Sänka däckstrycket för gatkörning?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Har Pilot Power på min R1:a och kör som alltid med 2,5 fram och 2,9 bak. Har som tidigare sagt svårt att få upp värmen i däcken trots aktiv körning på kurvig väg. Får upp värmen till ca 45-50 grader och har tack vare detta fått ett par odramatiska släpp i kurvor då jag hållt jämn gas och alla andra parametrar varit bra (ingen grus och inget damm..och ingen gödsel:rolleyes: ).

Min fråga är hur köregenskaperna kommer att påverkas om jag reducerar däckstrycket till ca 2,2 bar för att på så vis få upp tempen i däcken under denna kyliga årstid? Blir hojen instabil i högfartskurvor eller vad kan jag förvänta mig? Att däcken slits mer bryr jag mig inte om.

Tack! /D.

Tror inte alls det är en dum idé, däcken kanske blir lite mer trögstyrda pga att dom blir lite plattare med mer anläggningsyta.
Det kommer nog inte bli mer instabil.
Men prova, jag tror du kommer få ett bättre grepp pga större anläggningsyta och mer värme..

tycker inte du skall laborera med däckstryck denna årstid, inte för "hård" köring i trafik iaf...kommer inte håg vad det "optimala" däcksvärmen är på ett sportdäck med optimala förhållanden som man dessutom inte får i stadstrafik, men betydigt mer än 40-50 grader, 70-80 grader trór jag det är, rätta mig om jag har fel..

Vänta på varmare bättre väder så stiger däckstempen oxå!

tycker inte du skall laborera med däckstryck denna årstid, inte för "hård" köring i trafik iaf...kommer inte håg vad det "optimala" däcksvärmen är på ett sportdäck med optimala förhållanden som man dessutom inte får i stadstrafik, men betydigt mer än 40-50 grader, 70-80 grader trór jag det är, rätta mig om jag har fel..

Vänta på varmare bättre väder så stiger däckstempen oxå!

Här väntas inte på bättre väder...då blir det aldrig kört något i detta land!:)

Stadstrafik är inget jag sysslar med, är bara i tättbebyggt samhälle om jag är sjuk och måste till hospital. Jag är ute på wischan, igår körde jag 26 mil och mötte totalt ca 5 bilar (varav en polis :gnissla ) och inga hojar.

Vill kanske inte uppnå 70 grader men 55-60 hade nog inte varit illa ur friktionsperspektiv sett.

D.

Jag för alltig med lite för lite luft i däcken.
Har 2,0 fram och 2,4 bak på ett par racetech, k1 fram och k2 bak.

Stadstrafik är inget jag sysslar med, är bara i tättbebyggt samhälle om jag är sjuk och måste till hospital. Jag är ute på wischan, igår körde jag 26 mil och mötte totalt ca 5 bilar (varav en polis :gnissla ) och inga hojar.

Vill kanske inte uppnå 70 grader men 55-60 hade nog inte varit illa ur friktionsperspektiv sett.

D.

Du måste ju tänka på att asfalten är kall. Tror inte du får nåt jättefäste före asfalten blivit varmare.

D.

Gatdäck kan rekommenderas vår o höst som har lägre arbetstemp:tummenupp

Last edited:
ALLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! sportmoppar mm mår bäst av att köras med ca 2.2-2.3 fram och ca 2.4-2.5 bak...

Att köra med 2.5 fram och 2.9 bak är en rekomendation från dom flesta tillverkarna av motorcyklar, något som skall följas vid långkörningar eller vid situationer när man har en passagerare baktill för att däcken inte skall riskerars att överhetta med kraftigt slitage som följd!!

/Fürstenhoff.

Låter korrekt! Det får bli så hädanefter.

En fråga till bara, har någon varit med om att man tappar tryck efter en körning. Vid förra körningen hade jag 1,6 fram och 2,3 bak då jag kom hem. Antingen har den lokala handlaren glömt fylla på innan leverans (Bytade in min R1-07:a mot en 08:a) kollade inte innan jag körde ut) eller så har det läckt ut under körning.

Har läst något om att plast "korkar" kan läcka ut vid hög hastighet. Ventilen borde ju hålla tätt, inte skall det spela roll hur "hatten" är gjord, eller?

/D.

Alla däck ska enligt fysikens mm ha ökat lufttryck efter körning varför det låter mycket konstigt att du tappat trycket!! :va

Men helt klart så är det mycket bra att montera metall "korkar" till ventilerna då alla ventiler vid hög fart tenderar att släppa ut lite luft... :tummenupp

/Fürstenhoff.

Ps!
Är helt övertygad att man får ett större slitage (samt sämre fäste) på däcken med 2.5 fram 2.9 bak än med 2.3 fram 2.5 bak vid gatkörning varför vi alltid rekomenderar våra kunder att köra på det lägre däckstrycket!!Ds!

För förtydligandets skull mätte jag trycket efter det att däcken blivit kalla. Hade metall korkar på min 07:a och den tålde hög fart utan tapp. Finns en del fina folktomma rakor på favorit sträckan så det är lämpligt att däcken håller trycket.

Du som har koll på läget...vilken temp bör man komma upp till med motsvarade Pilot Power / Sportech M3 e.t.c? För att ha optimalt grepp alltså.

/D.

Nu när det är lite kyligt ute så kör jag med 2,0 fram 2,3 bak.. Sommartid kanske jag kör på 2,2 fram och 2,5 bak.

Funkar helt ok, knäskrapade neråt skansundet igår :tummenupp

(kör dunlop sportmax 208 rr)

Nu när det är lite kyligt ute så kör jag med 2,0 fram 2,3 bak.. Sommartid kanske jag kör på 2,2 fram och 2,5 bak.

Funkar helt ok, knäskrapade neråt skansundet igår :tummenupp

(kör dunlop sportmax 208 rr)
Brukar ligga å skava regelbundet i dom trakterna jag me'...

Kör me likadana däck oxå...
Är dock lite orolig inför kommande bankörning. Har aldrig haft ett däck som
blir så jävla varmt under (inspirerad) gatkörning :va
Greppet är helt ok dock. Räcker gott för gatåka

Har kört med MPP 2CT och Pirelli DC3 förut. Normalt med 2,4 fram och 2,6 bak och
visst blir dom varma oxå men inte som dessa...
Man e lite orolig för vad som händer när man börja vässa lite på bana:confused:

Jag kör med 2.3 fram 2.7 bak (enligt min display) för annars blinkar min jävla Däcktrycksindikator :mad:

Det motsvarar på en mack ca 2.5 fram 2.9 bak.... osynkad jefla cp sensor.

Är helt övertygad att man får ett större slitage (samt sämre fäste) på däcken med 2.5 fram 2.9 bak än med 2.3 fram 2.5 bak vid gatkörning varför vi alltid rekomenderar våra kunder att köra på det lägre däckstrycket!!Ds!

Fast man har ju mindre anläggningsyta med högre lufttryck så då är det ju mindre del av däcket som slits när man kör.

OnT: Kolla upp först hur varma däcken ska vara, gatdäck kan bli riktigt läskiga om de överhettar - de ska inte hålla 80 grader, det är racedäckstemperatur. Mellan 50 och 60 grader skulle jag tippa på är lagom för ett gatdäck.

Alla däck ska enligt fysikens mm ha ökat lufttryck efter körning varför det låter mycket konstigt att du tappat trycket!! :va

Men helt klart så är det mycket bra att montera metall "korkar" till ventilerna då alla ventiler vid hög fart tenderar att släppa ut lite luft... :tummenupp

/Fürstenhoff.

Om du tar spetsen på en penna och trycker IN metallnålen i mitten på ventilen, vad händer?

Om hjulet snurrar i 300km/h, åt vilket håll slungas nålen i ett MC-hjul?

Det var det absolut första Michelin lärde ut på sitt MC-däck seminarium för sisådär 20 år sedan när jag gick det.

Man använder ALLTID nya nålar av BRA kvalitet när man lägger om MC-däck, sedan sätter man ALLTID på en metallhatt med gummitätning (inga jävla blinghattar från OK)

Efter en högfartsrepa kan man faktiskt höra ett liiiitet pys när man tar av metallhatten ibland. (även efter mina lågfartrepor faktiskt)

Är det dessutom inte ett krav vid rejsing att man har täta metallhattar?

Om du tar spetsen på en penna och trycker IN metallnålen i mitten på ventilen, vad händer?

Om hjulet snurrar i 300km/h, åt vilket håll slungas nålen i ett MC-hjul?

Det var det absolut första Michelin lärde ut på sitt MC-däck seminarium för sisådär 20 år sedan när jag gick det.

Man använder ALLTID nya nålar av BRA kvalitet när man lägger om MC-däck, sedan sätter man ALLTID på en metallhatt med gummitätning (inga jävla blinghattar från OK)

Efter en högfartsrepa kan man faktiskt höra ett liiiitet pys när man tar av metallhatten ibland. (även efter mina lågfartrepor faktiskt)

Är det dessutom inte ett krav vid rejsing att man har täta metallhattar?

Jo, men lugn nu, enligt fysikens lagar stiger trycket med ökande temperatur. Tryckökningen borde med råge överstiga eventuellt läckage genom ventilen.

Eller har jag missat nåt?

Jo, men lugn nu, enligt fysikens lagar stiger trycket med ökande temperatur. Tryckökningen borde med råge överstiga eventuellt läckage genom ventilen.

Eller har jag missat nåt?
Nej det gör det inte, ytan är väldigt liten på ventildelen, detta gör att centrifugalkraften utan problem pressar ventilen till läckage vid höga hastigheter, detta har uppdagas av "vissa" på Anderstorps raka.

Metallhatt på är det som gäller om man kör fullgasrepor.

ALLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! sportmoppar mm mår bäst av att köras med ca 2.2-2.3 fram och ca 2.4-2.5 bak...

Att köra med 2.5 fram och 2.9 bak är en rekomendation från dom flesta tillverkarna av motorcyklar, något som skall följas vid långkörningar eller vid situationer när man har en passagerare baktill för att däcken inte skall riskerars att överhetta med kraftigt slitage som följd!!

/Fürstenhoff.

word!

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard