Sänka däckstrycket för gatkörning?

Nej det gör det inte, ytan är väldigt liten på ventildelen, detta gör att centrifugalkraften utan problem pressar ventilen till läckage vid höga hastigheter, detta har uppdagas av "vissa" på Anderstorps raka.

Metallhatt på är det som gäller om man kör fullgasrepor.

Ok, jag ger mig, jag har aldrig märkt nåt större tryckfall, å andra sidan har alla moppar jag haft varit utrustade med metallhattar.

Jo, men lugn nu, enligt fysikens lagar stiger trycket med ökande temperatur. Tryckökningen borde med råge överstiga eventuellt läckage genom ventilen.

Eller har jag missat nåt?

Men om ventilen börjar öppna vid 200, och du ligger och håller det i tio minuter så hinner det bli rätt tomt, har man däremot en tätad metallhat så läcker det bara ut det som rymms i hatten....

Fürsten slår huvudet på spiken med att man ska ha 2.2-2.3 fram och ca 2.4-2.5 bak :tummenupp

2,9 = du får ett plattslitet bakdäck snabbare vid gatkörning.

Enligt min däcktrycks display så går trycket upp vid inspirerad körning, går ner igen dock när jag står och poserar :tungan

Nej det gör det inte, ytan är väldigt liten på ventildelen, detta gör att centrifugalkraften utan problem pressar ventilen till läckage vid höga hastigheter, detta har uppdagas av "vissa" på Anderstorps raka.

Metallhatt på är det som gäller om man kör fullgasrepor.

Men om man har en ventil som är vinklad 90 grader mot fälgen, som tex Triumph så minimerar man ju centrifugalkraften på själva ventilen :tummenupp

Men om man har en ventil som är vinklad 90 grader mot fälgen, som tex Triumph så minimerar man ju centrifugalkraften på själva ventilen :tummenupp

Mja, något bättre blir det väl, men nålen läcker även om du böjer den i sidled...

Fürsten slår huvudet på spiken med att man ska ha 2.2-2.3 fram och ca 2.4-2.5 bak :tummenupp

2,9 = du får ett plattslitet bakdäck snabbare vid gatkörning.

Men gäller det "alla" hojar lr ?

Själv ska jag ha 2.25 fram och 2.5 bak, då kör jag med sportec M3 fram och Roadtec Z6 bak.

Ska man kanske sänka trycket för bättre fäste/livslängd?

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard