Sänka kostnaden för uppvärmning

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Morsning allihopa!

Nu är det såhär, den 22'ndre kommer vi skriva på ett köpekontrakt på ett hus, detta hus värms upp med olja, ved och el. Dom som bor där nu har i stort sätt bara värmt upp med olja, vilket hamnade på närmare 40.000:- per år. Dom har haft en temperatur i huset på 24ºC (alldeles för varmt för mig).
Jag vet inte om det går att räkna på det här sättet men...
Om man drar ner den 4-5ºC så sänker man därmed 15-20% på temperaturen, om det gör att oljeförbrukningen minskar med lika mycket vet jag inte, men det skulle innebära en sänkning på 8.000:- på ett år, eldar man sedan med ved på vintern och har temperaturen ställd på 19ºC och gör upp eld i öppna spisen på nedervåningen när man fryser så borde man kunna spara in ganska så mycket pengar på ett år... Men som sagt var, om det stämmer har inte en aning om...
Hör finns ju säkert massvis på folk som har koll på värmen. Eftersom vi är rätt unga, jag 22 och sambon 23 så har vi inte direkt hunnit samla på oss massvis med pengar och kan köpa luftvärmepump eller något sådant än så länge, men det kanske blir ett aldernativ sedan. Gubben som bor där nu hade även fått beviljat att dra jordvärme men han var för slö för att göra det, vad bör man satsa på isådanafall? Luftvärmepump eller jordvärme?

MVH, Hinkas som håller på och bli vuxen

Hinkas skrev:
Morsning allihopa!

MVH, Hinkas som håller på och bli vuxen

En polare installerade luftvärmepump för något år sedan. Han är grymt nöjd och har snart tjänat igen investeringen...

En bra luftvärmepump kostar ju 10 % av vad jordvärme kostar, kan du inte baka in drygt 10 tusen i hustlånet för en luftvärmepump?

Jag har en och jag är tvärnöjd!

Mvh Stefan

stephenj skrev:
En bra luftvärmepump kostar ju 10 % av vad jordvärme kostar, kan du inte baka in drygt 10 tusen i hustlånet för en luftvärmepump?

Jag har en och jag är tvärnöjd!

Mvh Stefan

Mycket möjligt att man kan göra, eller så får vi helt enkelt spara lite pengar några månader och investera i något sådant, hur mycket tror ni att man kans para in på det? Kan man halvera kostnaden? Ligger som sagt var på 40.000:- per år nu, husets totala planyta ligger på 214kvm, då är varmgarage, pannrum bastu och sådant inräknat... Jaja, man kanske får snacka med säljare och kolla hur mycket man skulle kunna spara in på att investera i en sådan.

Är all värme vattenburen?

Hinkas skrev:
Luftvärmepump eller jordvärme?

Ingetdera, ska själv porta till pellets när jag flyttar om c:a en månad. Du har väl vattenburen värme? Enklast är att kasta oljebrännaren & slänga in en pelletsbrännare. Har du "rätt" panna (de flesta funkar) har du en kostnad på c:a 25' - 30' för att porta. Jordvärme har en ganska dålig payoff, dels för den höga investeringskostnaden, dels för att livslängden inte är så lång. Dessutom bör väl huset vara rätt stort till ytan för att man ens ska tänka att köra jordvärme.

Såg att du har rätt stor kåk, kan vara ett bra alternativ med jordvärme. Vi får 180 kvm + varmgarage men kommer ändå köra med pellets.

Last edited:
Valen skrev:
Ingetdera, ska själv porta till pellets när jag flyttar om c:a en månad. Du har väl vattenburen värme? Enklast är att kasta oljebrännaren & slänga in en pelletsbrännare. Har du "rätt" panna (de flesta funkar) har du en kostnad på c:a 25' - 30' för att porta. Jordvärme har en ganska dålig payoff, dels för den höga investeringskostnaden, dels för att livslängden inte är så lång. Dessutom bör väl huset vara rätt stort till ytan för att man ens ska tänka att köra jordvärme.

Såg att du har rätt stor kåk, kan vara ett bra alternativ med jordvärme. Vi får 180 kvm + varmgarage men kommer ändå köra med pellets.

Pellets kan bli ett problem för oss, pannrummet är intespeciellt stort, det är som en gång rätt igenom det och bästa sättet jag med tecknen på tangentbordet kan beskriva det är: [] och bortanför pannrummet så är garaget.
Vad jag har förstått enligt vad farsan har berättat så har man ett matarrör som skyfflar i pellets i pannan, problemet är att detta rörer kommer gå tvärsgenom det lilla pannrummet och göra det väldigt svårt att ta sig in i garaget. Kanske går att lösa på något sätt... Vi har ju inte flyttat in än så det finns mycket tid att fundera på hur man ska göra.

Hinkas skrev:
Pellets kan bli ett problem för oss, pannrummet är intespeciellt stort, det är som en gång rätt igenom det och bästa sättet jag med tecknen på tangentbordet kan beskriva det är: [] och bortanför pannrummet så är garaget.
Vad jag har förstått enligt vad farsan har berättat så har man ett matarrör som skyfflar i pellets i pannan, problemet är att detta rörer kommer gå tvärsgenom det lilla pannrummet och göra det väldigt svårt att ta sig in i garaget. Kanske går att lösa på något sätt... Vi har ju inte flyttat in än så det finns mycket tid att fundera på hur man ska göra.

Men får du plats med ett 200 liters plastfat så räcker det för pannan. Sen får du pellets levererat i säck och så skär du upp några stycken och pytsar i. Sen släpper skruven i några stycken i taget i den konverterade oljepannan.

Min gissning ligger på ca 20 - 25000 för en konvertering av oljepannan. Pellets är idag det bästa alternativet efter fjärrvärme. Om både drift- och investeringskostnaden är kritisk.

Har ni nu en oljebrännare så tycker jag till 100% att du ska skaffa en pellets brännare.

Du kanske får en årskostnad på 15000kr

HAde jag bara haft utrymme till detta så skulle jag aldrig tveka

Vi kör pellets i vårt hus och det funkar prima.
Iofs nyinstallerad brännare och panna, men ändå.

Har Du gammal oljetank som tar plats så har Du säkerligen fastighetsanslutning till tankbil.
Sanera då oljetanken och utvidga anslutningen för bulktankning av pellets ner i tanken. (=billigare pellets).

Skruvmatare till pelletsbrännaren är en baggis och inte särskilt dyrt.

Hinkas skrev:
Morsning allihopa!

Jag vet inte om det går att räkna på det här sättet men...
Om man drar ner den 4-5ºC så sänker man därmed 15-20% på temperaturen

Låt säga att temperaturen är 0 grader celsius och du sedan höjer/sänker temperaturen med 1 grad.

Enligt ditt sätt att tänka, hur många procent har du då ändrat temperaturen?

ah17 skrev:
Låt säga att temperaturen är 0 grader celsius och du sedan höjer/sänker temperaturen med 1 grad.

Enligt ditt sätt att tänka, hur många procent har du då ändrat temperaturen?

Precis, det är det jag menar med att jag inte vet om man kan räkna såhär, men en viss skillnad bör det ju bli. Men sedan om det handlar om 1%, 10% eller 20%? Det är det jag tänkte att kanske någon här visste.

Hinkas skrev:
Precis, det är det jag menar med att jag inte vet om man kan räkna såhär, men en viss skillnad bör det ju bli. Men sedan om det handlar om 1%, 10% eller 20%? Det är det jag tänkte att kanske någon här visste.

Nja det mest rimliga svaret i mitt exempel borde vara 1/273,15 = 0,3%

Dock är det så att när det kommer till uppvärmning av hus så är det en helt annan femma. Det har mycket med skillnaden mellan ytter och innertemperatur att göra. Ju större skillnad desto mer energi krävs för att upprätthålla denna skillnaden. Det är inte helt enkelt att räkna och det är ju så att att sänka från 24 till 23 gör mer på kostnaden än att sänka från 20-19. Jag tror att du kan finna tumregler för vad som gäller på olika hemsidor som handlar om energibesparing.

Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att du kan sänka kostnaden med 20-30% om du går från 24 till 20grader.

ah17 skrev:
Nja det mest rimliga svaret i mitt exempel borde vara 1/273,15 = 0,3%

Dock är det så att när det kommer till uppvärmning av hus så är det en helt annan femma. Det har mycket med skillnaden mellan ytter och innertemperatur att göra. Ju större skillnad desto mer energi krävs för att upprätthålla denna skillnaden. Det är inte helt enkelt att räkna och det är ju så att att sänka från 24 till 23 gör mer på kostnaden än att sänka från 20-19. Jag tror att du kan finna tumregler för vad som gäller på olika hemsidor som handlar om energibesparing.

Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att du kan sänka kostnaden med 20-30% om du går från 24 till 20grader.

OK, tack så mycket, då har man lite koll på hur det skulle kunna se ut i teorin, så får vi se hur det blir i praktiken, det är ju alltid det funkar som man vill :3freak

Hinkas skrev:
Luftvärmepump eller jordvärme?

Har själv investerat i en luftvärmepump och vi är väldigt nöjda med den, Panasonic, "Sverigepumpen". Lite längre fram tänker vi komplettera med en braskamin.

Grannarna kör med det och det ger ett suveränt resultat.

Hur som helst, hoppas ni hittar alternativ som passar er båda. Jag tycker ni ska se det som en investering och inte "en stor kostnad" för ekonomin för ni kommer få igen det.

Jag antar att du har vattenburen värme efterson du har pannrum. Då är det inget bra alternativ att bara trycka dit en luft/luft värmepump. Du kommer behöva stöd från vattenelementen både för varmvattenberedaren och för att värma huset när det är riktigt kallt.
Du kan därför välja att installera en luft/vatten värmepump som värmer varmvatten samt vattenelement till en investering på ca 50-90 ksek (har själv en sån och är nöjd). En luft/luft för 10 ksek är inget alternativ...

Pellets låter väl bra tycker jag om man ser besparing/investerad krona. Nu kan du även få bidrag :tummenupp

Att sänka från 24 till 19 grader kommer ge dig en stor besparing.

Täta igen lite springor i golvlister, fönster, dörrar och se över isolering på vind så får du varmare golv och det känns varmare trots att du bara har 19 grader.

Thundercat skrev:
Man får väl skattereduktion om man drar installerar något alternativ till el-uppvärmning?
Japp m du konverterar från olja till ved/pellets/ bergvärme.
Jag skulle satsa på pellets.
Tänk på vad det kostar att driva en värmepump med
3-dubbelt elpris som kan vara verklighet om 3-5år

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...