Så har farbror blå snott mörkortet!

barda

snart norrtälje igen!
Gick med
29 May 2006
Ort
lidköping
Hoj
svart vtr-97
En dag kvar att köra "lagligt"
Frågan är: Hålla sig borta från större vägar och köra lugnt i städer! Hur stor kan risken va att dom stoppar mig igen?
Vet inte än hur länge jag är av med kortet, men minst denna sommar skulle jag gissa.

Ähh, jag kör vidare, men med lite försiktighet!
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
barda skrev:
2211245 En dag kvar att köra "lagligt"
Frågan är: Hålla sig borta från större vägar och köra lugnt i städer! Hur stor kan risken va att dom stoppar mig igen?
Vet inte än hur länge jag är av med kortet, men minst denna sommar skulle jag gissa.

Ähh, jag kör vidare, men med lite försiktighet!

Ja det är ju en jätte bra ide :huvet
Hur smart är det om du kör på någons nya bil, eller ännu värre du skadar någon annan människa och får betala allt själv. Eller om du blir stoppad så får du ta om det. Men det kanske du får ändå, inte vet kag. Blir stoppad och får vänta ännu längre på lappen.

Bit i det sura och vänta tills du fått lappen :tummenupp
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Surt... Skulle vara intressant att veta vad man riskerar. Tror inte att jag heller skulle klara av att förlora en hel säsong och vänta till nästa år. Forskar du lite kring vad som kan hända om du blir stoppad allt är med om en olycka så skriv gärna här.

barda skrev:
2211245 En dag kvar att köra "lagligt"
Frågan är: Hålla sig borta från större vägar och köra lugnt i städer! Hur stor kan risken va att dom stoppar mig igen?
Vet inte än hur länge jag är av med kortet, men minst denna sommar skulle jag gissa.

Ähh, jag kör vidare, men med lite försiktighet!
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Tar inte trafikförs. föreningen hand om ev. olyckors nota om det skulle hända ngt undertiden som killen kör utan körkort?

Inte för att jag stödjer körning utan kort, bara en undran vad annars dom vore till för!
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
barda skrev:
2211245 En dag kvar att köra "lagligt"
Frågan är: Hålla sig borta från större vägar och köra lugnt i städer! Hur stor kan risken va att dom stoppar mig igen?
Vet inte än hur länge jag är av med kortet, men minst denna sommar skulle jag gissa.

Ähh, jag kör vidare, men med lite försiktighet!

Du får börja köra moped eller cykla, finns ju alltid en chans att de stoppar dig i stan :gråta
 

barda

snart norrtälje igen!
Gick med
29 May 2006
Ort
lidköping
Hoj
svart vtr-97
Försäkringen gäller oavsett om jag har körkort vad jag förstått! Men blir jag däremot stoppad så får jag nog ta om körkortet igen, troligen också vänta ett par år innan jag kan göra det!

Tur att man jobbar mkt denna sommar iaf! Inte lika mkt åka. Fast det va lite därför jag köpte hojjen. För att jag ksulle jobba mkt och ville unna mig ett gott nöje den lediga tiden man får!

Skyller inte på nån otur eller nåt! Jag körde på tok för fort, så indragningen av kortet ordar jag inte om.
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
barda skrev:
2211309 Försäkringen gäller oavsett om jag har körkort vad jag förstått!
Då har du fattat fel! Det är ju olovlig körning så varför skulle försäkringen gälla.
Ska jag vara helt ärlig så tror jag att du bara driver med folk för att se vilken reaktion du får.
 

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
GG EC300
nilzz skrev:
2211386 Då har du fattat fel! Det är ju olovlig körning så varför skulle försäkringen gälla.
Ska jag vara helt ärlig så tror jag att du bara driver med folk för att se vilken reaktion du får.


Också hört att Trafikförsäkrings föreningen går in och pyntar upp för skadorna (inte på din hoj).
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Trafikförsäkringen gäller även om man inte har körkort eller rätt behörighet. Så har du bara det så slipper du pynta tusenlappar ifall du kör sönder nån staket. Vagnskada gäller dock inte om du inte har behörighet för fordonet.

Edit:
Folk var visst jävligt känsliga över tidigare exempel.
 
Last edited:

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
davve skrev:
2211392 Också hört att Trafikförsäkrings föreningen går in och pyntar upp för skadorna (inte på din hoj).

Det var ju inte så han skrev utan så här:
Inskickat av barda
Försäkringen gäller oavsett om jag har körkort vad jag förstått!


Sen om trafikförsäkringsföreningen betal person skador är väl en annan sak. Skulle han köra på någon annan så blir de snuskigt dyrt.

Lorge skrev:
2211398 Trafikförsäkringen gäller även om man inte har körkort eller rätt behörighet. Så har du bara det så slipper du pynta miljoner ifall du kör ihjäl nån unge. Vagnskada gäller dock inte om du inte har behörighet för fordonet.
¨

Tycker att det låter märkligt, tror många fler skulle köra utan kk om det vore så.
Tur att inte vagnskadan gäller iaf.
 

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
CBR 1000 RR
barda skrev:
2211245 En dag kvar att köra "lagligt"
Frågan är: Hålla sig borta från större vägar och köra lugnt i städer! Hur stor kan risken va att dom stoppar mig igen?
Vet inte än hur länge jag är av med kortet, men minst denna sommar skulle jag gissa.

Ähh, jag kör vidare, men med lite försiktighet!

Jag blev av med kortet, men vann i tingsrätten. Kolla upp att allt har gått rätt till och om inte, prova att överklaga.

Reb0
 

Jesper Cronelid

SDK #3863
Gick med
19 Apr 2006
Ort
...
Hoj
Ducati SS1000 & 848
Många som verkar tycka att det är det värsta man kan göra, när man kör utan kort..

Det är la upp till den ifall han vill riskera mer meck från pelle polis, Man lär ju köra säkrare när man inte har körkort än om man har, så man inte vill dra någon uppmärksamhet till sig...

Kör på ifall du är beredd på att harry haffa kan bli förbannad ifall dom stoppar dig en gång till...
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
om du åker dit för tillräckligt många olovliga körningar så kan dom beslagta fordonet, kanske inte så kul.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Hamnade igår i en poliskontroll på en sidoväg till motorväg vilket var ganska oväntat...

Du får väl vänta med att köra tills dom ger dig ett nytt körkort.
 

fargo

gammelsmurf
Gick med
11 Jul 2005
Ort
skurup
Hoj
gt550
Försäkringen gäller. Det vill säga de som drabbas får betalt av försäkringsbolaget. Trafikskadeföreningen hjälper till då fordonet är oförsäkrat, som t ex tiden mellan försäljning och ändrat registrering. Väntar man för länge med att försäkra sedan ägarbytet är gjort, går trafikskadeföreningen in och försäkrar, (rätt så dyrt).

Sedan kommer själva "pilsnern": Det som försäkringsbolaget betalt,:tomten kräver man sedan av den som ställt till det, och där visas ingen barmhärtighet.
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
UltraMarine skrev:
2211460 Hamnade igår i en poliskontroll på en sidoväg till motorväg vilket var ganska oväntat...

Men är inte det rätt vanligt? Ofta är ju dem vägarna lite mer kurviga o roliga än att ligga o trycka på motorvägen. Därav drar de även till sig polisens intresse, speciellt nu när hojarna är ute o luftas.

Kolla gärna in sträckan Södertälje - Strängnäs när du får tillfälle, den "blåa" vägen där som går jämte motorvägen är ruskigt jävla kul körning!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top