R1 T
Sänkt kompression
RG500-Johannes: Har du några mappar som ligger och skräpar så får du gärna kopiera dom och maila till mig
Så kan jag uppdatera mitt program med dom 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
R1 T skrev:Jag har 7:ans turbinhus
Har tyvärr ingen mapp jag heller. Men enlig Marklund så skall 16T klara lite mer.
RG500-Johannes skrev:Mm, misstänkte något i den svängen. HL-hjul med 7:ans turbinhus är ju en relativt stor turbin för en så pass liten kompressor, men behovet på hoj är ju annorlunda än på bil förstås.
Fan, jag måste verkligen bygga en turbohoj ngn gång.
Ok, 16T är ju inte en speciellt stor kompressor för en bilapplikation men med tanke på förutsättningarna på en hoj med den låga specifika luftförbrukningen som blir med minimala, kanske även positiva, pumpförluster samt med grym tändning så blir ju kraven på kompressorn mindre förstås.
/J
andersson turbo skrev:Nåja så liten är den ju inte 16t faktum är att den är ju den som har bäst ballans mellan turbin å kompressor 16 18 å 19 har ju alla samma backweel
å faktum är att turbinen blir för liten med 19t kompressorn högt mottryck som påföljd
16t= ca 300-315hk 18t= ca320-335hk 19t 330-345hk så skillnaden är inte så väldans stor
R1 T skrev:Jag provade 5:ans turbinhus på min 16T förra året och då hade jag Ca: 1,5 bars mottryck. Har inte mätt mottryck med 7:ans hus, men jag har mer effekt vid samma laddtryck med 7:an.
andersson turbo skrev:1;5 bar vid vilket laddtryck?
fredric skrev:Ledsen att dra upp en gammal tråd!
Har införskaffat ett "16T" aggregat, men vet inte vad det sitter för avgashus på denna. Id-brickan är ganska repig och något oläslig. Men det står div. siffror å bokstäver på huset. Kommer ifrån en vulva 850r. Rakt hus.
Nån som kan hjälpa mej med detta bekymmer?
Mvh Fredric
fredric skrev:Ledsen att dra upp en gammal tråd!
Har införskaffat ett "16T" aggregat, men vet inte vad det sitter för avgashus på denna. Id-brickan är ganska repig och något oläslig. Men det står div. siffror å bokstäver på huset. Kommer ifrån en vulva 850r. Rakt hus.
Nån som kan hjälpa mej med detta bekymmer?
Mvh Fredric
fredric skrev:Tackar för hjälpen! Då har jag ett rakt 7:ans! HAr hört att 5:ans är att föredra. Då laddtrycket kan skena på 7:ans. Stämmer det? Jag har ett 6:ans men då är wastegatehålet mycket mindre än på 7:an.
Mvh Fredric
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing