Så här ska det väll inte se ut?

Jag kan inte minnas att mina ser ut sådär, jag ska kolla nogrannt nästa gång vid hojen.

Det ser ut som ett läckage oavsett om det må vara lite, och bromsslangar som läcker skulle kännas oskönt. Är det nåt man vill ska fungera felfritt så är det bromsarna! :tomten

Ozzian skrev:
2291451 Nää, det verkar "bara" vara pressat en gång.
Det är inte så troligt att den kan skjuta eftersom presshylsan krymps fast i ett spår i nippeln.
PTFE (teflon) har ett problem och det är att den är ganska oelastisk, det ska dock inte läcka någon vätska, hör med tillverkaren vad som har hänt.

Det kanske inte är någon risk att man skjuter kopplingen, jag har bara skogsmaskinshydraulik att jämföra med. Det handlar ju om helt andra tryck!

RoLLER skrev:
2291454 Jag kan inte minnas att mina ser ut sådär, jag ska kolla nogrannt nästa gång vid hojen.

Det ser ut som ett läckage oavsett om det må vara lite, och bromsslangar som läcker skulle kännas oskönt. Är det nåt man vill ska fungera felfritt så är det bromsarna! :tomten

Läckage och svettning är två skilda saker. Men känner man sig det minsta lilla osäker över funktionen på en sådan här slang så ska man vända sig till den man köpt den av. Så är det. Jag, personligen, ser det som normalt.

helt off fråga..
har en pressmaskin på jobbet för grövre hydralslang o så..
kan man köpa typ mindre andra backar o slänga in i den tro...
el bli dom fö dyr isf? undra hur små vi har..

måste kika..,detta kan bli billigt :hihi

En liten fundering bara... :va

Är det rostfritt stål runt stålomspunna slangar? Eller kan detta eventuellt vara lite ytrost som bildats innanför ytterhöljet. Det kan ju faktiskt vara så att syre och fukt har trängt in mellan ytterhöljet och stållagret, eller?

Detta vara bara en teori... Jag ska kolla närmare på min egen hoj imorgon.

stranglefoot skrev:
2291458 Det kanske inte är någon risk att man skjuter kopplingen, jag har bara skogsmaskinshydraulik att jämföra med. Det handlar ju om helt andra tryck!
Mja, Hylsan pressas oftast fast i kopplingen även på pressade industrihydraulslangar grejen är dock att vissa ska inte skalas ínnan pressning, det innebär att om presshylsan inte är pressad rätt så kan den i värsta fall "ta med sej" det yttre gummihöljet (ungefär som man skalar en kabel) med resultatet att slangen "glider" ur och skjutningen är ett faktum :död

Som tidigare sagts, bromsen är det sista jag skulle "laja" med.
Risken finns att hylsan är pressad för hårt och då deformeras i värsta fall kopplingen som inte håller tätt längre.

Har någon vridit på kopplingen för att rikta in den efter pressningen?
Man kan göra det men har man vridit mycket rekomenderas en ompressning.

Vad du kan göra är att mäta hur mycket hylsan är hopklämd, ring sedan firman och begär att få korrekt pressmått, då kan du genast avgöra om det är det som är felet.

ozeo skrev:
2291536 helt off fråga..
har en pressmaskin på jobbet för grövre hydralslang o så..
kan man köpa typ mindre andra backar o slänga in i den tro...
el bli dom fö dyr isf? undra hur små vi har..

måste kika..,detta kan bli billigt :hihi

1/8" är väl det minsta man kan pressa i en hydraulpress. Mindre dimensioner pressar man oftast med en speciell tång för ändamålet.

stranglefoot skrev:
2292285 1/8" är väl det minsta man kan pressa i en hydraulpress. Mindre dimensioner pressar man oftast med en speciell tång för ändamålet.
ok..synd :)

foobar skrev:
2291624 En liten fundering bara... :va

Är det rostfritt stål runt stålomspunna slangar? Eller kan detta eventuellt vara lite ytrost som bildats innanför ytterhöljet. Det kan ju faktiskt vara så att syre och fukt har trängt in mellan ytterhöljet och stållagret, eller?

Detta vara bara en teori... Jag ska kolla närmare på min egen hoj imorgon.

men det ser mer ut som olja än rost faktiskt

Mr Helmut skrev:
2292455 men det ser mer ut som olja än rost faktiskt

Jag var och kollade på min nu. Jag tittade väääldigt nära och det såg minsann ut som lite ytrost mellan ytterhöljet och stålflätan. Håller med om att det även är förbannat likt olja, (men titta igen på din hoj och föreställ dig att du har fått in kondens som har bildat en brunaktig "rostvätska" under ytterhöljet).

Såvida stålet inte är rostfritt är det ju faktiskt inte alls någon omöjlighet att detta är orsakat av att syre och fukt trängt in under ytterhöljet (nere vid kopplingen).

Någon som vet om det brukar vara rostfritt eller ej? Eller skiljer det sig mellan fabrikat?

Last edited:
Mr Helmut skrev:
2291235 Märkte detta för någon dag sedan.

Bör jag reklamera? om det nu går :3freak

Dålig pressning till kopplingarna eller varför ser det ut sådär?

Behöver inte vara bromsvätska.
Det du ser kan vara smutsigt vatten som krupit in via kappillärkraften mellan slangens utsisida och krympförbandet på nippeln.
Skulle tro att ni som tvättar med högtryck ser detta oftare än vi som bara använder trädgårdsslang.

Med all säkerhet så är höljet i rostfritt. Men, frågan är om hylsan är det? Tror den bara är någon slags förzinkad historia...

Kollade precis på mina slangar och jag har inget brunt på dom. Har era slangar suttit länge på hojen eller är dom nymonterade?

FUBAR skrev:
2292559 Kollade precis på mina slangar och jag har inget brunt på dom. Har era slangar suttit länge på hojen eller är dom nymonterade?

Monterade mina för bra precis ett år sedan. Jag såg dock det bruna i våras när jag tog ut den ur garaget.

Dr.Bike skrev:
2292513 Behöver inte vara bromsvätska.
Det du ser kan vara smutsigt vatten som krupit in via kappillärkraften mellan slangens utsisida och krympförbandet på nippeln.
Skulle tro att ni som tvättar med högtryck ser detta oftare än vi som bara använder trädgårdsslang.

tvättar aldrig med högtryck

stranglefoot skrev:
2292515 Med all säkerhet så är höljet i rostfritt. Men, frågan är om hylsan är det? Tror den bara är någon slags förzinkad historia...

hylsan är ju inte rostfri men det är ju inte heller på den så det är olja/rost

FUBAR skrev:
2292559 Kollade precis på mina slangar och jag har inget brunt på dom. Har era slangar suttit länge på hojen eller är dom nymonterade?

mina har suttit på sen feb -06

Mr Helmut skrev:
2292577 tvättar aldrig med högtryck

Inte jag heller. Men fukt tar sig in (nästan) överallt ändå.

Det knepiga är ju att detta hände för mig under vintern i ett garage. Det har alltså aldrig varit något tryck i slangen när detta inträffat. Detta får mig att tro att det kan vara ytrost.

foobar skrev:
2292686 Inte jag heller. Men fukt tar sig in (nästan) överallt ändå.

Det knepiga är ju att detta hände för mig under vintern i ett garage. Det har alltså aldrig varit något tryck i slangen när detta inträffat. Detta får mig att tro att det kan vara ytrost.

Tror jag med.
Stålstrumpan (som är av rostfritt) repar antagligen det tunna galvet på banjon vid nitningen. Sen räcker en droppe vatten som smiter in och rostprocessen är igång.

Ett skönhetsfel.

stranglefoot skrev:
2292515 Med all säkerhet så är höljet i rostfritt. Men, frågan är om hylsan är det? Tror den bara är någon slags förzinkad historia...

Bara att kolla med en magnet, rostfritt är ju som säker många känner till inte magnetiskt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg