Sänka tändningen vid laddtryck

RG500-Johannes: Har du några mappar som ligger och skräpar så får du gärna kopiera dom och maila till mig :) Så kan jag uppdatera mitt program med dom :)

Har en hel massa, men vi behandlar dem konfidentiellt. Tyvärr. :(

/J

R1 T skrev:
Jag har 7:ans turbinhus

Mm, misstänkte något i den svängen. HL-hjul med 7:ans turbinhus är ju en relativt stor turbin för en så pass liten kompressor, men behovet på hoj är ju annorlunda än på bil förstås.

Fan, jag måste verkligen bygga en turbohoj ngn gång.

Har tyvärr ingen mapp jag heller. Men enlig Marklund så skall 16T klara lite mer.

Ok, 16T är ju inte en speciellt stor kompressor för en bilapplikation men med tanke på förutsättningarna på en hoj med den låga specifika luftförbrukningen som blir med minimala, kanske även positiva, pumpförluster samt med grym tändning så blir ju kraven på kompressorn mindre förstås.

/J

RG500-Johannes skrev:
Mm, misstänkte något i den svängen. HL-hjul med 7:ans turbinhus är ju en relativt stor turbin för en så pass liten kompressor, men behovet på hoj är ju annorlunda än på bil förstås.

Fan, jag måste verkligen bygga en turbohoj ngn gång.

Ok, 16T är ju inte en speciellt stor kompressor för en bilapplikation men med tanke på förutsättningarna på en hoj med den låga specifika luftförbrukningen som blir med minimala, kanske även positiva, pumpförluster samt med grym tändning så blir ju kraven på kompressorn mindre förstås.

/J

Nåja så liten är den ju inte 16t faktum är att den är ju den som har bäst ballans mellan turbin å kompressor 16 18 å 19 har ju alla samma backweel

å faktum är att turbinen blir för liten med 19t kompressorn högt mottryck som påföljd

16t= ca 300-315hk 18t= ca320-335hk 19t 330-345hk så skillnaden är inte så väldans stor

andersson turbo skrev:
Nåja så liten är den ju inte 16t faktum är att den är ju den som har bäst ballans mellan turbin å kompressor 16 18 å 19 har ju alla samma backweel

Jo, jag vet att det bara är olika trim, men det är ju inloppsdiametern som bestämmer maximala massflödet och trimmet som bestämmer tryckförhållandet. Så ytterdiametern har egentligen underordnad betydelse förutom i relation till den lilla diametern/inloppsdiametern (fan, det finns namn på dessa mått kommer dock inte ihåg dem nu... :död ).

å faktum är att turbinen blir för liten med 19t kompressorn högt mottryck som påföljd

Tja, det är ju alltid en fråga om vilken typ av körbarhet man vill åt. På hojar verkar man komma undan med rätt stora aggregat för att man har så pass grymma kringsystem, framförallt låga avgasmottryck. Jämför då med en 9-5 Aero med HL-hjul, 5 cm^2 turbinhus, 15T och... ...wait for it... ...mer än ett halvt bars avgasmottryck efter turbinen. Med 9,5 i komp och en ganska dålig LLK så knastrar det bra i lurarna om man ligger och försöker köra över nuvarande maxeffekt steady state i cellen kan jag ju säga. Inga roliga tändvinklar där inte, och på med soppa för att ändå fixa rimlig turbintemp med en så pass retarderad tändning.

Men som sagt, bilinstallation och hojinstallation skiljer som sagt en hel del åt. Det som är lite intressant är just hur mycket "vi på SAAB" vinner på styrsystemet, vi mäter ju också väldigt mycket när vi kör, hur detta kan ge oss mer manöverutrymme än om man inte har tillgång till allt detta. Samtidigt får vi leva med andra begränsningar som drar undan mattan under fötterna för oss i slutändan ändå.

16t= ca 300-315hk 18t= ca320-335hk 19t 330-345hk så skillnaden är inte så väldans stor

Tja, jag skulle då akta mig för att skicka ut siffror sådär, men du är lite av den kaxiga typen Peter... :tungan Nej, men allvarligt talat, jag håller hyfsat med om siffrorna ovan -men dessa siffror är ju givetvis även extremt beroende av hur motorn lever i övrigt. Jag är helt övertygad om att du har koll på detta Peter, så jag fortsätter att pladdra på här för andra som läser tråden... En kompressormapp visar bara vilka tryckförhållanden du kan köra vid olika massflöden. Vid låga varvtal kan du vara begränsad av surge, som är ett fenomen som inträffar när du försöker plocka ut ett högre tryckförhållande än vad som medges vid det aktuella (ganska låga) massflödet. Detta kan ske t.ex. med en för stor kompressor i förhållande till turbinen. På andra sidan kompressormappen kan du råka ut för stall, och detta är när kompressorn -oavsett hur mycket drivenergi från tubinen du än trycker ut- inte kan leverera ett högre massflöde. Ditt turbinvarvtal skenar iväg, verkningsgraden på kompressorn är kass osv.

Mellan dessa två gränser måste vi leva. Hyfsat mitt i mellan dessa gränser har vi kompressorns maximala verkningsgrad, tyvärr i mitten av mappen där vi oftast inte har något problem att plocka ut mer moment (men som vi inte plockar ut på grund av att körkänslan skulle bli helt kass). Detta är f.ö. vad många chipstrimmare gör; de höjer momentet i mitten. Kör man inte över 4000 varv eller så, så känns det som en väldigt mycket kraftfullare motor -synd bara att de fysiska begränsningar i kompressorn ändå sätter begränsningen i effekt. Du får alltså en rätt hastig momentsänkning, och bilen tappar luft fullständigt. Alternativ till detta kan vara att feta på utav bara helvete och öka tändningen, skita i maximalt turbinvarvtal etc etc.

Ok, nu spårade jag ur ngt.

För att återknyta till kompressor vs turbinmatchning så är det självklart en rätt intressant avvägning; kompressorn bestämmer var i turbinmappen du åker och tvärtom. Matchar man rätt kan man få mycket trevliga synergieffekter med höga turbinverkningsgrader t.ex. Så det är inte helt enkelt, detta kan även vara svårt att se med även de bästa simuleringsprogrammen, så provning är nog att föredra skulle jag vilja påstå.

/J

Last edited:
Jag provade 5:ans turbinhus på min 16T förra året och då hade jag Ca: 1,5 bars mottryck. Har inte mätt mottryck med 7:ans hus, men jag har mer effekt vid samma laddtryck med 7:an.

R1 T skrev:
Jag provade 5:ans turbinhus på min 16T förra året och då hade jag Ca: 1,5 bars mottryck. Har inte mätt mottryck med 7:ans hus, men jag har mer effekt vid samma laddtryck med 7:an.

1;5 bar vid vilket laddtryck?

Avgashus!

Ledsen att dra upp en gammal tråd!

Har införskaffat ett "16T" aggregat, men vet inte vad det sitter för avgashus på denna. Id-brickan är ganska repig och något oläslig. Men det står div. siffror å bokstäver på huset. Kommer ifrån en vulva 850r. Rakt hus.

Nån som kan hjälpa mej med detta bekymmer?

Mvh Fredric

fredric skrev:

Har införskaffat ett "16T" aggregat, men vet inte vad det sitter för avgashus på denna. Id-brickan är ganska repig och något oläslig. Men det står div. siffror å bokstäver på huset. Kommer ifrån en vulva 850r. Rakt hus.

Mvh Fredric

Vet inte hur det kom sig att du la din fråga just i den här tråden :va men men

Antingen är det 6ans eller 7ans avgashus och är det inte vinklat så är det 6ans från 2litaren

Alltså, TD04HL-16T ska det nog stå på skylten och en 6a på avgashuset

Last edited:
fredric skrev:

Mvh Fredric

Den sista siffran på turbinhuset är storleken tex. 5, 6 eller 7
På bilden jag skickade med så är det en 6:a sist

PD.Även 7:an finns med rakthus, har ett på min hoj. :)

mvh
R1 T

Bifogat

• turbin-6.jpg
    turbin-6.jpg
    44.5 KB · Visningar: 66
Last edited:
Avgashus!

Tackar för hjälpen! Då har jag ett rakt 7:ans! HAr hört att 5:ans är att föredra. Då laddtrycket kan skena på 7:ans. Stämmer det? Jag har ett 6:ans men då är wastegatehålet mycket mindre än på 7:an.

Mvh Fredric

fredric skrev:
Tackar för hjälpen! Då har jag ett rakt 7:ans! HAr hört att 5:ans är att föredra. Då laddtrycket kan skena på 7:ans. Stämmer det? Jag har ett 6:ans men då är wastegatehålet mycket mindre än på 7:an.

Mvh Fredric

Jag har 7:ans hus på min R1:a och det funkar bra. Men i ditt fall om det är 791 kubikaren du skall sätta turbo på, så kanske det skulle passa bättre med 5:ans eller 6:ans hus. Om wastegatehålet skulle vara för litet, så går det att slipa upp hålet lite.

mvh
R1 T

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla