Säng - Tempur, nåt att ha?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Ska fixa ny säng snart när jag flyttar in i ny lgh. Är unkis och ska ha en 105 alt. 120 cm säng. Har inte tänkt köpa nån överjäkligt dyr säng som Hästens t.ex. men har kollat lite på Tempur (som ju inte var helt gratis men snygga och många verkar gilla dem). Nån som tycker nåt om Tempur eller har tips om nån annan bra säng?

Nicke skrev:
Ska fixa ny säng snart när jag flyttar in i ny lgh. Är unkis och ska ha en 105 alt. 120 cm säng. Har inte tänkt köpa nån överjäkligt dyr säng som Hästens t.ex. men har kollat lite på Tempur (som ju inte var helt gratis men snygga och många verkar gilla dem). Nån som tycker nåt om Tempur eller har tips om nån annan bra säng?

Vet inte om jag har så mycket att tillföra eftersom jag inte sovit en hel natt i en tempursäng. Jag har dock provlegat. Upplevde sängen som hård, men när den väl format sig (tar nån minut) så var det skönt. Tror inte att det är nåt för mig eftersom jag snurrar ganska mycket när jag sover.

Har däremot sovit med en tempurkudde. Vaknade med ont i nacken, förmodligen för att kudden var högre än den jag är van vid. Tempur är nog kanon om man ligger STILL när man sover, men inte annars.

Vi köpte sängar för några månader sedan bara, blev Lectus och fasen så goa dem är! Kostade lite -å andra sidan var det två sängar plus lite lulllull till. Men riktigt sköna! :tummenupp Tips, köp rätt hårdhet eller vad det heter! Sånt kan de i affären så fråga.
http://www.lectus.se/

Tempur har jag ingen koll på så detta var mitt bidrag.

Sverker testade väl sängar för ett tag sedan och kom fram till att IKEA´s
sängar var lika bra som dom som var flera tusenlappar dyrare.

DUX var för övrigt sämst (med reseravtion för minnet)

Råd & Rön testade som sagt sängar nyligen. Man måste tydligen vara medlem för att läsa hela artikeln, men det finns iaf ett sammandrag att läsa här.

Tackar för tipsen! Ska kolla på Lectus, det fanns en Åf alldeles nära där jag bor och jag börjar sent idag så jag ska kvista förbi och testa.
Jag är/var också skeptisk mot Tempur men många verkar tycka att de är sköna. Tydligen lång garanti mot/för att de inte ska bli permanent deformerade. Ett säljargument är att man ligger still när man sover. Jag ligger på rygg, blickstill och snarkar som en häst så det kan kanske passa. Lite skeptisk till hur hygienisk de sängarna är + att de kostar mer än jag trodde.

Tempur....njaej, har provat ett par ggr...

Är det kallt i rummet, hård å kall när man lägger sig....
På morgonen , varmt, svettigt, blir unken lukt ganska snabbt...
Är mest lämpad för de som har problem med kroppen på någe sätt.
Rekomenderas av sjukgymnaster, då sängen formar sig efter kroppen.
Som en del sa, ligger man still är den ok, är man "aktiv", ta något annat, se till att skaffa en bra bäddmadras som är tvättbar.... :tummenupp

Tempur-materialet är gjort för astronauternas britsar. De ska kunna sitta/ligga bekvämt och stilla i åtskilliga timmar. Men för aktiv sömn (eller vad man nu pysslar med i sängen), så är det bara bökigt.

Måste rekomendera "Ikea Sultan" :tummenupp. Den sover man grymt i.
3 olika madrasser från soft-hard kombinerar man. Bästa är ju att mellanrummet mellan säng och golvet inte släpper in en damsugare = man slipper damsuga 200*120cm yta om du väljer en sån. :banana

Fast ska det inte vara så att man ligger mer still i en Tempursäng jmf med en vanlig? De påstår det i alla fall, och om det är så att man rör på sig pga att kroppen tycker det är lite obekvämt kan det ju stämma. Syrran har en, och hon är helnöjd. Jag blev nedröstad hemma och har således en vanlig Kungssängen, men hade mycket väl kunnat tänka mig att testa Tempur säng. Har kudde från Tempur och tycker den är helt OK!

Nu hade en kollega just Tempur Zen och var supernöjd så jag ska testa en sån på söndag. Kostar satan tycker jag. Ca 18 lök för en komplett 105 cm! Kollegan betalade precis det men då för en dubbelsäng utan medarna på bilden som kostar några tusingar. Är knappast 3 ggr så bra som den bästa från IKEA men jag blev rätt sugen på en Zen - snygg i alla fall.

Zen4.jpg

Ska testas! Polarn köpte precis en sån.

Carpe me skrev:
Måste rekomendera "Ikea Sultan" :tummenupp. Den sover man grymt i.
3 olika madrasser från soft-hard kombinerar man. Bästa är ju att mellanrummet mellan säng och golvet inte släpper in en damsugare = man slipper damsuga 200*120cm yta om du väljer en sån. :banana

Har haft en massa att göra så jag har inte testat säng förrän nu. Tempur går bort för den kändes inte bra. Som riktigt seg gelé och inte alls skön förrän efter en stund. Den var mycket hårdare än jag trott. Kör nog en konventionell säng och hoppar över motor också.

Tycker att det är grymt knepigt att veta vilken hårdhet man ska ha. Väger nu 79 kg och vill inte ha en för hård och såklart inte en för mjuk säng... Ska tjata på nån försäljare i dagarna. Är i Luleå tom 8 jan och flyttar in 13 - utan säng. Risk för några dagar till nån vecka på luftmadrass... :näsblod

Vi har en tempursäng som fungerar riktigt bra, när man vant sig.
Gå till en sängbutik, typ Atlantis, och be en säljare om hjälp.
De kan se hur du ligger i sängen och om ryggen är rakt samt höfter och axlar sjunker ned som de skall i madrassen.
Även om du inte köper av butiken har du ett hum sedan hur en bra säng skall kännas.

Långa farbron skrev:
Sverker testade väl sängar för ett tag sedan och kom fram till att IKEA´s
sängar var lika bra som dom som var flera tusenlappar dyrare.

DUX var för övrigt sämst (med reseravtion för minnet)

Min IKEA höll formen i ca tre månader sen var den som en hängmatta. IKEA sa att man får räkna med det...

Nu har jag en REM från Mio som fortfarande är perfekt efter två år.

Joe Schmoe skrev:
Min IKEA höll formen i ca tre månader sen var den som en hängmatta. IKEA sa att man får räkna med det...

Nu har jag en REM från Mio som fortfarande är perfekt efter två år.
Då var det nog något måndagsex du fick. Konsumentverket kom fram till att det inte var någon skillnad och de använde rimligen rätt seriösa testmetoder.

Nicke skrev:
Nu hade en kollega just Tempur Zen och var supernöjd så jag ska testa en sån på söndag. Kostar satan tycker jag. Ca 18 lök för en komplett 105 cm! Kollegan betalade precis det men då för en dubbelsäng utan medarna på bilden som kostar några tusingar. Är knappast 3 ggr så bra som den bästa från IKEA men jag blev rätt sugen på en Zen - snygg i alla fall.

Zen4.jpg

Jättesnygg - tills du bäddat den med dina gamla vanliga blommiga lakan. Då kommer den se ut som vilken gammal madrass som helst tyvärr.

Glöm inte att man ahr täcke också när man sover. Tror de glömt allt sånt på bilden. undrar varför?

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back