Säng - Tempur, nåt att ha?

Långa farbron skrev:
Sverker testade väl sängar för ett tag sedan och kom fram till att IKEA´s
sängar var lika bra som dom som var flera tusenlappar dyrare.

DUX var för övrigt sämst (med reseravtion för minnet)

Jo, en Fiat är nog lika bra som en Ferrari - de första 10 milen. Tror det handlar om kvalité som består, Ikea's sängar funkar nog bra i några år men ger med sig i fjädringen en smula fortare än de dyrare sängarna. Har själv Hästen's och de känns lika bra som dagen jag fick hem dem.

Valen skrev:
Jo, en Fiat är nog lika bra som en Ferrari - de första 10 milen. Tror det handlar om kvalité som består, Ikea's sängar funkar nog bra i några år men ger med sig i fjädringen en smula fortare än de dyrare sängarna. Har själv Hästen's och de känns lika bra som dagen jag fick hem dem.

Min IKEA-säng är säkert 15 år gammal, men känns som ny. Har bytt bäddmadrass 1 (en) gång.

Starstriker skrev:
Min IKEA-säng är säkert 15 år gammal, men känns som ny. Har bytt bäddmadrass 1 (en) gång.

Jaha! Vad vill du ha sagt? Borde jag få dåligt samvete nu för att frugan ville ha Hästen's men jag kunde nöjt mig med Ikea? Och dessutom fått mellanskillnaden till en ny hoj? Jag måste ju göra reklam för skiten när jag slängt ut 50 papp på det. Fast jag hade hellre lagt stålarna på en busa.

lee skrev:
Då var det nog något måndagsex du fick. Konsumentverket kom fram till att det inte var någon skillnad och de använde rimligen rätt seriösa testmetoder.

Problemet med IKEA är att det är omvänt mot andra företag, en dag i veckan råkar de tillverka bra kvalitet. Resten av dagarna håller de IKEA-standard...

Joe Schmoe skrev:
Problemet med IKEA är att det är omvänt mot andra företag, en dag i veckan råkar de tillverka bra kvalitet. Resten av dagarna håller de IKEA-standard...

Råkat ut för Ikea-standard dom två sista gångerna jag handlat sängar där. Näst sista sängen var bra i ca 2 månader, sen började den knarra något fruktansvärt. Andra sängen, dvs den senaste vart madrassen "utluggen" på ca 2 veckor. Då tog jag ändå den hårdaste.

Nästa säng skall absolut inte snålas på, men den kommer inte heller köpas från Ikea. Det ger mig ändå ingen garanti på att nästa säng kommer vara bättre. Men jag förväntar mig mer för pengarna nästa gång.

Jag kan vara en riktigt pain in tha ass om inte sakerna är som jag vill. Men, man har inte lika mycket och säga till om på Ikea. Som man har hos den lokala sängkrängarn nere på hörnet.

Mitt råd är alltså, skippa Ikea och lägg pengarna på något lite dyrare. Förhoppnings vis blir du nöjd. :tummenupp

IKEA Sultan + Tempur är suveränt !
Har haft det i flera år nu, klockrent :yoparty

Det tar en vecka att vänja sig, sedan sov jag som en docka.

Jag orkar inte ens kommentera stolpskotten här som ratat det ena eller andra alternativet utan att ens ha provat dem ordentligt :rolleyes:

Det blev en Jensen 105 cm för 16500 inkl. nån superduper Talalay-latex bäddmadrass, ben i ek och frakt till dörren. Känns på gränsen lite svettigt men jag ville inte snåla. Fan om man träffar en gumma då är det bara att slänga ut den...

Blev en medium men jag hade grymt svårt att bestämma mig. En fast kändes alldeles för hård så jag hoppas att jag bara är ovan som tyckte att medium var på gränsen för mjuk. 2-4 veckors lev.tid så nu blir det luftmadrass eller soffan from nästa torsdag. :tomten

Nicke skrev:
Det blev en Jensen 105 cm för 16500 inkl. nån superduper Talalay-latex bäddmadrass, ben i ek och frakt till dörren. Känns på gränsen lite svettigt men jag ville inte snåla. Fan om man träffar en gumma då är det bara att slänga ut den...

Blev en medium men jag hade grymt svårt att bestämma mig. En fast kändes alldeles för hård så jag hoppas att jag bara är ovan som tyckte att medium var på gränsen för mjuk. 2-4 veckors lev.tid så nu blir det luftmadrass eller soffan from nästa torsdag. :tomten
---

Du e ju galen!! Du kunde fått Oskars gamla för ...ja säg 3500:-! Den har du ju dessutom legat in nu om man säger så...

Fast egentligen är det en riktig "vänner-fåtölj" du ska ha med tillhörande groggbord, 50" plasma, en stor skål ostkrokar och en 6-pack iskall öl...nothing else matters :hihi

Haha. Oskar var rätt nöjd med att få tillbaka sitt rum av morbror. Sen hade jag fipplat till så han inte kom ut på nätet heller. Stor kris för en CounterStrike-addict!

nabru skrev:
---

Du e ju galen!! Du kunde fått Oskars gamla för ...ja säg 3500:-! Den har du ju dessutom legat in nu om man säger så...

Fast egentligen är det en riktig "vänner-fåtölj" du ska ha med tillhörande groggbord, 50" plasma, en stor skål ostkrokar och en 6-pack iskall öl...nothing else matters :hihi

Nicke skrev:
Haha. Oskar var rätt nöjd med att få tillbaka sitt rum av morbror. Sen hade jag fipplat till så han inte kom ut på nätet heller. Stor kris för en CounterStrike-addict!
---

Bara bra! Det värsta är att hans storbror verkar halka in i träsket också. Tur att jag bara kör CoD2 så det blir lite jämnvikt :-)

Minus 21...suck.
Vi hörs!

BMW R90s skrev:
Ni vet väl att en säng med sänggavlar så blir det pojkar utan gavlar så blir det :tuttar :hihi

Nu är jag lite trött i skallen eftersom jag ligger i magsjuka,
men hur menar du nu...? :va

Jag gillar sänggavlar...
när man inte slår huvudet i gaveln.. :rolleyes: :lol

~Settan~ skrev:
Hrm... Så du menar att det finns nåt samband där alltså? Visste jag inte. Min säng är lika go ändå :D

Det finns faktiskt ett samband.

Det var 2 personer som jobbade på hästens som var övertygade om att det gick att göra bättre sängar genom att byta ut hästtaglet mot något konstgjort tagel liknande matreal. Detta för att naturtaglet måste stoppas om regelbundet för att fibrerna annars lägger sig på ett ogynnsamt sätt, en normal sänganvändare gör inte detta själv (stoppar om) och får således en säng som blir sämre än vad den borde vara. Detta kunde förhindras av det konstgjorda matrealet.

Ledningen på hästens lyssnade inte på de 2 medarbetarna som till sist slutade och bildade ett eget bolag, ni kan gissa vad det hette :tummenupp

Lectus sängar och hästens sängar är annars grymt lika varandra förutom just det här med taglet

De som slutade på Hästens är han som är VD för lectus sängar samt en säljare där. Bolaget har inte funnits så länge men det går bra för dom och dom plockar marknadsandelar.

Det jag inte vet är ifall ledningen på hästens är så imponerade, nån kopierar (typ) deras sängar och gör små förändringar och tjänar storkovan. Ähh, dom har deg så dom klarar sig... :hihi

[karlan] skrev:
Det finns faktiskt ett samband.

Det var 2 personer som jobbade på hästens som var övertygade om att det gick att göra bättre sängar genom att byta ut hästtaglet mot något konstgjort tagel liknande matreal. Detta för att naturtaglet måste stoppas om regelbundet för att fibrerna annars lägger sig på ett ogynnsamt sätt, en normal sänganvändare gör inte detta själv (stoppar om) och får således en säng som blir sämre än vad den borde vara. Detta kunde förhindras av det konstgjorda matrealet.

Ledningen på hästens lyssnade inte på de 2 medarbetarna som till sist slutade och bildade ett eget bolag, ni kan gissa vad det hette :tummenupp

Lectus sängar och hästens sängar är annars grymt lika varandra förutom just det här med taglet

De som slutade på Hästens är han som är VD för lectus sängar samt en säljare där. Bolaget har inte funnits så länge men det går bra för dom och dom plockar marknadsandelar.

Det jag inte vet är ifall ledningen på hästens är så imponerade, nån kopierar (typ) deras sängar och gör små förändringar och tjänar storkovan. Ähh, dom har deg så dom klarar sig... :hihi

Ahh! Så det är så det ligger till!? Intressant! Lectus är dessutom betydligt billigare än Hästens, och dessutom bättre!

Såg i affären när vi köpte våra sängar att man kunde köpa en liten (ca 10 cm hög) mjukishäst i en blåvit-rutig pyamas för 300 (!!) spänn. Överpris för en minipyamas i rutigt tyg på en häst som dessutom var ful....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman