Sänka tändningen vid laddtryck

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Hej på er turbo gurus, kan ni svara på den här frågan så blir jag :)
Hur mycket tjänar man på att sänka tändningen några grader när man har laddtryck. Går det att räkna på, om jag Tex. sänker tändningen 4-5 grader kan jag då räkna ut hur mycket jag kan höja laddtrycket.
 
jag måste bara fråga: du kör alltså turbo på din R1 nu UTAN att ha sänkt tändningen? hur mycket laddar du? har du kollat så att den inte spikar i nuläget?
 
var och kollade på din hemsida.

du kör alltså med dubbla topplockspackningar som gör att kompet sjunker till 10:1. vad var det för komp från början?

jag fattar inte hur du kan ladda så mycket med så högt komp utan att det spikar. jag har inte koll på mc-motorer, men när man tex pillar dit en turbo på bmw-motorer så spikar det som fan om man laddar 0,7 och har så högt komp som 10:1 (och inte gör något åt tändningen), även om man öser på med bränsle. vad är det som gör att det funkar så mycket bättre på hojmotorer?

det står "New and home made adjustable priority breather valve" på sidan. jag fattar inte vad det är och hur det funkar. kan du förklara det? verkar va en jäkla bra grej i alla fall :)
 
Tändingen ska normalt ställas in i en bromsbänk för att det ska bli optimalt.

Lite grovt mellan-tumme-och-arslet-siffor, moderat förtändningen på en 4-ventilad motor (räknat på dynamisk kompression, dvs inte statisk):

10:1 40 grader
11:1 38 grader
12:1 36 grader
13:1 34 grader
14:1 32 grader
15:1 30 grader

Men som med allt annat här i livet, det beror på...
 
bmwjohan skrev:
var och kollade på din hemsida.

du kör alltså med dubbla topplockspackningar som gör att kompet sjunker till 10:1. vad var det för komp från början?

jag fattar inte hur du kan ladda så mycket med så högt komp utan att det spikar. jag har inte koll på mc-motorer, men när man tex pillar dit en turbo på bmw-motorer så spikar det som fan om man laddar 0,7 och har så högt komp som 10:1 (och inte gör något åt tändningen), även om man öser på med bränsle. vad är det som gör att det funkar så mycket bättre på hojmotorer?

det står "New and home made adjustable priority breather valve" på sidan. jag fattar inte vad det är och hur det funkar. kan du förklara det? verkar va en jäkla bra grej i alla fall :)

Varför det går att ladda 0.7 bar med 10:1 i komp har jag ingen aning om, men jag har hört något om att det är effektivare insug och utblås på motorcyklar. Men det vet säkert Andersson turbo, RG500-Johannes eller Andersbrink.

Priority ventilen tar in luft direkt I plenumburken, på det sättet så andas motorn bättre på låga varv innan jag får laddtryck. När turbon börjar ladda så stänger ventilen. Den är justerbar på det sättet att det sitter en fjäder på ventilen så jag kan kontrollera hur mycket den skall öppna. Har även provat med en Reedventil från en tvåtaktare, men det funkade inte lika bra, efter som den inte öppnade så mycket som behövdes
 
R1 T skrev:
Hej på er turbo gurus, kan ni svara på den här frågan så blir jag :)
Hur mycket tjänar man på att sänka tändningen några grader när man har laddtryck. Går det att räkna på, om jag Tex. sänker tändningen 4-5 grader kan jag då räkna ut hur mycket jag kan höja laddtrycket.

Är det ingen som har någon teori?
 
R1 T skrev:
Är det ingen som har någon teori?

Tja, teori och teori. Jag kan väl fylla på med lite av mina lärdomar i området.

Jag vill minnas att Peter nämnt att han kör MBT (bästa tändning) hela vägen ut med sin turbohoj, så baserat på det så bör du inte behöva retardera tändningen på grund av spik. Jag kan ju säga att jag också höjde på ögonbrynen både ett och två snäpp när han berättade det, men det är förmodligen ett resultat av mycket goda externa gasväxlingssystem såsom LLK, lågt avgasmottryck (=0), sänkt komp etc. Stort matchad turbo gör ju också sitt till.

MEN, sedan finns det ju fler aspekter beroende på hur man tänkt att köra sin turbo. Det finns strategier där man retarderar tändningen för att öka temp före turbin och därmed laddtryck, svårt att säga exakt vilken typ av installation som bäst lämpar sig för denna typ av strategi, men det är framförallt låg och kanske mellanregistret där detta är intressant.

Som Anders påpekar så bör man ratta in tändningen i bänk, det skulle förvåna mig mycket om din sug-tändkurva är optimal för ditt turbosystem. Det borde Peter kunna täcka upp; han borde hur mycket det skiljer.

Billiga varianten är att köra som du kör nu, gissar jag.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Billiga varianten är att köra som du kör nu, gissar jag.

/J

Jo billigast blir det nog om jag kör som nu, men man är ju alltid ute efter att optimera det man har, det är svårt att låta bli när man en gång har börjat.
 
R1 T skrev:
Jo billigast blir det nog om jag kör som nu, men man är ju alltid ute efter att optimera det man har, det är svårt att låta bli när man en gång har börjat.

Man blir förvånad över hur mycke tändning hojar tycks tåla
jag har just i år monterat aftermarket system och retardar tändningen på tryck men det är än så länge bara en gissning hur mycket som är lämpligt

mig veterligen så är det inte många gatåkare som retardar tändning utan dom flesta åker standard det kan nämnas att monsterbusan (685hk) kördes med standard tändning fast då på räjs soppa (stor skilnad)

mest effekt tycks man dock få med standard tändläge konstigt nog
så frågan är ju hur mycke man vill backa för hålbarheten och hur mycke mer man kan ladda för den sakens skull


Det kan nämnas att busan med 2mm spacer ger 8,7-1 i komp
och på de kör man mitsubishi td04 19t fullt ut 1,3-1,4 bars laddtryck
ca 340-350 hk på vanlig macksoppa och standard tändläge

så jag vet inte vart vinsten skulle ligga i detta fall
min egen hoj har ett större aggregat KKK k26/27 och där jag försökeruppnå 450 hk på macksoppa 420 bromsat hittils men det är jäkla trögt däruppe
så det är här jag vill retarda å se om man når längre

samma turbouppsättning med racebränsle så når man lätt 480hk utan knack

så bromsbänken lär nog få gå tungt hehe
 
MKT intressant!! På en suzuki motor med EFI, sitter det växel beroende tändkurvor (standard växelindikator istället för neutralkontakt)- Som jag har förstått så ger den inte fullt först på 5:an och 6:an, för att de flesta ska kunna tygla effekten.. Det finns olika varianter av trix på hur man "lurar" motorn att ge max tändning på ALLA växlar. Är det lämpligt med denna modifiering på en turbomotor? Eller är det förkastligt?
 
R1 T skrev:
Går det att räkna på, om jag Tex. sänker tändningen 4-5 grader kan jag då räkna ut hur mycket jag kan höja laddtrycket.

Mjaä, det är ju inte direkt tändningen som sätter den fysiska gränsen för när den börjar spika. Just nu kanske det är så i din hoj ligger gränsen så att den börjar spika, om du sen pillar det minsta på en av parametrarna... wooosh, så har du ett hål i kolven. Den KAN ju vara optimal som den är nu, fast troligen inte. Pillar man på två parametrar samtidigt... är man ju totally lost.

Om man håller sig inom ramarna för vad den dynamiska kompression medger kan man säga att 13:1, möjligen 13.5:1 är max med 98 oktan. Med 8:1 som statisk/geometrisk kompression och du laddar 1 Bar får du 13:1 i dynamisk/effektivt kompression. Sen beror det på så mycket annat, storlek på laddluftkylare, motortemp, a/f ratio etc etc.

Med 10:1 laddar du 0.6 Bar för att få 13:1 i effektiv kompression. Det är väl inte rekommenderbart att ladda mer än så på en gathoj med 10:1 för någon längre sträcka på 98 oktan.

Man kan ladda på bra mycket mer än vad som rekommenderas - och det kommer att hålla, men då är det bara för korta stunder.

Så himla kul att mecka är det ju inte... inte varje vecka iaf, dvs att byta brända kolvar.
 
andersson turbo skrev:
Man blir förvånad över hur mycke tändning hojar tycks tåla


Det kan nämnas att busan med 2mm spacer ger 8,7-1 i komp
och på de kör man mitsubishi td04 19t fullt ut 1,3-1,4 bars laddtryck
ca 340-350 hk på vanlig macksoppa och standard tändläge

Detta borde väl bli ca 15,7:1 i cylindertryck (effektiv komp).. Då jag laddar 0,9bar på 10:1 så hamnar jag på ca 14,5:1... :rolleyes: Borde ju kunna gå finfint :rolleyes: Vi är ett gäng har i umeå som är turbo fanatiker, och visst har det gått sönder grejor :) Men det är inte så konstigt om man laddar 1,8bar på 8,0:1 komp... Men effekt blir det kan jag lova- ibland under en mkt begränsad tid dock. Jag byggde en volvo 16v twinturbo maskin för ett par år sedan som jag laddade 1,35bar på "7,96:1 komp." fullständigt odramatiskt. De nya ägarna har nu kört med 1,6bar nu i två års tid utan ett enda bekymmer.. I detta fall borde det ge ca 16:1 i effektiv komp. Men som sagt så verkar det stämma riktigt bra som ni säger "att gränsen ligger någonstans där ikring vad man kan ladda på vanlig macksoppa" :tummenupp
 
Last edited:
Att försöka bestämma knackresistensen med hjälp av beräknad dynamisk
kompression är meningslöst. Faktorer som restgasmängder (intern egr)
och annat påverkar mer. Det som inte är möjligt med en liten (relativt
massflödet) turbo kan vara en baggis med en större snurra pga att
tryckbalansen är så oändligt mycket positivare.
Så nej någon enkel tumregel finns ej ,bara att prova.
/Christer J
 
Min 1550 Hayabusa gav mest hester med -3° grader fortending fra 8500 varv och upp uten at vi fant noen spikningar ved 0° ( altså standard ).

Man må som Christer sier bare prøve seg frem... På en Turbohoj kan det dock bli dyrt....:)
 
Jag laddar 1.2 med orginal tändsystem...spikningar behöver ju inte bero på tändningen. Hade jag kört utan ic och legat fel med soppan så hade det nog hamrat rätt bra..
 
R1 T skrev:
Priority ventilen tar in luft direkt I plenumburken, på det sättet så andas motorn bättre på låga varv innan jag får laddtryck. När turbon börjar ladda så stänger ventilen. Den är justerbar på det sättet att det sitter en fjäder på ventilen så jag kan kontrollera hur mycket den skall öppna. Har även provat med en Reedventil från en tvåtaktare, men det funkade inte lika bra, efter som den inte öppnade så mycket som behövdes

du säger att priority ventilen tar in luft innan turbon börjar ladda. jag undrar, varifrån tar priority ventilen luft då?

jag har planerat att bygga turbo på min bmw 318is i vinter, men jag måste säga att jag blev jäkligt sugen på att bygga på hoj nu istället. om man både slipper hålla på med tändningen samt att man slipper hålla på och krångla med luftmassemätare/luftmängdmätare och sånt så verkar det mycket enklare att bygga på hoj. inte att glömma sen heller hur mycket lättare det är att komma åt allting.

mer frågor. jag vet inte hur det ser ut orginal på R1, men jag antar att du har byggt plenumkammaren själv. den ersätter alltså den vanliga luftburken?

jag fick inget svar på om jag tolkade det rätt att du kör med dubbla topplockspackningar, men ifall du gör det, var du då tvungen att ändra kamkedjan på något sätt. förlänga den eller nått sånt. eller funkade det i alla fall?

hur fick du plats med ic'n framför motorn? fick den helt enkelt plats där eller var du tvungen att flytta på något annat på något sätt? vad är det för nån ic. vad kommer den ifrån för bil?(antar att det är från en bil. ser typ ut som en lite äldre saab 900ic)

hur mycket är det man måste ändra i förgasarna för att man ska kunna trycksätta dom? är det något man kan göra själv eller måste man lämna bort detta jobb? hur mycket kostar det isåfall på ett ungeför för fyra förgasare?

sen till sist själva bänkningen. jag har aldrig gjort någon bänkning. vad är det man gör egentligen när man bänkar en hoj av det här slaget. är det att man får förgasarna bestyckade så att dom ger rätt mängd bränsle samt rätt bränsle/luftmängdblandning? vad kostar det att få hojen bänkad? när det gäller bilar är det ju svindyrt. ca 10.000kr oftast.

det vore sjukt kul att köpa nån gammal 1000kubikshoj och bygga streetfighter av den och sen på med en turbo :yoparty

Edit: en fråga till. det här med whastegate. jag blandar alltid ihop dom där. whastegaten sitter väl på grenröret och släpper ut luft så att turbon inte laddar för mycket. dumpventilen sitter väl efter turbo, men innan plenum. har du nån dumpventil på din R1? blåser whastegaten luften rakt ut i luften eller återcirkulerar du den på något sätt?
 
Last edited:
Så om jag har förstått det här rätt så är det för många parametrar som på verkar om det spikar eller inte för att man på ett enkelt sätt skall kunna räkna på det.

Men om man tar ett exempel på min hoj efter att ha läs era inlägg.
Efter som jag egentligen inte har en aning om vid vilket laddtryck motorn börjar spika, utan går på rekommendation från Marklund, han säger att R1:an med sitt turbo kit börjar spika vid 0.7 bar.

Eftersom jag har lite större turbo Mitsubishi TD04HL-16T (Marklund: Schwitzer S1BG-L)
Och så har jag 2.5 tum avgas hela vägen från turbon och bak (Marklund har 2.1/4 tum).
I övrig så är det samma grejer plenum, Intercooler, kamtider, tändning m.m.
Så borde jag teoretisk kunna ladda lite mer än 0.7bar efter som jag borde ha lite mindre mottryck. Inte för att jag kommer att prova, men det kan vara kul att se om man tänker rätt.
 
R1 T skrev:
Så om jag har förstått det här rätt så är det för många parametrar som på verkar om det spikar eller inte för att man på ett enkelt sätt skall kunna räkna på det.

Att prediktera knack med beräkningsmodeller är svårt. Vi har en industridoktorand på SAAB som arbetat med detta, och hon har väl hittat ett sätt. Men det är inte trivialt kan jag ju säga.

Eftersom jag har lite större turbo Mitsubishi TD04HL-16T (Marklund: Schwitzer S1BG-L)

Vad har du för throat-area på MHI-laddaren?

Och så har jag 2.5 tum avgas hela vägen från turbon och bak (Marklund har 2.1/4 tum).
I övrig så är det samma grejer plenum, Intercooler, kamtider, tändning m.m.
Så borde jag teoretisk kunna ladda lite mer än 0.7bar efter som jag borde ha lite mindre mottryck. Inte för att jag kommer att prova, men det kan vara kul att se om man tänker rätt.

Tja, skulle nog tro att turbinmatchningen är den springande punkten. Du säger att din turbo är större, har du mappar på Schwitzern (har inga själv f.n.) så vore det intressant att jämföra.

/J
 
Jag har 7:ans turbinhus

Har tyvärr ingen mapp jag heller. Men enlig Marklund så skall 16T klara lite mer.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top