sänka arbetlösheten!!??

bästa sätt att säkna arbetslösheten!!???

• Antal röstningar
    0

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
om du fick göra din röst hörd, och som du får i valet, hur skulle /vill du göra för att sänka arbetslösheten???
kom gärna med egna ideer!!!

1. sänka/ta bort arbetsgivaravgiften.
2. Ta bort a-kassan så att alla få går på socialbidrag istället.

Last edited:
Vegas skrev:
om du fick göra din röst hörd, och som du får i valet, hur skulle /vill du göra för att sänka arbetslösheten???
kom gärna med egna ideer!!!

Ge alla jobb! :va

Ofta tycker jag att man stöter på människor som har för höga krav på jobb, "jag tar inte nåt skitjobb".

Tycker man borde ta vad som helst tills vidare om man inte har nånting. Vet inte om sänkt a-kassa skulle få den effekten...

A-kassa är bra men på tok för enkelt att utnyttja. Att bli sjukskriven i det här landet är ju en barnlek. I vårat land gynnas den som inte arbetar.

Moderaternas förslag är bra men fortfarande förfärligt, ska man inte kunna klara sig om man blir sjuk? Men jag förstår varför och håller med om att det måste till drastiska åtgärder innan det slutar med att alla är sjuka. Problemet är att det är för enkelt att gå hemma. I Sverige är ca 25-26% utav befolkningen inte i arbete, sen tillkommer alla pensionärer på det. Att ha en så hög siffra är skrämmande. Att min arbetsgivar avgift, skatter på bolaget, inkomstskatt och slutligen moms, inte täcker kan nog alla lista ut. Utgifterna för staten måste vara gigantiska i jämförelse med andra länder.

Min lösning.
Om man skulle underlätta för oss mindre företag att anställa, så skulle mer eller mindre alla bolag jag känner till ta in någon eller några till. Men idag är inte det möjligt. Blir personen sjuk(krockar) så ska mitt lilla bolag bära hans kostnad, visst vill man hjälpa till med det där stjälper nog alla mindre bolag. Jag kan inte arbeta själv men driva in pengar för två och betala för två. Förslaget om lättade arbetsgivaravgifter som kom nu förra veckan var ju bara ett skämt. 10% första året på den anställde du tar in. Det skulle ha varit 60% på den första anställda 70% på den andra och hålla så länge dessa är anställda hos företagaren. Det skulle kosta staten men intäktern skulle nog öka och utgiften minska. Då skulle jag anställa i samma dag.

Qwerty skrev:
A-kassa är bra men på tok för enkelt att utnyttja. Att bli sjukskriven i det här landet är ju en barnlek. I vårat land gynnas den som inte arbetar.

Moderaternas förslag är bra men fortfarande förfärligt, ska man inte kunna klara sig om man blir sjuk? Men jag förstår varför och håller med om att det måste till drastiska åtgärder innan det slutar med att alla är sjuka. Problemet är att det är för enkelt att gå hemma. I Sverige är ca 25-26% utav befolkningen inte i arbete, sen tillkommer alla pensionärer på det. Att ha en så hög siffra är skrämmande. Att min arbetsgivar avgift, skatter på bolaget, inkomstskatt och slutligen moms, inte täcker kan nog alla lista ut. Utgifterna för staten måste vara gigantiska i jämförelse med andra länder.

Min lösning.
Om man skulle underlätta för oss mindre företag att anställa, så skulle mer eller mindre alla bolag jag känner till ta in någon eller några till. Men idag är inte det möjligt. Blir personen sjuk(krockar) så ska mitt lilla bolag bära hans kostnad, visst vill man hjälpa till med det där stjälper nog alla mindre bolag. Jag kan inte arbeta själv men driva in pengar för två och betala för två. Förslaget om lättade arbetsgivaravgifter som kom nu förra veckan var ju bara ett skämt. 10% första året på den anställde du tar in. Det skulle ha varit 60% på den första anställda 70% på den andra och hålla så länge dessa är anställda hos företagaren. Det skulle kosta staten men intäktern skulle nog öka och utgiften minska. Då skulle jag anställa i samma dag.
:tummenupp

Qwerty skrev:
...och slutligen moms...

...Förslaget om lättade arbetsgivaravgifter som kom nu förra veckan var ju bara ett skämt. 10% första året på den anställde du tar in. Det skulle ha varit 60% på den första anställda 70% på den andra...
Momsen är inte en kostnad för dig. De momspengar du drar in tillhör inte och har aldrig tillhört dig.

Aretsgivaravgiften består av bl a:
sjukförsäkringsavgiften
föräldraförsäkringsavgiften
ålderspensionsavgiften
efterlevandpensionsavgiften
arbetsskadeavgiften
arbetsmarknadsavgiften

Om du skall få, typ, 70 % rabatt på arbetsgivaravgiften, vem har du då tänkt dig skall betala sjuk- och pensionsförsäkringen för dina anställda? Inte jag väl? Eller du menar att föräldraförsäkring och sån skit inte är något som de behöver? Att de kan gå helt utan ersättning när de får barn?

Det är så lätt att säga att man skall ta bort arbetsgivaravgiften. Tyvärr blir det rent nonsens om man inte samtidigt anger hur de kostnader den är avsdedd att täcka skall finansieras istället.

Låt dom som är arbetsföra men inte "hittar ett jobb dom vill ha" plocka skräp i parker, städa osv.. Så skall vi se att dom "hittar ett jobb dom vill ha" sen..
Snyltande as..

Har en del "polare" som har blivit erbjudna jobb men tackat nej för att dom inte tjänade så mycket mer än a-kassa, eller vad för bidrag dom nu hade..
Eller dom som jobbat lite svart, sen blivit erbjudna vitt, men då tackat nej för då skulle dom ju inte få a-kassa med :mad: :kocko :huvet :4skrika

Qwerty skrev:

Precis, det är såååå fel.

Har flera kompisar som är sjukskrivna och sedan så ser jag dom på GYMET 4-5dagar i veckan.

Orkar man träna 4-5dagar i veckan så bör det finnas passande arbete kan man tycka.

Att Sverige ska vara ett land där det knappt lönar sig att arbeta är helt oacceptabelt.

Aldrig att jag röstar på sossarna i detta val !

Last edited:
Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...