A-kassa är bra men på tok för enkelt att utnyttja. Att bli sjukskriven i det här landet är ju en barnlek. I vårat land gynnas den som inte arbetar.
Moderaternas förslag är bra men fortfarande förfärligt, ska man inte kunna klara sig om man blir sjuk? Men jag förstår varför och håller med om att det måste till drastiska åtgärder innan det slutar med att alla är sjuka. Problemet är att det är för enkelt att gå hemma. I Sverige är ca 25-26% utav befolkningen inte i arbete, sen tillkommer alla pensionärer på det. Att ha en så hög siffra är skrämmande. Att min arbetsgivar avgift, skatter på bolaget, inkomstskatt och slutligen moms, inte täcker kan nog alla lista ut. Utgifterna för staten måste vara gigantiska i jämförelse med andra länder.
Min lösning.
Om man skulle underlätta för oss mindre företag att anställa, så skulle mer eller mindre alla bolag jag känner till ta in någon eller några till. Men idag är inte det möjligt. Blir personen sjuk(krockar) så ska mitt lilla bolag bära hans kostnad, visst vill man hjälpa till med det där stjälper nog alla mindre bolag. Jag kan inte arbeta själv men driva in pengar för två och betala för två. Förslaget om lättade arbetsgivaravgifter som kom nu förra veckan var ju bara ett skämt. 10% första året på den anställde du tar in. Det skulle ha varit 60% på den första anställda 70% på den andra och hålla så länge dessa är anställda hos företagaren. Det skulle kosta staten men intäktern skulle nog öka och utgiften minska. Då skulle jag anställa i samma dag.