sänkt hoj, positivt elr negativt ?

grellen

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Hoj
honda cbr600 rr -03
tjabba har en cbr 600rr 03 som jag köpte av en brud.
när jag kommer dit så säger hon att bågen är sänkt ett par cm , jag brydde mig inte om det utan
frågade istället vad det blev för skillnader. det kunde hon inte riktigt svara på ...:tungan
men det hoppas jag att ni på SH kan göra åt mig :)
ska jag höja upp den igen eller ha den sänk...?

ride in peace

Brukar väl i regel påverka utväxligen på länkagen till bakdämparen utöver det faktum att den blir lite lägre bak (över sadeln).

Är du kort i rocken så är det positivt skulle jag säga. Är du normallång och vill ha lite bättre vägegenskaper - byt tillbaka till original hundben.

Jag är 174 lång och när jag sitter på den så har jag platta fötter i marken ..
vad menar du med utväxlingen på länkagen?
En sak jag undrar över också är om den blir svårare att få upp på slangen efter som den får lägre däck blablabla eller vad man ska säga. hoppas ni förstår..

Med tanke på din längd så skulle jag ställa tillbaka till orginal höjd, hade det varit SÅ positivt hade alla kört med sänkta hojar ..

Med tanke på din längd så skulle jag ställa tillbaka till orginal höjd, hade det varit SÅ positivt hade alla kört med sänkta hojar ..

du tänker lågiskit , de är fan bra ..
tror de får höja den till orginal på servicen..

men de där med att få upp den på slangen , kan de bli svårare bara för att den är sänkt ?(nej jag är inte feg med kopplingen ):tungan

Ja det blir normalt svårare att få upp den på bakhjulet när den är sänkt. Bla därför dragbikes eftersträvas låga.

du tänker lågiskit , de är fan bra ..
tror de får höja den till orginal på servicen..

men de där med att få upp den på slangen , kan de bli svårare bara för att den är sänkt ?(nej jag är inte feg med kopplingen ):tungan

Då du är ny i hojvärlden så bör du nog fokusera mer på att lära dig köra med hjulen på backen än i luften. Huruvida hojen är sänkt några m.m. eller ej är således en tämligen irrelevant faktor i sammanhanget.

Go´kväll.

Det var en dam här i Östersund som testade att sänka hojen, tror att hon ångrade sig efteråt.

Bifogat

• sänke.jpg
    sänke.jpg
    9.6 KB · Visningar: 993
  • 3687350207.jpg
    3687350207.jpg
    30.9 KB · Visningar: 267
En sak jag undrar över också är om den blir svårare att få upp på slangen efter som den får lägre däck blablabla eller vad man ska säga. hoppas ni förstår..
Pizzadrev bak brukar hjälpa. Det är så en kompis löst problemet på sin CBR600F. Han har också kraschbågar och "streetfighterstyre".

Då du är ny i hojvärlden så bör du nog fokusera mer på att lära dig köra med hjulen på backen än i luften. Huruvida hojen är sänkt några m.m. eller ej är således en tämligen irrelevant faktor i sammanhanget.

Go´kväll.

Då jag alltid har kört Bakhjulet mer än va jag kört på 2 hjul på alla mina fordon
Så har jag alltid drömt om i göra det på tunghoj.
Så vill lära mig tidigt .
Hoj kan jag köra
:yoparty

Det beror på hur sänkningen är utförd om och hur vägegenskaperna ändras.

Endast bak: ger flackare gaffelvinkel och hojen blir lite mer trögstyrd/lugnare.
Endast fram: ger brantare gaffelvinkel och den kan bli mera snabbstyrd/nervös i styrningen.
Både fram och bak: ger inga större förändringar, men om det skett genom att montera kortare och styvare fjädrar fram så kan det så klart påverka på så vis.

Lägre sadel: påverkar inte vägegenskaperna men kan öka risken för babianarsle. :tungan

Sänkningar kan påverka markfrigången negativt. Men så länge man inte kör bana så märker man det nog sällan vid vanlig körning. Det beror lite på hur lat du är och hur du ska använda den om du ska höja den igen. Dessutom kanske du behöver köpa nya originalhundben eller något om de är bytta. Men om du byter några delar för att höja den så kan du ju spara sänkningsdelarna som du plockar bort så kan de få följa med om nästa ägare är sugen på att sänka den. En CBR 600 är ju något av en damhoj, så det vore ju inte konstigt om nästa person som köper den också är en kortväxt person.

snigel2.jpg

Det beror på hur sänkningen är utförd om och hur vägegenskaperna ändras.

Endast bak: ger flackare gaffelvinkel och hojen blir lite mer trögstyrd/lugnare.
Endast fram: ger brantare gaffelvinkel och den kan bli mera snabbstyrd/nervös i styrningen.
Både fram och bak: ger inga större förändringar, men om det skett genom att montera kortare och styvare fjädrar fram så kan det så klart påverka på så vis.

Lägre sadel: påverkar inte vägegenskaperna men kan öka risken för babianarsle. :tungan

Sänkningar kan påverka markfrigången negativt. Men så länge man inte kör bana så märker man det nog sällan vid vanlig körning. Det beror lite på hur lat du är och hur du ska använda den om du ska höja den igen. Dessutom kanske du behöver köpa nya originalhundben eller något om de är bytta. Men om du byter några delar för att höja den så kan du ju spara sänkningsdelarna som du plockar bort så kan de få följa med om nästa ägare är sugen på att sänka den. En CBR 600 är ju något av en damhoj, så det vore ju inte konstigt om nästa person som köper den också är en kortväxt person.

bra svar ! tackar för det
men vafan är ett babianarsle på hoj :gråta:lol

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP