Sänk din skatt - test

Micke O skrev:
2431129 Jodå, politikerna vill nog själva ha trängselskatten, men dom har sett till att eftersom även deras bostäder räknas som arbetsplats slipper dom betala den. Fiffigt va?

Nej, det hade jag inte. Jag väljer inte heller det dyraste på menyn om jag blir bjuden.

Man kanske skulle inför ett system där politiker inte får sitta längre än en viss tid. Vidare kanske man skulle kräva att dom varit ute i arbetslivet en viss tid så att dom inte helt verklighetsfrämmande.

Hur många motorbanor är subventionerade av staten?

Säg inte det... :näsblod

Ja dom vill ha trängselskatten men du förstår vad jag menar, spela inte dum! Och säg sedan inte att dom inte arbetar i hemmet. När du säger dedär låter det nästan rimligt att dom skall slippa undan trängselskatten, då jag antar att alla som drabbas av den pga jobbet slipper betala, eller?
När jobbet ditt betalar för maten, äter du extra? När du skriver din övertid, skriver du exakt så länge du jobbat över, eller drar du till med lite mer, precis som alla andra, inkl mig?

Ja dedär systemet lät klokt, mycket klokt!

Subventionerade? Nej det tror jag inte dom är, men det står te x alltid två ambulanser på Falkenbergsbanan vid träningarna, och jag antar att fmk inte måste betala för alla skador osv själva. Oavsett så kostar banan pengar för staten, eftersom ingen kan bo där banan ligger eller på ett ganska långt avstånd ifrån den. (Fast jag hade gärna bott mitt i om det gick :D )

Hsb-Chrille skrev:
2431151 Ja dom vill ha trängselskatten men du förstår vad jag menar, spela inte dum! Och säg sedan inte att dom inte arbetar i hemmet. När du säger dedär låter det nästan rimligt att dom skall slippa undan trängselskatten, då jag antar att alla som drabbas av den pga jobbet slipper betala, eller?
När jobbet ditt betalar för maten, äter du extra? När du skriver din övertid, skriver du exakt så länge du jobbat över, eller drar du till med lite mer, precis som alla andra, inkl mig?

Ja dedär systemet lät klokt, mycket klokt!

Subventionerade? Nej det tror jag inte dom är, men det står te x alltid två ambulanser på Falkenbergsbanan vid träningarna, och jag antar att fmk inte måste betala för alla skador osv själva. Oavsett så kostar banan pengar för staten, eftersom ingen kan bo där banan ligger eller på ett ganska långt avstånd ifrån den. (Fast jag hade gärna bott mitt i om det gick :D )

Alla andra måste betala ja. Det är därför det sticker så mycket i ögonen på skattebetalare som mig t ex... Nej, jag drar inte till med "lite extra". Jag avrundar till närmsta större enhet, + eller -.

När man t ex hyr Gelleråsen får arrangören själv hyra in och betala ambulans från ett företag som hyr ut just ambulanser med personal. Tro inte att staten är jultomten :) Hur det är på Falkenberg vet jag inte. Att räkna med inkomstbortfall för staten för att ingen kan bo på banområdet tror jag inte är riktigt realistiskt. Isf ska vi nog börja fundera på Globen, golfbanor och övriga arenor också.

Hsb-Chrille skrev:
2430949 Haha kul. Lika roligt är det sen när man får betala för egen sjukförsäkring, pensionsförsäkring och allt annat som alla har rätt till att få "gratis" nu när S är i makten. Eller ni kanske vill betala själva när någon kört på er så ni brutit varenda ben i kroppen och sedan smitit från olyckan? :)
Kanske vara helt utan pengar om ni blir arbetslösa? :tummenupp
Vill ni ha samma säkerhet som nu kommer det ändå bli minst lika dyrt även utan "skatter".
Som sagt... Det finns alltid två sidor av ett mynt....
Tro inte att ni kan betala mindre och endå få lika mycket tillbaka, det funkar tyvärr inte så :)

Jag betalar MYCKET gärna skatt till skolor, vård, äldreomsårg, vägar mm. Det som staten ska syssla med. Vad jag INTE vill betala för är en massa statliga verk som sysselsätter en massa byråkrater i flådiga kontor i storstädernas centra, för att syssla med en massa trams.

AMS som inte kan förmedla några jobb är en sossekontrollerad sovjet koloss med med än 1000 anställda. Lägg ner skiten och låt privata intressen sköta den biten så förmedlas det jobb och vi sparar pengar och kan sänka skatten.

Bara ett exempel.

Visste du att bara ca 6 % av budgeten går till vård skola och omsorg?

Kan nämna att matsedeln på mina barns skola ändardes mitt under terminen förra året för att det inte fanns pengar. Nu är det grötlunch en dag i veckan och allmänt billigare råvaror. Detta efter mer än ett decenium med socialdemokratiskt styre. . .

Hsb-Chrille skrev:
2431117 Ja vi hade haft någon promille lägre skatt kanske, och dom som gillar konst hade säkerligen fått mindre att titta på...
Vi kan ju ta och stänga ner sveriges motorbanor också, dom kostar ju bara samhället en massa pengar till ingen nytta! (Jag körde bankörning för första gången i mitt liv i Onsdags på Falken, det var nog det roligaste jag någonsin gjort!) Vissa saker lönar sig inte att ha privatägt, och därför skulle mångas hobbys gå i spillror om inte staten stöttade dom! :tummenupp
Sant jag undra bara vad ditt argumentet va. Men dom konstnärer regeringen avlönar hade nog lyckats själva också.

Lantis skrev:
2431278 Jag betalar MYCKET gärna skatt till skolor, vård, äldreomsårg, vägar mm. Det som staten ska syssla med. Vad jag INTE vill betala för är en massa statliga verk som sysselsätter en massa byråkrater i flådiga kontor i storstädernas centra, för att syssla med en massa trams.

AMS som inte kan förmedla några jobb är en sossekontrollerad sovjet koloss med med än 1000 anställda. Lägg ner skiten och låt privata intressen sköta den biten så förmedlas det jobb och vi sparar pengar och kan sänka skatten.

Bara ett exempel.

Visste du att bara ca 6 % av budgeten går till vård skola och omsorg?

Kan nämna att matsedeln på mina barns skola ändardes mitt under terminen förra året för att det inte fanns pengar. Nu är det grötlunch en dag i veckan och allmänt billigare råvaror. Detta efter mer än ett decenium med socialdemokratiskt styre. . .
Då kan man ju undra vart restenade 70% av min lön går till...

Last edited:
Micke O skrev:
2431198 Alla andra måste betala ja. Det är därför det sticker så mycket i ögonen på skattebetalare som mig t ex... Nej, jag drar inte till med "lite extra". Jag avrundar till närmsta större enhet, + eller -.

När man t ex hyr Gelleråsen får arrangören själv hyra in och betala ambulans från ett företag som hyr ut just ambulanser med personal. Tro inte att staten är jultomten :) Hur det är på Falkenberg vet jag inte. Att räkna med inkomstbortfall för staten för att ingen kan bo på banområdet tror jag inte är riktigt realistiskt. Isf ska vi nog börja fundera på Globen, golfbanor och övriga arenor också.

Oj det var duktigt, Micke O for president! :tummenupp
Globen, golfbanor och vissa "övriga arenor" drar nog in mer pengar än vad dom kostar. Jag syftar på anläggningar som inte är lika populära, som precis motorbanor och konstutställningar.

Lantis; 6%, är det inte 26% :confused:

Hsb-Chrille skrev:
2431331 Oj det var duktigt, Micke O for president! :tummenupp
Globen, golfbanor och vissa "övriga arenor" drar nog in mer pengar än vad dom kostar. Jag syftar på anläggningar som inte är lika populära, som precis motorbanor och konstutställningar.

Lantis; 6%, är det inte 26% :confused:

Jo jag tänkte ställa upp i nästa val ;) Förresten, om inte banorna ligger på statlig mark så kan man definitivt inte se det som att staten "sponsrar".

Micke O skrev:
2431340 Jo jag tänkte ställa upp i nästa val ;) Förresten, om inte banorna ligger på statlig mark så kan man definitivt inte se det som att staten "sponsrar".

Då ska jag rösta på dig :tungan
Du har fastighetsskatt, du har moms på byggmatierel, du har skatt på el och en massa blaha som staten tjänar på att det tillkommer ett extra hus någonstans i sverige. Sen om man ser det som en kostnad för staten eller inte är väl upp till var och en, att dom får in mindre pengar pga att banan ligger där är ju helt klart iaf.
Men endå, det är några få personer som gillar konst, det är svårt att leva på att tillverka konst i Sverige pga detta, ska man inte unna dessa personer som gillar att måla och titta på konst att göra det? (Ush va töntigt detta låter, jag hatar konst :zpy )

EDIT: JAJA dom som vill titta får väl betala en 5-600:- per besök så de stackars konstnärerna överlever, jag ger mig.

Last edited:
Dags att tänka om Hsb-Chrille,,, vet ej hur det är med Falkenberg men jag antar att det är lika för alla motorklubbar, när vi åker backe måste klubben betala för ambulansen dvs startavgifterna och åskådar inträdet betalar det "med skattade pengar" Självklart ska mer pengar läggas på vård skola omsorg och för min del även gärna mer på polisen. Det finns många svarta hål som staten stoppar våra pengar i tex För 10 år sen "funkar lika idag enligt kompisar som jobbar kvar" arbetade jag med underhåll på försvarets radaranläggningar, vår firma jobbade mot ett system som kallades bok och räkning, dvs alla våra kostnader + 5% betalades av försvaret, gissa vilka lyxhotel vi bokade in oss på, ju dyrare vi bodde och åt desto mer tjänade firman. Visst det var vi som valde det dyrare stället men om pengarna hade använts bättre skulle försvaret ha krävt ett fast pris på hela arbetet som vilket privatiserat marknadsanpassat företag som helst. Jag kan upplysa dig om många fel i statsbudgeten men gissar att du inte vill lyssna för dina röda kalsonger sponsras av komunistern...förlåt Socialdemokraterna.

Hillclimb skrev:
2431404 Dags att tänka om Hsb-Chrille,,, vet ej hur det är med Falkenberg men jag antar att det är lika för alla motorklubbar, när vi åker backe måste klubben betala för ambulansen dvs startavgifterna och åskådar inträdet betalar det "med skattade pengar" Självklart ska mer pengar läggas på vård skola omsorg och för min del även gärna mer på polisen. Det finns många svarta hål som staten stoppar våra pengar i tex För 10 år sen "funkar lika idag enligt kompisar som jobbar kvar" arbetade jag med underhåll på försvarets radaranläggningar, vår firma jobbade mot ett system som kallades bok och räkning, dvs alla våra kostnader + 5% betalades av försvaret, gissa vilka lyxhotel vi bokade in oss på, ju dyrare vi bodde och åt desto mer tjänade firman. Visst det var vi som valde det dyrare stället men om pengarna hade använts bättre skulle försvaret ha krävt ett fast pris på hela arbetet som vilket privatiserat marknadsanpassat företag som helst. Jag kan upplysa dig om många fel i statsbudgeten men gissar att du inte vill lyssna för dina röda kalsonger sponsras av komunistern...förlåt Socialdemokraterna.

Betalar klubben skadorna på förarna med?

Det låter inte som något vidare bra system dedär nej, och givetvis finns det inget syfte till att systemet är som det är heller...

Nähe då, jag lyssnar gärna. Jag var mer moderat för ett par veckor sedan när jag läste deras nya valmanifest, ahh fyfan, fler nya jobb, lägre skatt ja herregud, det var ju som rena paradiset! Men det finns ju som sagt en baksida på det hela med...

Jag blev lite övernitisk i slutet men är så otroligt trött på att folk fortfarande tror att sossarna är ett arbetarparti som ser till den enskilde individens bästa.

Nej skadorna betalas av min privata försäkring som täcker motorsportskador, givetvis betalar landstinget för eventuella operationer, detta tycker jag är bra för alla kan inte täckna en försäkring som täcker extremsport och visst har vi en bra sjukvård i Sverige men den kan allt bli bättre.

Ytterligare ett exempel. JAS, varje gång Saab har lyckats sålt några plan så tecknar regeringen ett motköpsavtal på samma summa som planen har kostat, bra utnyttjning av skattepengarna. Men vi måste ju ha ett Svenskt stridflygplan eftersom vi är neutrala. Gissa vilka delar på Jas, viggen och draken som har nato spec....tank och bragg munstycken dvs vi kan tanka och få el på vilken Natobas som helst och vise versa, nej jas har kostat otroliga summor som skulle kunnat läggas på vård, skola, omsorg samt polisen och försvaret kunde flugit lika häftiga fast utlandstillverkade plan, för ett försvar bör vi ha.

Jag tar tillbaka påhoppet med kalsongerna, det var dumt.

Hillclimb skrev:
2431578 Jag blev lite övernitisk i slutet men är så otroligt trött på att folk fortfarande tror att sossarna är ett arbetarparti som ser till den enskilde individens bästa.

Nej skadorna betalas av min privata försäkring som täcker motorsportskador, givetvis betalar landstinget för eventuella operationer, detta tycker jag är bra för alla kan inte täckna en försäkring som täcker extremsport och visst har vi en bra sjukvård i Sverige men den kan allt bli bättre.

Ytterligare ett exempel. JAS, varje gång Saab har lyckats sålt några plan så tecknar regeringen ett motköpsavtal på samma summa som planen har kostat, bra utnyttjning av skattepengarna. Men vi måste ju ha ett Svenskt stridflygplan eftersom vi är neutrala. Gissa vilka delar på Jas, viggen och draken som har nato spec....tank och bragg munstycken dvs vi kan tanka och få el på vilken Natobas som helst och vise versa, nej jas har kostat otroliga summor som skulle kunnat läggas på vård, skola, omsorg samt polisen och försvaret kunde flugit lika häftiga fast utlandstillverkade plan, för ett försvar bör vi ha.

Jag tar tillbaka påhoppet med kalsongerna, det var dumt.

Och vilka individers bästa ser moderaterna till? Pensionärer? Barn? Föräldrar? En hårt arbetande Svensson? Invandrare?

Vad jag vet så kostar en skadad person alltid pengar för staten, och det handlar inte om några små summor direkt... Det är väl detta som gör att man egentligen inte vill ha några motorbanor i Sverige... Dom överdriver nog risken att skada sig ganska stort också.

Aja det låter inga vidare med planen där men jag vet inte varför man gjort på det viset, alternativet var väl som sagt att köpa plan från någon annan och det är väl inte så himmla lyckat med arbetslöshet och allt vad det för med sig.

Ja vi hojbröder ska vara snälla och trevliga mot varandra, inte anklaga varann för att ha fula kalsonger :pannkyss

Båda mina föräldrar är sossar men jag försöker se det från båda sidor endå.
Men det lutar trotts allt mot att S är det minst dåliga partiet i dagens läge.

Jag har aldrig sagt att jag är moderat, det som passar mig bäst är fölkpartiet.

Skolan: Betyg ordentligt uppförande, betyg tidigare i skolan detta är två exempel som jag tror kommer att betyda att sverige på sikt kanske kan nå toppskiktet vad gäller utbildning för den breda massan igen. Personligen skulle jag även uppskatta skoluniform för att alla föräldrar har inte råd med märkeskläder med mobbning som följd.

Invandring: Klart som f_n att man måste lära sig svenska och få mer utbildning i hur det funkar i det svenska sammhället, det är inte ett dygg rasistiskt med detta. tex om jag flyttar till ett annat land så är det väll en självklarhet att lära sig språket och respektera kulturen.

Lägre skatt: Ja jag anser att måttet är rågat när jag tvingas betala en faktisk skatt på ca 70 % av min inkomst, det har disskuterats runt omkring "olika forum"att man får betala sin egen sjukförsäkring osv, jag gör det redan idag trots att jag betalar skatt, huvudsakliga syftet är att om något skulle hända så vet jag att jag kommer att få hjälp oavsett om det är ett statligt sjukhus eller privat.

Mitt sätt att se saken är den att man måste vända trenden i samhället från att vara bidragsberoende "bostadsbidrag, a-kassa, barnbidrag osv" till att vara beroende av arbete. Självklart ska alla som inte KAN arbeta få bidrag men det är skillnad på att inte KUNNA arbeta och att inte få något arbete.

Man behöver inte rösta som sina föräldrar, människan har ett fritt val och är en egen individ.

Hillclimb skrev:
2431795 Jag har aldrig sagt att jag är moderat, det som passar mig bäst är fölkpartiet.

Skolan: Betyg ordentligt uppförande, betyg tidigare i skolan detta är två exempel som jag tror kommer att betyda att sverige på sikt kanske kan nå toppskiktet vad gäller utbildning för den breda massan igen. Personligen skulle jag även uppskatta skoluniform för att alla föräldrar har inte råd med märkeskläder med mobbning som följd.

Invandring: Klart som f_n att man måste lära sig svenska och få mer utbildning i hur det funkar i det svenska sammhället, det är inte ett dygg rasistiskt med detta. tex om jag flyttar till ett annat land så är det väll en självklarhet att lära sig språket och respektera kulturen.

Lägre skatt: Ja jag anser att måttet är rågat när jag tvingas betala en faktisk skatt på ca 70 % av min inkomst, det har disskuterats runt omkring "olika forum"att man får betala sin egen sjukförsäkring osv, jag gör det redan idag trots att jag betalar skatt, huvudsakliga syftet är att om något skulle hända så vet jag att jag kommer att få hjälp oavsett om det är ett statligt sjukhus eller privat.

Mitt sätt att se saken är den att man måste vända trenden i samhället från att vara bidragsberoende "bostadsbidrag, a-kassa, barnbidrag osv" till att vara beroende av arbete. Självklart ska alla som inte KAN arbeta få bidrag men det är skillnad på att inte KUNNA arbeta och att inte få något arbete.

Man behöver inte rösta som sina föräldrar, människan har ett fritt val och är en egen individ.

Ok, nästan alla här verkar ju vara moderater så jag tog det förgivet.
Jag tycker precis som du i dessa frågor, men frågan är om allt går att genomföra... Fast det har dom väl förhoppningsvis räknat på, sen att dom inte säger vad dom prioriterat ner är ju en annan sak. Det gör ju inget parti... tyvärr..

Ja och speciellt dom som inte VILL arbeta, man måste ju lära folk att samhället bygger på att folk arbetar. Hade alla bara skött sitt så hade vi inte haft några problem...

Nej nej men har man alltid lyssnat på sina föräldrar (nåja..) så vill man ju gärna lita på att dom gör det som är rätt... Men jag försöker (som du ser) bilda mig en egen åsikt i frågan.

Problemet med dom äldre människorna är att det är väldigt svårt att lära gamla hundar sitta *L* nu säger jag inte att det gäller dina föräldrar men rent generellt så tror gamla socialdemokrater att dom måste rösta på sossarna för att moderaterna är uppkomlingsyngel som skiter i allt och alla som inte gynnar deras giriga intressen och alla andra "höger" partier går i deras fotspår.

Nu är det inte så det funkar, sossarna var ett arbetarparti på Albin Hanssons tid och delvis på Palmes men sen har det gått utför, det finns inget försvar för att Sverige har den världsstatus som vi har idag och att det är en socialdemokratisk politik som har fört oss dit borde vara en självklarhet att lista ut då de är det partiet som har lett sverige under i stort sett hela 70,80,90 och 2000 talet.

Det krävs en nytändning och helt annan inriktning för att sverige ska kunna komma till toppen på den sociala världfärdslistan igen och detta kan bara ett byte av regering göra.

Så jag hoppas verkligen att alla gör som dig, lyssnar och drar egna slutsatser för om man gör det så inser man tillslut att Göran Persson ljuger och skrattar sina väljare rakt upp i ansiktet när han säger att Sverige går bra.

Hoppas att jag gett dig lite mera kött på benen vad gäller din medverkan till Sveriges framtid.

Micke O skrev:
2431129
Man kanske skulle inför ett system där politiker inte får sitta längre än en viss tid. Vidare kanske man skulle kräva att dom varit ute i arbetslivet en viss tid så att dom inte helt verklighetsfrämmande.

Preciiiiis va´ ja´ tycker! :tummenupp

Skatter betalas beroende på inkomst - Ersätter man skatter med avgifter för exempelvis sjukvård, privata skolor osv så får låginkomsttagarna något som kan liknas vid en skattehöjning eftersom avgifterna inte är beroende av inkomst. De med högre inkomster får sänkt skatt.

TRON skrev:
2433186 Skatter betalas beroende på inkomst - Ersätter man skatter med avgifter för exempelvis sjukvård, privata skolor osv så får låginkomsttagarna något som kan liknas vid en skattehöjning eftersom avgifterna inte är beroende av inkomst. De med högre inkomster får sänkt skatt.

Problemet är att skatteökningar kan slå hårt även mot låginkomsttagare. Drar mitt favoritexempel med biltullar igen, de som körde och betalade mest var inte helt oväntat män som var höginkomsttagare. Man kan ju dessutom förmoda att dessa knappast körde små bränslesnåla bilar (läs: mindre miljöfarliga). De som blev lidande var t ex låginkomsttagande ensamstående föräldrar som behöver bilen för att kunna hinna hämta och lämna barn t ex. Dessutom gick inte den busslinje jag åkte med fortare under försöket, det gick fortare mellan hållplatserna men eftersom mera folk skulle av och på så jämnade det ut sig :näsblod

Vad sossarna verkar vara ute efter är att sätta sina väljare i beroendeställning i form av bidrag. Tydligen ska man straffas extra om man jobbar hårt och tjänar mera - det ska alltså inte löna sig. Man kanske skulle börja bidragsfuska istället, det verkar ju vara det dom vill...

Hillclimb skrev:
Hoppas att jag gett dig lite mera kött på benen vad gäller din medverkan till Sveriges framtid.

Jo, jag skall tänka lite till så kanske jag får såpass mycket kött på benen att dom röda kalsongerna inte går på längre, tack för dina värdefulla åsikter! :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti