Sänka styrhuvudet

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hur påverkas vägegenskaperna om man sänker cykeln fram. Tanken är att släppa upp gaffelbenen ca 5 cm och sätta clipon ovanför gaffelkronan, cykeln är en XJ600 som skall bli åt cafe racer hållet under vintern.

Det kommer bli rejäl skillnad! Du kommer att få ett rejält mycket kortare försprång, dvs en mer lättsvängd/mindre stabil hoj. Jag märkte stor skillnad på 5mm på gixxern...

Edit: Här har du nog allt du behöver veta: http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/Styregenskaper.pdf

Allt är intressant, men från sidan 7 och framåt handlar det om styrgeometri mm :tummenupp

Last edited:
Som Hoztic säger; 5cm kommer göra STOR skillnad. Men prova du och se om det går att köra med den. Funkar det så :tummenupp

Annars kanske du kan sätta cliponet under övre styrkronan = jäkligt räjsig körställning :)

Nog för att XJ600 inte har tidernas extremaste chassimått original men att sänka 5cm fram är för mycket.

Äh shit samma, med en styrdämpare monterad så bör han klara sig! :tummenupp
Så länge han inte höjer baken på hojen så borde det gå att köra med, men visst, det kommer kännas nervöst, HUR nervöst kan jag dock inte svara på.

Äh shit samma, med en styrdämpare monterad så bör han klara sig! :tummenupp
Så länge han inte höjer baken på hojen så borde det gå att köra med, men visst, det kommer kännas nervöst, HUR nervöst kan jag dock inte svara på.

Ja som redan sagt så sänk den 2-6cm bak så är ju allt biff.
Dock kanske inte lutningsvinkeln innan något tar i blir så extrem.

Det kommer bli rejäl skillnad! Du kommer att få ett rejält mycket kortare försprång, dvs en mer lättsvängd/mindre stabil hoj. Jag märkte stor skillnad på 5mm på gixxern...

Edit: Här har du nog allt du behöver veta: http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/Styregenskaper.pdf

Allt är intressant, men från sidan 7 och framåt handlar det om styrgeometri mm :tummenupp

OK, efter att läst igenom Vedbotrimmarens handbok :) så vet jag bättre.
Kanonläsning, TACK!

Jag föreslår att innan man uttalar sig räknar man på vad 5-6cm gör för chassiemåtten. Det är inte riktigt så enkelt som att den blir lite mer snabbstyrd bara....

Tack för alla svar :tummenupp

Jag sitter och skissar på hur den "i bästa fall" skulle kunna se ut efter vintern :va och då hade jag gärna fått ner framför allt framdelen lite. Har inte tittat på upphägningen bak, så jag vet inte hur svårt det skulle va att sänka lite där med. Alternativet att sätta clip on under kronan finns ju naturligtvis, frågan är om min 45-åriga rygg pallar den ställning.
MEN, nu får det helt enkelt mätas lite, cykeln känns idag väldigt stabil, utan att ha en blekaste aning så tänker jag att försprånget är rätt bra tilltaget.

Jag föreslår att innan man uttalar sig räknar man på vad 5-6cm gör för chassiemåtten. Det är inte riktigt så enkelt som att den blir lite mer snabbstyrd bara....

Eftersom jag mekat en hel del, men aldrig förändrat - byggt om något så kommer jag nog ställa fler frågor här. Jag har ju en hel drös med ungar att försörja - så "try and error" - är rätt uteslutet :)

Last edited:
Är det hundben som länkage bak gör du ett par som är 7mm längre mellan hålen så får du ner den en bra bit.

Är det ett mer komplext länkage brukar man byta ut nedre dämparfästet till ett kortare eller gör om befintligt. Börja med 7 mm kortare där med.

Jag har lekt en del med några hojar både bak o fram i olika varianter och ingen har hittills blivit okörbar. Lynning och vobblig när man pressar den ja. Men inget jag hade haft ont av utanför banan.

Personligen hade jag stoppat så att det inte diffar mer än 3 cm bak vs fram MAX. och ja gaffelvinkeln är inte allt men att sänka en moppe både bak och fram samtidigt 3cm är inget problem i nästan alla fall om man inte jagar varvtider. Att ha ytterligare 2-3cm till fram. Ptja. Kanske gränsfall men gaffelvinkeln är vart fall inte åt det extremare hållet från början. Och nej jag har inte räknat på det endast testat ändra en del på 7 bågar. Allt från 80 tal till 2000. Touring till sport.

Jag bygger mina svar på trail and error. Inte på teori. Såga mig om ni vill men svårt att säga emot erfarenhet om vad som funkar. Vart fall för min körstil.

Tack för alla svar :tummenupp

Jag sitter och skissar på hur den "i bästa fall" skulle kunna se ut efter vintern :va och då hade jag gärna fått ner framför allt framdelen lite. Har inte tittat på upphägningen bak, så jag vet inte hur svårt det skulle va att sänka lite där med. Alternativet att sätta clip on under kronan finns ju naturligtvis, frågan är om min 45-åriga rygg pallar den ställning.
MEN, nu får det helt enkelt mätas lite, cykeln känns idag väldigt stabil, utan att ha en blekaste aning så tänker jag att försprånget är rätt bra tilltaget.

Eftersom jag mekat en hel del, men aldrig förändrat - byggt om något så kommer jag nog ställa fler frågor här. Jag har ju en hel drös med ungar att försörja - så "try and error" - är rätt uteslutet :)

Jag föreslår att vi ger lite mer konstruktiva svar där vi provat liknande modifieringar istället för att leka BW.

Suga på karameller och ha äss i rockärmen för att vinna kunskaper runt motorcykel och dess kringhörigheter tycks vara en sport för somliga.
Jag föreslår att vi lägger korten på borden så vi skapar en bra samtalsämne från början.

Last edited:
Nu kan jag inte 4-taktare så bra med allt vad oljetryck och smörjning och fan och hans moster heter, men en sak som kanske är värt att skänka en tanke på vore att kolla över oljenivån runt växellådan efter en redig sänkning där fram?
Jag tänker mig att, om hojen lutar mer framåt, så sjunker ju oljenivån kring växellådan och då får man fylla på mer för att inte dreven i växellådan ska gå för torrt. OM det nu inte är mer sofistikerad smörjning på de flesta 4-taktare förstås. :) På 2-takt, där får man fylla på mer olja iaf.

Sen har jag förvisso hört talas om att man kan blåsa packningar om oljenivån är för hög, men det beror väl på om man har ventilation eller inte antar jag.. :va

Jag räknade på chassiegeometrin från början istället för att gissa och höfta. Med en sänkning på 5cm i gaffeln får man en gaffelvinkel på 22,5 grader och ett försprång på 84mm vilket är betydligt extremare än många av dagens supersportcyklar (R1 24 grader 96mm). Den kommer inte att bli snabbstyrd den kommer att bli instabil....

De XJ600 jag har sett har inte länkage så sänka bak = kortare dämpare eller svetsa om övre stötdämparfästet.

Frågor på det?

Last edited:
+1 på det!

+2 att även om geometrin skulle bli exakt som rettans
skulle den fortfarande inte bete sig som en en sådan.

Gaffel och ram är ju liiiite sladdrigare på XJ´n! :näsblod

(+ att rettan väl dessutom har styrdämpare i original?)

Själv funderar jag på att byta till en GSX-R 750 USD på min 'nya' Transalp. :rolleyes:

120mm kortare + 4" mindre hjul! :crash

Fast när man räknar på det blir: (preliminärt måste mäta mer på TA´n)
ORIGINAL:
offset 65 mm
rake 28 grader
försprång 112 mm
hjulbas 1505 mm

MODIFIERAD
offset 32 mm
rake 22 grader
försprång 91 mm
hjulbas 1435 mm

Lite väl extrem än så länge.
Måste titta vidare på höjden bak och i kronorna,
faktisk/praktisk ride height,
markfrigång mm.

Fast i praktiken kommer jag nog bara att köpa
de nya lager som behövs och sedan testa lite.
:D

/e

I princip så ligger alla supersporthojar på runt 1400mm hjulbas, runt 24 grader gaffelvinkel och runt 100 mm försprång och det finns en anledning. Jag håller med Boris här att 22 grader blir väldigt extremt, på gränsen till farligt. Supersporthojar har dessutom en ram och fjädringskomponenter/hjul som är byggda för dessa mått, en XJ har det inte.
Problemet är att det i moderata farter, inne i stan och vid relativt långsam landsvägskörning (puffa runt på kurvig 70 väg) kan det kännas okej. Börjar man öka farten så kan det bli så att man hamnar vid en gräns väldigt snabbt där hojen helt enkelt kastar av föraren och man fattar inte vad som hände. Har man extrema mått så kommer den gränsen VÄLDIGT plötsligt och i relativt låga farter.

Sen kan det finnas praktiska problem som att framhjulet tar i ram eller kylare när gaffeln fjädrar ihop, gör den det så kan det bli ett väldigt hastigt stopp...

Bättre då att försöka hitta en längre gaffel, som på äldre CBR600 där det redan från fabrik sitter clip-on på ovansidan av gaffeln.

Jag räknade på chassiegeometrin från början istället för att gissa och höfta. Med en sänkning på 5cm i gaffeln får man en gaffelvinkel på 22,5 grader och ett försprång på 84mm vilket är betydligt extremare än många av dagens supersportcyklar (R1 24 grader 96mm). Den kommer inte att bli snabbstyrd den kommer att bli instabil....

De XJ600 jag har sett har inte länkage så sänka bak = kortare dämpare eller svetsa om övre stötdämparfästet.

Frågor på det?

Frågor på det?

Det är viktigast att försprånge blir inom vettiga ramar. Gaffelvinkeln är mindre känslig. Dock är 84mm ganska hårigt. Kan man flytta framaxeln något bakåt i framgaffeln eller fixa andra gaffelkronor som offsettar gaffeln annolunda så går det att få till det med en gaffelvinkel på 22,5°
Kanske styvare fjädrar? Så vinner man tillbaka 3-4 cm. Det jag mins av att ha kört en XJ600 var det ruskigt mjuka gaffeln.

På nyare hojar med radialdäck och styva chassin är varje mm noga, viktig. Mendans en gamal diagonaldäckshoj är lite mer förlåtande.

Dock håller jag med om att det är ett väldgt radikalt ingrepp.

Mats

Frågor på det?

Siffrorna är inte extremare än räjshojar så helt totalt fel borde det inte bli. Men en styrdämpare kan vara bra att ha.

Dagens supersportcyklar har snälla styrgeometrier!

Tack igen för all information :tummenupp
Cykeln skall vara snäll att köra :krama !
Även om den mest kommer att va för söndagsåkning så är det ju rätt lätt att man hamnar en bit över 100 ändå. Och kultat ordentligt har jag redan gjort, så den erfarenheten behöver jag inte.

Efter att kollat upp utgångsmåtten, 26 grader gaffelvinkel och 106 mm försprång så har jag efter all input insett att det inte bara är att "göra".

Nu är jag inget mattegeni :va , men är det svårt att räkna ut hur de olika måtten påverkar varandra, så som BORIS JR gjort?

Har du kollat om du kan montera RD350 F2 gafflar? De från årsmodell 86 och uppåt.
De är gjorda för clipon och de bör vara längre än dina gafflar, som liknar RD350 LCII gafflarna. :) Innerbenens tjocklek ligger på 35 mm.
Dock så kommer du behöva F2 bromsok, alternativt 4-kolvs Triumph bromsok.
Jag skulle kunna kolla upp lite sånt här om du vill, är medlem på några RD forum så jag kan fråga. :) Även om styrkronor mm kan passa rätt på (ganska stor chans skulle jag tro, många av Yamahas gamla hojar hade samma styrhuvud).

Jag kan mäta lite på ett RD hjul, såsom skivdiam, skivtjocklek, hur brett isär de ligger, hjulaxeldiam, hjullagerstorlek, hur bred lagerspacern, hjulspacern och hastighetsmätarklumpen är. Då får du svar på om ett RD hjul passar i en XJ600, och då vet du också om ett XJ600 hjul passar i alla vattenkylda 350cc RD gafflar. :)

Edit:; Vid en närmare koll på XJ'n så inser jag att det finns jäkligt omoderna och mer moderna XJ's. Jag trodde alla var "RD style" först. Men har du en gammal så kan du med stor sannolikhet använda XJ bromsoken till RD gaffeln. ;)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back