Sänka hojjen

Napoleon

Vill ha en riktig sporthoj
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
ZZ-R
Jag tänkte sänka min ZZR 1100 -93 och undrar om ni kan hjälpa mig lite. :crash

Fram; Det finns det 2 skruvar på varje sida om styrkronan, dessa skruvar håller respektive gaffelrör. Kan man lätta på dessa skruvar och helt enkelt låta rören glida upp en bit så de sticker upp lite lägre på 'ovansidan' av styret ? Om inte, ska man byta fjädrar eller va' kan man göra. :rolleyes:

Bak; Har ännu inte kollat så noga, såg dock att man kan justera fjädringen men som sagt, mer än så vet jag inte varför alla tips emottages tacksamt.
:bow

/n

Fram kan man göra precis som du säger några mm för att få brantare gaffelvinkel (mer kvickstyrd). Annars är det kortare fjäder samt kapning av gaffelrör som gäller.

Bak så kan du köpa ett "dogbone" för att ändra rideheighten om det inte finns någon nöjlighet idag. Kolla gärna efter dämpare till syskon-hojar till din hoj som har mindre mått. Ofta passar fästena rakt av, alternativt ett minimum av anpassning.

Varför skall du sänka? Köra på Strippen? AndersBrink m.fl kan säkert ge praktiska råd.

Den e högre än min polares std. ZZR -90'a. Jag tänkte att hojjen ligger bättre på vägen och att sidokrafterna vid kurvtagning inte blir lika stora -> kunna ta' kurvorna utan att behöva va' rädd att den 'åker ifrån mig'. :skrämd Tycker givetvis också det skulle se lite grymmare ut med en 'sänkt hoj'. ;)

Säg till om jag har fel. :confused:

Tack för tipsen, särskilt ang. bakdelen :tummenupp

/n

Ok, om det är ör väghållningen som du vill förbättra så är du nog lite fel ute. Sänk gärna fram någon / några mm för att få den mer kvickstyrd, men att sänka runtom är bra rakt fram, inte svänga (vilket ändå är det vi pysslar med :D). Pröva först med sänkning fram, och se om du uppnår det du vill.

/Freppa

Markfrigången i kurvor blir förstås sämre. Möjligen kan stänkan ta i kåpa/motor, om det är nära innan.
/u

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back