Sätta på framdrev på GSXR 750 -01

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Köpt ett nytt framdrev från Vortex och undrar över en sak.

Originaldrevet är ju helt platt men på Vortex är det en liten "klack" runt hålet, samma sida där numren är stämplade.
Skickar en bild så ni ser :)

Visst ska väl sidan med klacken och numren vara inåt?

Någon som vet med säkerhet?

Tacksam för svar
 

Bifogat

  • 20150724_152650_resized.jpg
    20150724_152650_resized.jpg
    1.2 MB · Visningar: 103
Om originaldrevet (säker på det är originaldrevt?) är helt platt så kommer drevet flyttas ut från motorn om du sätter klacken in mot motorn. Och var det då rätt från början kommer kedjan gå lite snett inåt bakåt mot bakdrevet.
Om jag var helt säker på att det är originaldrevet från Suzuki så hade jag satt klacken utåt.
För att undvika att kedjan flyttas utåt.
Servicemanualen till 2000,,2001,2002
http://speedzonemanuals.com/manuals/suzuki/motorcycle/gsxr750_00-03.pdf

Båda dreven är väl lika tjocka? :va Dvs båda är avsedda för samma kedja....
 
Last edited:
Japp, drevet är för 525 kedjan som sitter på ;)

Jag tror inte det är originaldrevet som sitter på.
För nar jag bytte drivpaket vid ca 3000mil på min Suzuki SV650S och likadant när jag bytte drivpaket på min Triumph Sprint RS vid ca 3500 mil satt originaldrevet på och det är inte platt.
Under tänderna (på båda hojarna) på dreven satt det ca 5 mm tjocka och ca 5 mm djupa fyrkantiǵa gummiringar.
På båda sidorna av dreven.
Uppgiften för gummiringarna är att dämpa djud från kedjan/drevet.
På mina drivpaket från ADDEMOTO fanns inga gummiringar på främre kedjedrevet. Och med tanke på priset jämfört med original drivpaket, OK för mig.

Min tro är därför att att det inte var originaldrevet som satt på din hoj.
Jag saknar gummiringarna.
Hur långt har den gått?
 
Jag vet vad du menar med de gummibeläggen, jag har ett drev på nu från JT som är gjort för GSXR 750 -01 det är helt platt
Om jag sätter drevet med klack inåt kommer ju läget att ändras och kedjan kommer att gå snett.
Får jämföra de 2 innan jag skruvar dit det nya

Hojen gått snart 4000mil
 
Siffror etc som är instämplat på drevet torde logiskt sett synas när man kladdat på drevet. JT´s drev ska i alla fall monteras så.....
 
Jag vet vad du menar med de gummibeläggen, jag har ett drev på nu från JT som är gjort för GSXR 750 -01 det är helt platt
Om jag sätter drevet med klack inåt kommer ju läget att ändras och kedjan kommer att gå snett.
Får jämföra de 2 innan jag skruvar dit det nya

Hojen gått snart 4000mil

Då gissar jag att drivpaketet är bytt redan en gång. För min SV650S nådde gränsen för kedjeförlängning enligt Haynes Suzuki manual vid 3000mil.
GSX-R 750 har dubbla motoreffekten jämfört med SV650S. Accelerationerna sliter på kedjan.
Det finns ett knep till. Originalkedjorna levereras normalt färdignitade till MC-fabriken. Och monteras samtidigt med svingen på hojen. Går kedjan genom svingen gissar jag att kedjan om det går svetsas in i svingen vid svingtillverkningen. Allt för att slippa fetta in, montera och nita kedjelås på "bandet".

Det betyder att en originalkedja har till 100 % identiska nitar. Medan på en utbytt kedja kan man hitta två nitar som skiljer sig från de övriga nitarna, nitlåset.
 
Last edited:
Då gissar jag att drivpaketet är bytt redan en gång. För min SV650S nådde gränsen för kedjeförlängning enligt Haynes Suzuki manual vid 3000mil.
GSX-R 750 har dubbla motoreffekten jämfört med SV650S. Accelerationerna sliter på kedjan.
Det finns ett knep till. Originalkedjorna levereras normalt färdignitade till MC-fabriken. Och monteras samtidigt med svingen på hojen. Går kedjan genom svingen gissar jag att kedjan om det går svetsas in i svingen vid svingtillverkningen. Allt för att slippa fetta in, montera och nita kedjelås på "bandet".

Det betyder att en originalkedja har till 100 % identiska nitar. Medan på en utbytt kedja kan man hitta två nitar som skiljer sig från de övriga nitarna, nitlåset.

Ok, tack för tips :)
 
Fick hem drevet, passade utmärkt med Vortex 18kugg på GSXR 750 /01
Nu 18 fram och bak 44 SRAD
Blir ganska nära 17/42 som är original
:D
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top