Sänka framgaffel på Honda VFR 750

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Någon som har tips/erfarenhet av att sänka framgaffeln på en Honda VFR 750 (-89)? Jag skulle vilja ge den ett lite "sportigare" utseende, men givetvis inte på bekostnad av väghållning och säkerhet. Det är därför jag frågor först innan jag skruvar!

Tacksam för svar,
TurboUrban

För att reda ut begreppen så om du ska "sänka gaffeln" lyfter du upp den i styrkronorna.
Ett mycket enkelt ingrepp som du kan testa dig fram med.
Du lossar helt enkelt gaffeln och skjuter upp benen i kronan och drar åt.

Viktigt är att allt blir rakt och samma höjd på gaffelbenen.
Testa med tex 20mm.

Det som händer är att hojen blir mer "snabbstyrd" och mer nervös i sitt uppträdande.
Men det behöver ju inte betyda att det är nån katastrof utan kan bli riktigt bra.

TurboUrban skrev:
Någon som har tips/erfarenhet av att sänka framgaffeln på en Honda VFR 750 (-89)? Jag skulle vilja ge den ett lite "sportigare" utseende, men givetvis inte på bekostnad av väghållning och säkerhet. Det är därför jag frågor först innan jag skruvar!

Tacksam för svar,
TurboUrban

Varför för utseendet:va

Negativa effekter av att sänka ner kronorna i gaffelbenen kan uppkomma med sämre markfrigång , överstyrning i kurvor , inbromsning kan göra att bakhjulet tappar fäste

Börja med att ställa in fjädringen med rätt häng/fjädringsrörelse fram och bak generellt ca 1/3 av fjädringsvägen ska sjunka ihop när du sätter sig på hojen.
En viss kvarvarande fjädringsrörelse måste finnas kvar när du inte sitter på hojen.
Finns massa info om detta bla på Öhlins hemsidor finns manualer att ladda ner.

Anta att du först ska ha fräscha fjädrings komponenter innan du laborerar.

Ingen mer än du kommer att märka det...
Men, en sänkning på en centimeter eller enochenhalv brukar vara helt OK på en gammel-viffer. FÖRUTSATT att du har rätt häng och olja i från början. Hur som helst, sänk en halvcentimeter i taget och provkör efter varje sänkning. Om allt annat är som det ska så blir det en mer snabbstyrd hoj uten nämnvärda stabilitetsproblem - VFRen är väldigt stadig original.

Tack för era svar, jag har nog fått lite kalla fötter när det gäller sänkandet av fronten, får se vad jag gör. Vill inte ha försämrade köregenskaper, får nog acceptera att man har en 80-tals touringhoj... :huvet

Plan B i min strävan att ha en "sportigare hoj", är att lämna in fälgarna för blästring och få de pulvermålade svarta, sätta på michelin pilot power däck (samma som R1) och sätta på snyggare miniblinkers bak. Eventuellt ska jag tvätta hojen också :yoparty

/TurboUrban

Eftersom ni ändå är inne på ämnet så lånar jag tråden lite. Vad händer om man höjar en hoj bak? Samma som att sänka fram?

TurboUrban skrev:
Tack för era svar, jag har nog fått lite kalla fötter när det gäller sänkandet av fronten, får se vad jag gör.
/TurboUrban

Du testar ju naturligtvis.
Om du gör som jag skrev och provkör så är ingen skada skedd.
Det är ju inte så att du måste kapa sönder något eller bygga om så du inte kan återställa.
Utan du sänker ner hojen över gaffeln genom att lossa ett gäng bultar i styrkronorna.
Jag kan tänka mig att hojen kan kännas lite sportigare i sitt uppförande efter detta ingrepp.
Men som någon annan skrev så skall du se till att det är rätt mängd olja och inga läckage i gaffeln tex.
Dämparn bör vara frisk.
Annars så blir det absolut inte bättre.

Vetefan om den kommer se sportigare ut med en sänkning på 20mm men den kommer kanske bli roligare.

Vad det gäller däck så hoppas jag inte du väljer efter vad som sitter original på någon hoj som måttstock.
Och defenitivt inte samma bredd.
Misstänker att det sitter ett 150 däck på din hoj.
Sätter du ett 180 däck som det sitter på en R1 så förbättrar det inte köregenskaperna då den kommer bli trögare att få omkull när det ska svängas.
DVS lite av motsatt effekt mot sänkningen i fram.

Men våga testa lite ändringar i setupen på fjädringen och lär dig vad som händer.
Men testa en sak i taget och känn om det blir bättre eller sämre.
Alla hojar har en grundinställning som ska passa "alla".
Det gör den ju till en viss gräns.
Därefter kan man finlira lite med olika justeringar och förändringar.
Se bara till att du vet var du började så du kan återgå om det blev skitdåligt!
Förvisso så frågade du efter utseendet men tänk så mycket roligare den kan bli om du kan känna att den passar dig!

Våga testa :tummenupp
Lycka till

Lånar tråden ett tag jag med.
Som nybliven vifferägare såär jag lite frågandes här.
Ni skriver justera fjädringen men det finns väl ingen justering på framgaffeln? Har en 88a och har inte funnit några justeringar på den iaf.
Bak finns det n ratt för kompression tror jag.
:)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...