R1 T skrev:
Priority ventilen tar in luft direkt I plenumburken, på det sättet så andas motorn bättre på låga varv innan jag får laddtryck. När turbon börjar ladda så stänger ventilen. Den är justerbar på det sättet att det sitter en fjäder på ventilen så jag kan kontrollera hur mycket den skall öppna. Har även provat med en Reedventil från en tvåtaktare, men det funkade inte lika bra, efter som den inte öppnade så mycket som behövdes
du säger att priority ventilen tar in luft innan turbon börjar ladda. jag undrar, varifrån tar priority ventilen luft då?
jag har planerat att bygga turbo på min bmw 318is i vinter, men jag måste säga att jag blev jäkligt sugen på att bygga på hoj nu istället. om man både slipper hålla på med tändningen samt att man slipper hålla på och krångla med luftmassemätare/luftmängdmätare och sånt så verkar det mycket enklare att bygga på hoj. inte att glömma sen heller hur mycket lättare det är att komma åt allting.
mer frågor. jag vet inte hur det ser ut orginal på R1, men jag antar att du har byggt plenumkammaren själv. den ersätter alltså den vanliga luftburken?
jag fick inget svar på om jag tolkade det rätt att du kör med dubbla topplockspackningar, men ifall du gör det, var du då tvungen att ändra kamkedjan på något sätt. förlänga den eller nått sånt. eller funkade det i alla fall?
hur fick du plats med ic'n framför motorn? fick den helt enkelt plats där eller var du tvungen att flytta på något annat på något sätt? vad är det för nån ic. vad kommer den ifrån för bil?(antar att det är från en bil. ser typ ut som en lite äldre saab 900ic)
hur mycket är det man måste ändra i förgasarna för att man ska kunna trycksätta dom? är det något man kan göra själv eller måste man lämna bort detta jobb? hur mycket kostar det isåfall på ett ungeför för fyra förgasare?
sen till sist själva bänkningen. jag har aldrig gjort någon bänkning. vad är det man gör egentligen när man bänkar en hoj av det här slaget. är det att man får förgasarna bestyckade så att dom ger rätt mängd bränsle samt rätt bränsle/luftmängdblandning? vad kostar det att få hojen bänkad? när det gäller bilar är det ju svindyrt. ca 10.000kr oftast.
det vore sjukt kul att köpa nån gammal 1000kubikshoj och bygga streetfighter av den och sen på med en turbo
Edit: en fråga till. det här med whastegate. jag blandar alltid ihop dom där. whastegaten sitter väl på grenröret och släpper ut luft så att turbon inte laddar för mycket. dumpventilen sitter väl efter turbo, men innan plenum. har du nån dumpventil på din R1? blåser whastegaten luften rakt ut i luften eller återcirkulerar du den på något sätt?