Sänka kostnaden för uppvärmning

Snackade nyss med farsan och han hade beställt 17kubik ved. Han sade att vi fick hälften om vi hjälpte till att kapa och klyva veden. Så vi skulle få 7-8kubik ved, han trodde det skulle motsvara ca 2-2.5kubik olja, så då blir det ju 20.000-25.000:- insparat redan första året, så då kanske det problemet är löst, speciellt eftersom temperaturen ska sänkas med ca 4ºC också.

Hinkas skrev:
Snackade nyss med farsan och han hade beställt 17kubik ved. Han sade att vi fick hälften om vi hjälpte till att kapa och klyva veden. Så vi skulle få 7-8kubik ved, han trodde det skulle motsvara ca 2-2.5kubik olja, så då blir det ju 20.000-25.000:- insparat redan första året, så då kanske det problemet är löst, speciellt eftersom temperaturen ska sänkas med ca 4ºC också.
Är du inte för bekväm av dig så köper du blandved eller björk av någon bonde i närheten. Köp sen en riktig klyv av Faxes (www.faxes.se) för runt 8-9k. Där spräcker du årsveden på en vecka.

Är du bekväm, köp pelletsbrännare. Brukar gå hitta bra beggade på blocket. Pellets kan du hitta mycket billigt, det finns många som importerar pellets. Men det finns ännu fler som säljer virke svart uppe i Sveg.

Lycka till.

Ten-0 skrev:
Är du inte för bekväm av dig så köper du blandved eller björk av någon bonde i närheten. Köp sen en riktig klyv av Faxes (www.faxes.se) för runt 8-9k. Där spräcker du årsveden på en vecka.

Är du bekväm, köp pelletsbrännare. Brukar gå hitta bra beggade på blocket. Pellets kan du hitta mycket billigt, det finns många som importerar pellets. Men det finns ännu fler som säljer virke svart uppe i Sveg.

Lycka till.

Om vi säger såhär, veden som farsan köper är inte dyr, han betalade 3.000:- tror jag för 17kubik, och då får han det hemkört och avlastat ute på gården, kap och klyv finns redan. Så alla möjligheter för att spara pengar där finns ;)
Varför köpa kap och klyv liksom när föräldrarna har en ;)

Hinkas skrev:

Jag tror inte det motsvarar fullt så mycket olja. Inget jag räknat på själv iom att jag inte kör med olja (använder tanken till annat :) ), men mina beräkningar av ved-uppvärmningen säger att jag under det kalla halvåret behöver göra av med ca 25-30 m2 ved för att enbart värma med ved och inte låta elpatronen gå in. Den tidigare ägaren sade något om att en full tank olja (3,5 m2) räckte gott och väl ett helt år (om inte mer). Nåja, ta det mellan tumme och pekfingret sådär...

För mig går det åt i runda slänger 1-1,2 m2 ved per vecka - det är en del slit, men vi sparar ordentligt med pengar på det, så gör vi bara vedhanteringen riktigt effektiv blir det hanterbart. Vedpannan är korrekt inställd och stryper ner när det blir för varmt (lite slöeldning alltså). Vi försöker hålla 21-22 grader inne vintertid (kallare är inte skönt alls).

Vad jag har förståt så är inte uppvärmnings kostnaden linjer, dv det är dyrare att höja från 20 till 22 än från 16 till 18. Så jag tror kännar mer än 8000 på att sänka tempraturen till en 19,20.

TomK skrev:
Jag tror inte det motsvarar fullt så mycket olja. Inget jag räknat på själv iom att jag inte kör med olja (använder tanken till annat :) ), men mina beräkningar av ved-uppvärmningen säger att jag under det kalla halvåret behöver göra av med ca 25-30 m2 ved för att enbart värma med ved och inte låta elpatronen gå in. Den tidigare ägaren sade något om att en full tank olja (3,5 m2) räckte gott och väl ett helt år (om inte mer). Nåja, ta det mellan tumme och pekfingret sådär...

För mig går det åt i runda slänger 1-1,2 m2 ved per vecka - det är en del slit, men vi sparar ordentligt med pengar på det, så gör vi bara vedhanteringen riktigt effektiv blir det hanterbart. Vedpannan är korrekt inställd och stryper ner när det blir för varmt (lite slöeldning alltså). Vi försöker hålla 21-22 grader inne vintertid (kallare är inte skönt alls).

Stort hus? Min farmor gör åt 1.5m2 per vecka och har totalt oisolerat hus, ruttna fönster och vägrar renovera. I villket fall så håller hon 27-28 grader på det.

Stora bra klumpar björkved bör väl tilläggas.

Hinkas skrev:
Morsning allihopa!

Nu är det såhär, den 22'ndre kommer vi skriva på ett köpekontrakt på ett hus, detta hus värms upp med olja, ved och el. Dom som bor där nu har i stort sätt bara värmt upp med olja, vilket hamnade på närmare 40.000:- per år. Dom har haft en temperatur i huset på 24ºC (alldeles för varmt för mig).
Jag vet inte om det går att räkna på det här sättet men...
Om man drar ner den 4-5ºC så sänker man därmed 15-20% på temperaturen, om det gör att oljeförbrukningen minskar med lika mycket vet jag inte, men det skulle innebära en sänkning på 8.000:- på ett år, eldar man sedan med ved på vintern och har temperaturen ställd på 19ºC och gör upp eld i öppna spisen på nedervåningen när man fryser så borde man kunna spara in ganska så mycket pengar på ett år... Men som sagt var, om det stämmer har inte en aning om...
Hör finns ju säkert massvis på folk som har koll på värmen. Eftersom vi är rätt unga, jag 22 och sambon 23 så har vi inte direkt hunnit samla på oss massvis med pengar och kan köpa luftvärmepump eller något sådant än så länge, men det kanske blir ett aldernativ sedan. Gubben som bor där nu hade även fått beviljat att dra jordvärme men han var för slö för att göra det, vad bör man satsa på isådanafall? Luftvärmepump eller jordvärme?

MVH, Hinkas som håller på och bli vuxen
I ditt fall tycker jag det är solklart - VEDELDNING!
175 kr/kbm är bra pris. Se till att ha rejäla acktankar så blir det bra.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra