Sätta på avgasbandage "för skojs skull" på gammal 80-talare

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Piper PA-28 Archer II -1989
Är det några risker med (kan det överhettas) om jag vill sätta på avgasbandage på greröret på min 80-talshoj? Tycker det ser lite fräsigt ut :banana

Tror inte det ska vara någon fara med det faktiskt grenröret blir väl aldrig så varmt som bandagen klarar i värme. har också planer på att snygga till det med bandage på min gammla fz 750 från -85 och har inte hört att det finns nån risk med det.
Bara att man ska blöta ner det och ta i för kung och fosterland så det sitter tight.

Avgasbandage ser fräsigt ut :va Jag hade det på min camaro därför att det behövdes. Men fräsigt tyckte jag inte att det var. Ett helvete att montera var det dock

Ok, finns både för- och nackdelar verkar det som. Kanske inte gör det trots allt. Att det är ett helvete att montera kunde jag inte tänka mig, fick för mig att det skulle vara rätt så lättmonterat..

Man ska tydligen lägga bandagen i blöt innan monteringen och sträcka ordentligt så drar det till sig och sitter som berget sedan, enligt ett tips i någon tidning jag har läst.

Jag tycker att det är snyggt på vissa hojar, men mest känns det som en nödlösning för att dölja ett fult avgassystem (vilket det nog oftast är)

Man ska tydligen lägga bandagen i blöt innan monteringen och sträcka ordentligt så drar det till sig och sitter som berget sedan, enligt ett tips i någon tidning jag har läst.

Jag tycker att det är snyggt på vissa hojar, men mest känns det som en nödlösning för att dölja ett fult avgassystem (vilket det nog oftast är)

jag använder de för att öka värmen på avgasröret vilket leder till att röret blir lite högvarvigare:va

ser dock snyggt ut på värstingtrimmade grejer

Ok, finns både för- och nackdelar verkar det som. Kanske inte gör det trots allt. Att det är ett helvete att montera kunde jag inte tänka mig, fick för mig att det skulle vara rätt så lättmonterat..
Beror ju på hur rören går, hur monteringen går till har du säkert koll på. Dvs lägga i blöt och sen linda det hårt runt avgassystemet. På en bil kan detta bli klurigt då dragningen av grenrören inte alltid är helt enkel. Men på en motorcykel borde det gå ganska smidigt tycker jag. Kör på! Har man ett tråkigt avgassystem och vill få en lite racigare look kan det ju va kul :tummenupp

och fukt försvinner av värme kanske? :huvet

Jag talar om den fukt som bildas av kondens. Utan bandage dunstar kondensen. Med bandage hålls fukten kvar i bandaget.

Några av de som har kallgarage har säkert råkat ut för rost på verktyg på grund av att verktyget lämnats liggande på en trasa i några veckor.

Självklart blir bandaget torrt när motorcykeln körs, men vanligtvis används inte motorcyklar kontinuerligt året om.

Jag har inte någon egen erfarenhet av avgasbandage, men har läst varningen för rost många gånger när någon ställt frågor om avgasbandage. Däremot har jag fått många verktyg rostiga p.g.a att de legat an mot papper/tyg/trasor och liknande.

Ifall avgasröret är rostfritt eller korroderar långsamt borde det ju inte vara någon fara med att linda bandage.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT