Sänka hojjen

Napoleon

Vill ha en riktig sporthoj
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
ZZ-R
Jag tänkte sänka min ZZR 1100 -93 och undrar om ni kan hjälpa mig lite. :crash

Fram; Det finns det 2 skruvar på varje sida om styrkronan, dessa skruvar håller respektive gaffelrör. Kan man lätta på dessa skruvar och helt enkelt låta rören glida upp en bit så de sticker upp lite lägre på 'ovansidan' av styret ? Om inte, ska man byta fjädrar eller va' kan man göra. :rolleyes:

Bak; Har ännu inte kollat så noga, såg dock att man kan justera fjädringen men som sagt, mer än så vet jag inte varför alla tips emottages tacksamt.
:bow

/n

Fram kan man göra precis som du säger några mm för att få brantare gaffelvinkel (mer kvickstyrd). Annars är det kortare fjäder samt kapning av gaffelrör som gäller.

Bak så kan du köpa ett "dogbone" för att ändra rideheighten om det inte finns någon nöjlighet idag. Kolla gärna efter dämpare till syskon-hojar till din hoj som har mindre mått. Ofta passar fästena rakt av, alternativt ett minimum av anpassning.

Varför skall du sänka? Köra på Strippen? AndersBrink m.fl kan säkert ge praktiska råd.

Den e högre än min polares std. ZZR -90'a. Jag tänkte att hojjen ligger bättre på vägen och att sidokrafterna vid kurvtagning inte blir lika stora -> kunna ta' kurvorna utan att behöva va' rädd att den 'åker ifrån mig'. :skrämd Tycker givetvis också det skulle se lite grymmare ut med en 'sänkt hoj'. ;)

Säg till om jag har fel. :confused:

Tack för tipsen, särskilt ang. bakdelen :tummenupp

/n

Ok, om det är ör väghållningen som du vill förbättra så är du nog lite fel ute. Sänk gärna fram någon / några mm för att få den mer kvickstyrd, men att sänka runtom är bra rakt fram, inte svänga (vilket ändå är det vi pysslar med :D). Pröva först med sänkning fram, och se om du uppnår det du vill.

/Freppa

Markfrigången i kurvor blir förstås sämre. Möjligen kan stänkan ta i kåpa/motor, om det är nära innan.
/u

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back