Sätta i nya dubbar?

Rs typen

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2003
Hoj
R1-05, Suzuki rm250 -05
Hej. Jag undrar om det är möjligt att sätta i nya dubbar på ett cross däck med enduro dubb? Det är ungefär 2/3 delar av dubbarna i mitten på däcken som är slut och tänkte därför om det lönar sej att lämna in däcket och låta dem sätta i nya dubbar eller är det bara att köra tills däcket är helt slut och sedan köpa nytt??

mjo det går ju är klart men kostar nog en del skulle jag tro, är nog inte alla däckfirmor som har dubb och lim till att dubba crossdäck heller.
finns ju alltid beg däck att köpa för bra priser annars.

själv har jag egen dubbpistol så jag klarar mig :)

rejser skrev:
mjo det går ju är klart men kostar nog en del skulle jag tro, är nog inte alla däckfirmor som har dubb och lim till att dubba crossdäck heller.
finns ju alltid beg däck att köpa för bra priser annars.

själv har jag egen dubbpistol så jag klarar mig :)
Jag har åxå en dubbpistol men inga dubb.. var köper du dina?

Har precis dubbat om mitt bakdäck på mitten med ca 120 dubb. Blev kanon!! Satte i lite kortare dubb pga brytrisken i ett gammalt däck.
Betalade 375 kr :tummenupp

Rs typen skrev:
Hej. Jag undrar om det är möjligt att sätta i nya dubbar på ett cross däck med enduro dubb? Det är ungefär 2/3 delar av dubbarna i mitten på däcken som är slut och tänkte därför om det lönar sej att lämna in däcket och låta dem sätta i nya dubbar eller är det bara att köra tills däcket är helt slut och sedan köpa nytt??

En snikvariant är att köpa en låda med farmarskruv el. liknande och skruva i.
Inget att tävla på, men för lagomt halvseriös motionsträning.

Rs typen skrev:

Köp ett nytt när det är slut istället. Komletteringsdubba brukar aldrig hålla.

Sätta i nya dubb skulle jag tro inte fungerar särskilt länge för hålen blir ju större pga slitage. Jag har annars begagnade dubbdäck ligger som du kan få köpa för ca 2000:- fram och bak finns 21,18,19 de finns i eskilstuna ring 073-6004186 vid intresse/Johan

Rs typen skrev:
om du har ett par gammla däck både fram o bak så borrar du hål i alla dubben och trär i vangnsbult (rundad skalle) bricka o mutter på andra sidan (utsidan). vi gjorde det och vi hade längre bult fram än bak. å du ska vet vilket jävla äste det blev.ha gärna större dubb i fram däcket än bak, för att sämre grepp bak så sladddar du mer. de e lite jobb mendu spar en massa pengar och jag tror du pår bättre fäste.polarenns cf250 släpper fan aldrig med framhjulet.
(själv e bäse dräng)

Darre81 skrev:
om du har ett par gammla däck både fram o bak så borrar du hål i alla dubben och trär i vangnsbult (rundad skalle) bricka o mutter på andra sidan (utsidan). vi gjorde det och vi hade längre bult fram än bak. å du ska vet vilket jävla äste det blev.ha gärna större dubb i fram däcket än bak, för att sämre grepp bak så sladddar du mer. de e lite jobb mendu spar en massa pengar och jag tror du pår bättre fäste.polarenns cf250 släpper fan aldrig med framhjulet.
(själv e bäse dräng)

Använder du nåt lim eller låsmuttrar??
Inga problem att få dem att sitta kvar??

fzrjonte skrev:
Använder du nåt lim eller låsmuttrar??
Inga problem att få dem att sitta kvar??
nä du behöver inget lim det går bra änå.
Köp en xtra slang så skär du upp den gamla och trär över den nya för att skydda. funkar bra

En snikvariant är att köpa en låda med farmarskruv el. liknande och skruva i.
Inget att tävla på, men för lagomt halvseriös motionsträning.

riktigt bra tips, är duktig sugen på att köra nu när det blivit kallt o jävligt. (och jag äntligen fått ordning på crossen) :)

är det mutter på utsidan som gäller eller klarar man sig med att bara skruva i dom???

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back