lite på sommaren också! Fan finns inte någon som kör i laglig hastighet hela tiden! att en civil snut sen kommer och förstör hela sommaren det är väl höjden av otur, menar det kan ju hända vem som helst! :fyllisar

Eftersom han inte verkar anse att kortet är något värt så tycker jag han ska satsa på outlaw fullt ut, allt annat är ju bara mesigt :yoparty

En fråga...eller kanske två, som någon kanske vet svaret på. Om jag kör utan kk & orsakar min egen olycka, alltså ingen annan än jag själv blir skadad.....vad händer då?
Har jag någon som helst ersättning från "något", eller är det endast om jag orsakar skada på någon annan som de får ersättning som jag sedan får betala i slutänden??

Sen undrar jag. Ibland när folk säger att om en rattfull/påverkad orsakar sin egen invaliditet mm, då har de sej själva att skylla, att det är deras val & att det är upp till dem. Men, vem får i slutänden betala & straffas för deras dumhet? Är det vi, eller får de stå där med skägget i brevlådan?

Kan man säga att det är samma som gäller för en kk-lös & för en påverkad förare vid egen olycka???

Ullis skrev:
2211973 En fråga...eller kanske två, som någon kanske vet svaret på. Om jag kör utan kk & orsakar min egen olycka, alltså ingen annan än jag själv blir skadad.....vad händer då?
Har jag någon som helst ersättning från "något", eller är det endast om jag orsakar skada på någon annan som de får ersättning som jag sedan får betala i slutänden??

Sen undrar jag. Ibland när folk säger att om en rattfull/påverkad orsakar sin egen invaliditet mm, då har de sej själva att skylla, att det är deras val & att det är upp till dem. Men, vem får i slutänden betala & straffas för deras dumhet? Är det vi, eller får de stå där med skägget i brevlådan?

Kan man säga att det är samma som gäller för en kk-lös & för en påverkad förare vid egen olycka???

I landet Svea så är det ju vi som jobbar lr i ngn form betalar in på skattekontot som det ju så populärt heter, som får betala för alla/s dumheter i slutändan.
Tycker väl personligen att har man klantat till det o blivit av med lappen så får man helt enkelt ta påföljden... Är man inte överens ÖVERKLAGA då. Erkänn aldrig något som ngn annan påstår att du gjort om nu inte påståendet är SANT förståss. Även poliser är ju människor med sina fel o brister.

Kör försiktigt där ute, jag menar med huvet på skaft. Att göra saker fort är ju inte det samma som att stressa :D

/Uffe

Ullis skrev:
2211973 En fråga...eller kanske två, som någon kanske vet svaret på. Om jag kör utan kk & orsakar min egen olycka, alltså ingen annan än jag själv blir skadad.....vad händer då?

Hej.

Då du har fordonet försäkrat, bil (trafikförsäkring) så ingår en skadeförsäkring, vilken faller ut vid personskada. Detta gäller även om du kört onykter.

Om du kör utan körkort, är det olovlig körning, och du kan inte få ut något på försäkringen för skada av MC, jag är tämligen säker på att du inte får ut något för eventuell personskada heller. Motivering, du hör kört ett fordon som du inte är berättigad till, därav ingen försäkring. Sedan så kan din hemförsäkring eller annan olycksfallsförsäkring gå in och täcka en del.

Vad gäller trafikförsäkring till annan part (om du kör på någon) är fordonet trafikförsäkrat, så får den du kör på ersättning från ditt försäkringsbolag. Om du kör utan körkort, så skulle jag tro att ditt försäkringsbolag skulle driva en process mot dig för att få tillbaka sina pengar, då det är du som ej berättigad har kört, och då kommer du bli ersättningskyldig, fast då mot försäkringsbolaget.

Detta är hämtat ur minnet från en försäkringsdragning för ett tag sedan jag hoppas jag minns rätt...

/K

Har man inget kort kvar o funderar på att köra ändå då får man inte vara rädd att polisen ska stoppa dig för ingen är så jä. . a dum att man stannar i ett sådant läge ,man ju en mc för att vara smidig det kan inte en polisbil vara. :mad: :banana

nilzz skrev:
2211258 Ja det är ju en jätte bra ide :huvet
Hur smart är det om du kör på någons nya bil, eller ännu värre du skadar någon annan människa och får betala allt själv. Eller om du blir stoppad så får du ta om det. Men det kanske du får ändå, inte vet kag. Blir stoppad och får vänta ännu längre på lappen.

Bit i det sura och vänta tills du fått lappen :tummenupp

hmmm... försäkringarna gäller även om föraren inte har körkort...
det enda som händer är att om han blir tagen så får han vänta lite längre med körkortet.

"på landet" är det alltid massa "farbröder" som kör utan körkort... ända sen de blev av med det för "20 år sen" när dom fyllekörde... och gör det fortfarande..

EDIT: Har man trafikförskrat fordon + personlig skadeförsäkring så äre ju lungt ;)
EDIT2: Kan väl bara tillägga, att jag aldrig kommer ge nåt framtida barn en moped som dom trimmar... utan lätt MC som är försäkrad,skattad osv.. det "enda" som blir är ju olovlig körning med försäkringar som täcker...
istället för trimmad moppe som inte har några försäkringar alls..

Last edited:
H-C skrev:
2211790 Haaloj!
Jag har vart av med lappen 3ggr.
Åker du dit med att köra med indraget körkort räknas det som Grov olovlig körning.Torskar du och aldrig haft körkort är det endast olovlig körning.
Jag frågade nämligen konstapeln när jag var av med lappen 2:a gången
(-95). Han blev mycket arg av bara frågan. Jag körde dock en hel del den sommaren, då jag blev av med lappen den 5: maj :brinnerup
kan dock erkänna att det inte alls var lika roligt eftersom alla Volvo & Saab bilar var civilpoliser och alla helikoptrar var poliser, men det beror givetvis på vad man har för psyke. Mitt tips är att köra ändå men med förstånd och
vara beredd på att dra från snuten om det krisar sig.
OBS!!!! Endast om du vet att du har nerver till det.
Jag har gjort det en gång och kan erkänna att jag aldrig har kört så illa som då,med den gången gick det bra.
Jag kan tänka mig att många "bror duktig" blir förbannade av ett sånt här inlägg, men jag kan inte respektera Polisen då det finns outtömliga resurser när det gäller fortkörning men mördare och andra ligor går fria eftersom det inte finns några resurser.

P.S Livet är dom dagar man minns.
Håller med dig till 100%

håkan skrev:
2212106 hmmm... försäkringarna gäller även om föraren inte har körkort...
det enda som händer är att om han blir tagen så får han vänta lite längre med körkortet.

EDIT: Har man trafikförskrat fordon + personlig skadeförsäkring så äre ju lungt ;)
EDIT2: Kan väl bara tillägga, att jag aldrig kommer ge nåt framtida barn en moped som dom trimmar... utan lätt MC som är försäkrad,skattad osv.. det "enda" som blir är ju olovlig körning med försäkringar som täcker...
istället för trimmad moppe som inte har några försäkringar alls..
¨
Återigen, har du inte körkort eller kör på fyllan så kan du kallt räkna med att bli krävd av försäkringsbolaget vid eventuell olycka!!

nilzz skrev:
2211386 Då har du fattat fel! Det är ju olovlig körning så varför skulle försäkringen gälla.
Ska jag vara helt ärlig så tror jag att du bara driver med folk för att se vilken reaktion du får.

Trafikförsäkringen gäller även om det är olovlig körning! dock får du inga pengar själv utan bara motparten i olyckan.

När man blir ertappad med fingrarna i syltburken och får sitt straff, så borde man ju sätta sig ner och fundera lite över sin situation och kanske ta lärdom av det hela istället för att spekulera över huruvida man skall bryta mot lagen ytterligare?

Lite att fundera över kanske.

sandstream skrev:
2211696 Så om någon kört rattfull ett stort antal gånger och blivit av med sitt körkort så tycker du att det är okej att den personen är ute och kör?
Det va liksom inte det som hänt.. Utan snubben i fråga hade kört lite för fort.

Jag är alldeles övertygad om att 99% av folket här inne kör för fort för jämnan, och det är ingen sammhällsfara ifall man kör den månaden/månaderna utan giltigt körkort. Det som är är att man riskerar att få hårdare straff. Men det är ju upp till han/hon som tar risken... Inte oss
Kunskapen sitter ju inte i kortet som någon sa
Däremot om nån lirare kör onykter är en annan sak

Last edited:
Jag får dock va glad, kört i 12 år utan att bli tagen!

Är det nån här som känner till saken om att typ åka till estland och ta körkort?

Nu gör jag säkert ännu fler upprörda!

HighfidelitY skrev:
2211627 Så problemet vore pengar om du körde ihjäl en unge? Vore det min unge vore inte det ditt problem! :fatta! :dummer :kulspruta :kulspruta :kulspruta

Det var bara en jämförelse om att köra med eller utan körkort.
Var ett ganska kasst exempel.

Men om jag skulle köra sönder ditt staket utan körkort så hade det gått på trafikförsäkringen och inte via trafikförsäkringsföreningen. Om jag hade haft trafikförsäkring då vill säga.

Editerar inlägget ovan med...

Blää spammar lite här. Är det bara jag som ibland blir allmänt trött på allt tjat här inne...står ju samma sak på sidan 1 som på sidan 3. Alla säger emot varandra men ingen vet vad som egentligen gäller....suck :huvet.

Blev inget bra pit-stop vid datorn idag, blir ju bara förbannad....Jag drar ut och leker outlaw igen, yeah :hihi.

Pinky skrev:
2212872 Blää spammar lite här. Är det bara jag som ibland blir allmänt trött på allt tjat här inne...står ju samma sak på sidan 1 som på sidan 3. Alla säger emot varandra men ingen vet vad som egentligen gäller....suck :huvet.

Blev inget bra pit-stop vid datorn idag, blir ju bara förbannad....Jag drar ut och leker outlaw igen, yeah :hihi.

Ja, det är fascinerande, istället för att offra ett par minuter på att ta reda på hur det faktiskt ligger till kan man spekulera mycket längre om hur man tror att försäkringar fungerar, eller min personliga favorit, spåra ur fullständigt och börja vifta med kulsprutorna åt en av de som faktiskt levererat ett fullt korrekt svar eftersom han valt ett exempel man finner opassande.

Lorge har helt rätt i att trafikförsäkringen är giltig även om man saknar behörighet för fordonstypen. Det som kan hända är att du får betala en extra självrisk, kombinationen Trygghansa + inget körkort kommer t.ex att innebära en merkostnad på 1000 kronor om trafikförsäkringen utnyttjas. Flera självrisker kan tillkomma, men det totala beloppet kan inte överstiga ett tiondels prisbasbelopp, dvs knappt 4000 kr.Du kommer heller inte att i efterhand krävas på de pengar som försäkringsbolaget betalat ut till drabbade så länge tre krav är uppfyllda:
* Du orsakade inte olyckan avsiktligt
* Du orsakade inte olyckan genom grov vårdslöshet.
* Du var inte full.
Det krävs att du döms för något av brotten rattfylleri, grov vårdslöshet i trafik eller vad-det-nu-kan-heta-om-man-krockar-avsiktligt för att du ska bli återbetalningsskyldig.

Om fordonet är oförsäkrat träder Trafikförsäkringsföreningen in. Samma villkor här, enklast att citera direkt från TFFs hemsida.

"Återkrav av utbetald skadeersättning

Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2005 är återkravet högst 3940 kronor och för år 2006 är det 3970 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."

Ingen raketforskning direkt att ta reda på sånt här, allt står i era försäkringsvilllkor (de där papperen som beskriver vad ni faktiskt betalar stora summor pengar för varje år) och på TFFs hemsida.

Last edited:
henlin skrev:
2212984

Om fordonet är oförsäkrat träder Trafikförsäkringsföreningen in. Samma villkor här, enklast att citera direkt från TFFs hemsida.

hemsida.

När vi snackar oförsäkrat pratar vi då även avställt? (Dvs.. du hade försäkring och sen ställer av hojen och råkar ta dig en tur ändå mitt i vintern t.ex.) :banana

silverpilen740 skrev:
2213014 När vi snackar oförsäkrat pratar vi då även avställt? (Dvs.. du hade försäkring och sen ställer av hojen och råkar ta dig en tur ändå mitt i vintern t.ex.) :banana

När du ställer av din motorcykel slutar du också att betala försäkringspremien, alltså är den oförsäkrad. Har du försäkring med helårspremie skulle jag tro att den är försäkrad även om den är avställd, däremot har den körförbud så du kommer förmodligen att få betala en utökad självrisk till ditt försäkringsbolag om något händer. Kolla i dina försäkringsvillkor, skriv gärna här vad som gäller sedan så slipper vi spekulationer om det fallet också.

silverpilen740 skrev:
2211829 :va :va Förstår inte vissa här alltså =) Du kör lite fort, vilket alla här nästan gör... och du har otur och får snuten på dig :argpådato
Sen när du blir av med ditt KK så blir du behandlad av vissa här på sporthoj precis som om du aldrig har haft ett kort och absolut inte kan hantera din MC :7peta

Jag menar du kan ju fortfarande köra hoj även fast du inte har något KK på papprerna eller? :confused:

Exakt! kan inte säga det bättre själv!

Varför blir man sämmre på att köra för att pelle polis har mätt hur fort man kör?

Kör vidare, kör lite lugnare och håll koll är mitt råd. Men riskera inte livet för att dra från snuten utan var beredd på att du kan bli av med KK:et lite längre om det skiter sig.

Dessutom är det både intressant och lärorikt att behöva köra lungt några månader, men väääldigt tråkigt :4skrika

:felämne Tycker att alla bilar bara vinglar fram o smsar tex TAXI o bara skiter i vilket. höll på att bli på körd i en rondell i dag :fatta! Men som tur e så får man ha koll. Igår så blev det grönt men inte fan rörde sig bilen fram för mej vid en vänster sväng detta e OT i denna tråd. :squid
SKA SKAFFA STARK TUTA :D
//Robin

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP