Säljesannonser - ej bankörd?

Det jag reagerar på är att bana skulle vara något negativt - nu är det ju viss skillnad på banhoj och gathoj som tas ut på banan några gånger per säsong.. :)
Jag tolkar annonserna som att det är gathojar, lv-reggade saker som säljs med argumentet att de aldrig varit på bana, synd och skam skulle jag vilja säga.

Vurpade banhojar som inte går att regga, brukar ju ha en prislapp därefter med.

Men att kränga med argumentet "ej bankörd" - jojo, jag vet bara från egen erfarenhet att vissa gruppkörningar gått hårdare åt motorn än en banträff (det svänger av bara helvete på banan...svårt att gå på som nybörjare).

/J

Orden kommer från en" Rooki" som vurpade 3 ggr förra säsongen, du skulle nog haft nytta av en SMC kurs, har du gått någon sådan, misstänker ialla fall att det var rena handhavarfel:7peta

Så du tycker det är fjolligt att folk fortbildar sig:va Övar bort lätta" misstag"under säkra former på bana för att undvika dessa i trafiken, kanske bidrar till en mindre olycka, genom att ex träna bort fel överlevnadsinstikter..

Jag har gått på många smc-kurser, och haft duktiga, duktiga handledare och instruktörer, du har kanske inte haft den pedagogiska egenskapen för att bli instuktör, med tanke på din bitterhet i rösten:

Ha ha... Jag visste att folk i SMC sekten skulle bli upprörda.. Jag har gått flera SMC kurser och även kört som smc instruktör flertalet gånger...
Det jag menade var det man kan knappt kalla en hoj som gått lite smc kurser för bankörd, det körs ju vanligtvis inte speciellt hårt på smc kurser.

Att det skulle va något annat än handhavendefel när jag vurpar har jag aldrig påstått. Men jag blir lite oroad över hur mycket koll du har på mina vurpor, har jag en stalker efter mig? :rolleyes:

Du behöver lära dig se skillnad på ironi och bitterhet... Du gav mig dagens skratt, tack!

Last edited:
Det spelar egentligen mindre roll vad som står i annonsen?! Det är väl upp till oss som ska handla att gå igenom cykeln och bilda oss en egen uppfattning om det är ett köp som är bra eller inte. Säljaren kan skriva vad f-n som helst.

:va

Ha ha... Jag visste att folk i SMC sekten skulle bli upprörda.. Jag har gått flera SMC kurser och även kört som smc instruktör flertalet gånger...
Det jag menade var det man kan knappt kalla en hoj som gått lite smc kurser för bankörd, det körs ju vanligtvis inte speciellt hårt på smc kurser.

Att det skulle va något annat än handhavendefel när jag vurpar har jag aldrig påstått. Men jag blir lite oroad över hur mycket koll du har på mina vurpor, har jag en stalker efter mig? :rolleyes:

Du behöver lära dig se skillnad på ironi och bitterhet... Du gav mig dagens skratt, tack!

Misskrediterar dig inte för att du inte kan köra:tummenuppOch jag är långt mer "Rookie" än dig på hantera hoj på banan, nej det är inte speciellt hårt kört på smc kurser, men ofta hårdare än vad många kör på gatan trots allt:D
Jag är inte bitter ialla fall..tyckte du lät lite nedvärderande bara, och ville ge lite svar på tal.

Men det är lite lustigt, varför är det just MC och då speciellt RR motorcyklar (Sporthojer) där det står typ ej BANKÖRD. Maskinerna byggs just i fabrik att dom skall gå på Bana med betoning på Landsvägs körning för gemen man/kvinna.

Har ni någon gång läst en Annons på en båt där det står ALDRIG körd i VATTEN!!!!

Det är faktis en bra liknelse. båten byggs för att köras i just det VATTEN, så även dom sporthojar som körs på gatan i dag är igentligen bygga för just barn körning. Det är liksom dom som står för grunden av vad för Prestanda en ÄKTA SUPER Sporthoj får ha på GP. Det är liksom utgångs punkten.

En super sport hoj tar mer skada av att köra bara på landsväg än på bana om den som kör inte kan utnyttja hojens register på gatan. Den är i sitt esse om att just dra ur alla växlarna hela tiden. INTE fis köra på 5-6 tuen varv.

Jag köper hellre en ÄKTA barnkörd hoj med bra documentation på servisen. Än en NITTS som har "Tappat" bort papprena på servicen.

Nej men en snöskoter som aldrig är vinterkörd..:D http://www.bestofblocket.se/bilder/fullsize.php?v=blocket_435.jpg

Men det är lite lustigt, varför är det just MC och då speciellt RR motorcyklar (Sporthojer) där det står typ ej BANKÖRD. Maskinerna byggs just i fabrik att dom skall gå på Bana med betoning på Landsvägs körning för gemen man/kvinna.

Har ni någon gång läst en Annons på en båt där det står ALDRIG körd i VATTEN!!!!

Det är faktis en bra liknelse. båten byggs för att köras i just det VATTEN, så även dom sporthojar som körs på gatan i dag är igentligen bygga för just barn körning. Det är liksom dom som står för grunden av vad för Prestanda en ÄKTA SUPER Sporthoj får ha på GP. Det är liksom utgångs punkten.

En super sport hoj tar mer skada av att köra bara på landsväg än på bana om den som kör inte kan utnyttja hojens register på gatan. Den är i sitt esse om att just dra ur alla växlarna hela tiden. INTE fis köra på 5-6 tuen varv.

Jag köper hellre en ÄKTA barnkörd hoj med bra documentation på servisen. Än en NITTS som har "Tappat" bort papprena på servicen.

Ja det var en brilliant liknelse.:dummer

Om hojarna byggs för att bara gå på bana är det skitsmart att sätta blinkers på dem.

Ja?

Nu servar jag iofs min hoj ganska ofta. Men jag skriver in i en logg varje gång jag servat. Vilka timmar / km och vad jag gjort. Hellre en hoj som ägaren tagit god hand om med massa dokumentation typ en loggbok än en med en servicebok där den precis fått vad tillverkaren kräver som minimum. :tummenupp

Jag "loggar" också allting jag gör med cykeln. Det kan var intressant att se hur länge tex drivpaketet funkat innan det blivit dags att bytra!

Jag känner till ett antal bankörda hojar som gasades friskt i SuperBike på senare delen av 80-talet. Och dessa fick nya ägare som fick många trevliga mil på landsväg, och det var på den tiden som de som körde SuperBike finslipade å justerade sina maskiner så mycket de gick inom de regler som fanns. Å dom gick bra mycke bättre än de motsvarande som folk köpte i butik.

Och så kallade sporthojjar är oftast endast "derivat" från maskiner som gått på bana som väcker sporthojsåkares intressen å vill ha liknande maskin.
Så finns sporthojar som i sin tur används för att köra på bana, å i olika klasser.

Det är väl rätt uppenbart att gathojar är inställda för landsvägskörning och slits hårdare vid bankörning. Såvida man inte kör som en kärring på banan då~

handlar det om enstaka bandagar så spelar det väl ändå ingen roll, herregud finns viktigare faktorer att ta ställning till vid köp...

Det kan inte vara några effektmonster du talar om va?:D

när blev 690 nått effektmonster då?

Det e ungefär lika löjligt som crosshojar som ej e tävlingskörda. de e jy för fan dom som e bäst servade än dom man bara kört i skogen med sådär utan koll på timmar o sånt

Last edited:
Skulle hellre köpa en bankörd hoj än en sporthoj som rullat på Sveavägen och torrvarvats i varvstoppet av nå pucko :dummer

Alltså till en början med, så måste jag förtydliga en sak då vissa drar allt till det yttersta.
1, Den så kallade super sporthojen är i grunden bygg för att dom killarna som kör GP ska kunna få ha en bra grund för deras hojar. Om jag inte tar fel så finns det en regel nu mer (ett antal år tillb) att den GP hojen som körs på just GP, måste ha en Gathoj på ett minst ex antal i produktion som man utgår ifrån
i tal om Prestanda mm. Det gör att Gathojarna får högre och högre prestanda.

Sen kan man inte jämföra 10år gamla Gathojar som en tidigare inläggare har gjort angående en ZX-9R. Den var inte otimerad för bana som du just skrev, utan en kompromiss som sagt var. Men o andra sidan hur många är det som köper en Super Sporthoj och kan handskas med den på Banan som Rossi mm. Jag menar då NÄR den kom i sitt koncept att den var en av dom grymmaste just 1998 och inte 2009. Tänk lite......Så är det med alla hojarna. Titta på dagen Gathojar dom ligger på ett häst antal i motorn på ORGINAL 160-170Hk och lika få kilon.

Dom ÄR inte gjorda för att puttra fram i 50/70/90 eller 110km/h. Dom TRIVS BÄST i att varva ur ORDENTLIGT. Varför tror ni topp effekten ligger mellan 9500-13 000 varv för. Att man ska ligga på ettan hela tiden och ALDRIG växla eller.......!

Sen en annan sak. Jag har ALDRIG på stått att en GATHOJ skall GÅ på banan hela tiden under 10års tid. Varför finns det dom som tar allt till det yttersta!!!!!!!!!:gnissla

Dom trivs MYCKET bra med att dra ur någon gång per ses på en bana och jag köper inte en hoj med en Annons där det står ALDRIG bankörd.

Svaret på din fråga hur går sönder. Jo har du hört talas om att man kan spränga en motor (Inte Bildligt talat) Det menas med att man seg drar den dvs ligger på en väldigt hög växel och kör på låga varv. Motorn mår Piss av det och det är större risk för en 600 än 1000cc, men dom mår inte bra av det heller.
Det är något du inte ser på ett papper och inte känner heller när du kör på en Prov runda. Det märks senare när man har ägt den ett tag och skall serva den. Fråga en MC expert på området om vad som menas med att Spränga en motor med att seg dra den på låga varv som är bygg för att dra ur på Höga varv dyp R1 el Fireblade mm. Kör man så så förkortas livs längden på motorn asevärt.

Köpa gammal Racehoj 5000mil? eller samma hoj som brukats på vägen! 5000 mil!

Super Sport hoj, med 10 år på nacken, 5/6 ägare och som gått hela sitt liv på bana och som sedan ska pensioneras, gatutrustningen åker på igen och hojen sätts i trafik.

Supersporthoj, som rullat runt på vägarna i 10 år, 5/6 ägare och ser bra ut i originalskick

Har jag stort förtroende för banhojen, med sin utmärkta dokumentation!
Full gas och full broms i 10 år på bana, med jättebra service! Den har nog gjort sitt? Eller?

Väghojen? Blandad körning! Ingen dokumentation men ser lika fin ut som banhojen som fått på sig nästan ej använda originalkåpor (krashkåpor förbrukade)?

När jag köper hoj, är all information viktig för mitt beslut.
Tror du själv på det du skriver, (En super sport hoj tar mer skada av att köra bara på landsväg) Skada.......... hur menar du. Går den sönder?

Last edited:
Jag har oxå upplyst vid försäljning som ett säljargument att jag provat hojen efter min förmåga på kurser och entuiestdagar på banan, men att det inte har varit frågan om någon tävlingsverksamhet, och att hojen "skött" sig exemplariskt:tummenupp

Det är det här jag syftar på, visst jag tror inte du direkt tävlade. Men om du nu har kört en dag på en banåkning, så visst har du tävlat mer eller mindre. Du vet, du ligger på banan och så ser du en kille/tjej längre fram ett antal kurvor bort. Han/hon ska jag försöka köra ikapp, när du är ikapp så börjar det om igen med nästa kille/tjej framför dig.. Opps där blev det ett litet tävlings moment.:banana

Men JAG förstår vad du menar. Jag uppskattar sådana personer som dig när det fram går i en annons att den har brukats som en Sporthoj är till för.

Joråsåatteeeh :va

Du menar att en modern rad4 (som exempel) mår sämre av att ligga på jämn belastning vid 5600 rpm under en period, än vad den gör av att ligga runt 13200 rpm mer eller mindre konstant under samma tidsperiod? Hört talas om kolvhastighet och krafterna som blir när kolven vänder tex? När är dom störst, vid 5600 rpm eller 13200 rpm? Ang resten av maskinen, Tror ex växellådan får jobba hårdare på bana, högre farter, mera värmeutveckling, växlingar utan koppling osv, hur många kör så på gata? Vilken maskin genererar mest värme med samma kylning (färdas runt 120km/h, samma lufttemp) Den som varvar 5600 rpm eller den som varvar 13200?

Sen att jämföra en odokumenterad gathoj mot en väldokumenterad banhoj känns ju som att jämföra äpplen och morötter. Väg lika mot lika istället, Banhoj med dok mot gathoj med dok, eller desamma fast helt utan dokumentation. Detta handlar om vart hojen slits mest, gata eller bana, har inget med banhojar med papper mot gathojar utan papper att göra :gnissla

Sen håller jag med om att bankörd inte behöver va negativt, men vänd inte helt på begreppen, blir bara fel då..

Nu är det några som verkligen har tagit mig på ORDEN väldigt ordentligt. Jag vet att jag råka skriva i slutet om en ÄKTA bankörd hoj och att den mår bra av att dra ur alla växlar jämnt. Nu menar jag SJÄLV KLART inte att en så kallade supersporthoj som finns att köpa för Landsvägs körning i dag SKALL gå 100% på bana. Bara att den mår JÄVLIGT bra av att luftas då och då på Banan. Sen Skriver jag faktis att en Banhoj skall vara bra doc på vad som är gjort och inte gjort. Sköter man om hojen efter dom förutsättningarna som den används för, så är det INGA problem för vare sig motorn eller andra detaljer. För sådant är till för att underhållas och bytas ut efter vad som krävs. Som ett litet mer förtydligande. En hoj håller bra mycket mer om att man ex skulle starta den och varmköra som man gör på banan inför lite hårdare tag och sen kör intensivt i 20min med en härligt varm motor. Än en MC som kall startas körs hårt direkt i några km, för att sedan stängas av. För att sedan upprepa detta igen o igen o igen. Jag har sätt skräck exempel på just detta. Var på ett fik där det satt en kille INNAN jag kom dit. Jag själv satt där och snackade skit med medföljande polare om ditt och datt i nästan 1 1/2 timme. Killen som ägde en modell värsting, gick precis innan vi skulle iväg dvs han har suttit i mer än 1 1/2 h. Klär på sig sätter sig på hojen och startar. Men vad faaan gör han. Jo han tok varvar direkt på kall motor och kör iväg i ett yl....ande ljud. Hur bra var det för motorn kan man fråga sig. En sådan miss skött hoj vill inte jag köpa. Slår vad om att han skriver i sin annons att den aldrig gått på bana.

Nej men du har annars rätt, om man kör på bana konstant så visst slits delar, men dom delarna är till för att BYTAS när det är dax. Om det är en person som kört mycket på bana och har bytt slit delar och doc det. Så köper jag MYCKET hellre en sådan hoj.

Den var bra den:yoparty:tummenupp

Ja det var en brilliant liknelse.:dummer

Om hojarna byggs för att bara gå på bana är det skitsmart att sätta blinkers på dem.

Alltså LÄS det jag skrivit. Byggd för att gå på bana, men med BETONIG på Landsväg. Och det är LAG i Sverige att man Måste ha Blinkers på Hojen. Sen spelar det ingen roll om den är byggd för att köra på bana med eller inte. DUM KOFF säger jag bara. Gat hojarna står till Grunden för hur en GP hoj skall kunna byggas. Läs på mer om det är du snäll. Därför så tävlar dom om att just lägga ut hojar på marknaden med Hk upp emot 160-170kh/ á 170kg.

Tror du ÄRLIGT att dom är till för att brukas som rena transport medel till och från jobbet eller ner till affären! Då har du verklkigen inte fattat hur en Super Sporthoj ska användas. Men eller utan Blinkers.

Jag känner till ett antal bankörda hojar som gasades friskt i SuperBike på senare delen av 80-talet. Och dessa fick nya ägare som fick många trevliga mil på landsväg, och det var på den tiden som de som körde SuperBike finslipade å justerade sina maskiner så mycket de gick inom de regler som fanns. Å dom gick bra mycke bättre än de motsvarande som folk köpte i butik.

Och så kallade sporthojjar är oftast endast "derivat" från maskiner som gått på bana som väcker sporthojsåkares intressen å vill ha liknande maskin.
Så finns sporthojar som i sin tur används för att köra på bana, å i olika klasser.

Jag säger bara TACK för dom orden....:yoparty:banana Äntligen en som inte förvrider allt till det yttersta. Utan lever i verkligheten.

när blev 690 nått effektmonster då?

Det e ungefär lika löjligt som crosshojar som ej e tävlingskörda. de e jy för fan dom som e bäst servade än dom man bara kört i skogen med sådär utan koll på timmar o sånt

TACK det finns ännu hopp... :yoparty:banana:hej:mattias

Skulle hellre köpa en bankörd hoj än en sporthoj som rullat på Sveavägen och torrvarvats i varvstoppet av nå pucko :dummer

Kan inte ha sagt/skrivit bättre själv.. :tummenupp:Bugar:pannkyss:Rockbanan:2cool:hojraket

Last edited:
Säljes ej bankörd! ytterligheter!

Sporthoj för bana? Gata? När jag skall sälja den, min RVF750R en gammal 1994. Kommer att ställas utav senare i sommar. Då mätaren står på 990mil. Vi är 2 ägare på den. Verkar som en del menar att jag ska skriva "BANKÖRD" i säljesannonsen, att det tillför en positiv tough så den säljs lättare.

Apropå fjollerier, tur att det finns dessa posöråkare. Som glider runt i makligt väg-tempo på våra härliga vägar, fikar lite och tar sig en rök! Skulle bara mc-tillverkarna satsa på bankörning och optimera hojen för det, skulle säkert serviceintervallerna vara, låt säga ca 200 mil kanske, förmodligen lägre. Och vid kanske 1000 mil skulle motorn behövas helrenoveras.

Blueprinta? Trimma? Är det inte så att vid en viss nivå på bankörning så nöjer man sig inte vid att använda sporthojen som den lämnade tillverkaren, alla spel och toleranser är satta för att leva ett liv på gatan, man får justera allt för att det ska gå lättare/effektivare. När alla dessa justeringar är gjorda ökar servicenivån. Om hojen har användts och justerats för bankörning är för mig när jag köper hoj intressant att veta. Att en del skriver "EJ BANKÖRD" i din mening negativ ton får du väl bara lasta hans bristande kunskaper. Det är väl mera hans bekymmer?

Bättre att ha en positiv inställning till de som posöråker på vägen, utan dessa grabbar/gubbar som byter hoj med jämna mellanrum skulle du inte ha något att kuska runt på bana med.

Ikväll hoppas jag hinna med en landsvägsrunda med 94-Hondan, hittar jag en hyfsad vägstump kan vi väl åka på lite, någonstans blir det kanske en fika och en röka. Läge för en god glass! Toyman

Fjolliga hojägare, tur att dessa finns! Annars skulle många inte ha så mycket att smiska bana med! De är oss ni ska tacka, vi står för den större produktions-volymen. Jag, kör som en kärring imellanåt ochså. Har problem med hastighetsuppfattning. Det står 70 på skyltarna och jag förstår inte! Och jag har problem med färgen svart ochså, man syns ej!

Hojen kostar 180.000.-- vill ni ha den bankörd får ni lägga till 60.000 för tuningen, alltså 240.000.--. Har jag fattat rätt?:va

Man lär så länge man lever, äldre blir man ochså!

Bifogat

• IMG_2796 sh.jpg
    IMG_2796 sh.jpg
    144.2 KB · Visningar: 87
Det är väl rätt uppenbart att gathojar är inställda för landsvägskörning och slits hårdare vid bankörning. Såvida man inte kör som en kärring på banan då~

Det där håller jag inte alls med om. En helt omodifierad gathoj är kanske svårare att köra riktigt fort på banan med, men att den skulle slitas hårdare än motsvarande racehoj låter konstigt. Om man till exempel har en racehoj som lite trimmad så slits den garanterat hårdare än en originalmotor om man behandlar dem lika så att säga.

Tog mc kort för 24 år sedan, har inte kört en meter på bana.

Sugen dock på att prova SMC bankörning i någon form, typ någon nybörjargrupp.

Vet inte hur många tusen mil jag kört men de en del.... annser inte att jag är en rooki ej heller någon rossi.

Frågan är dock... Närvarar jag vid ett sådant event , är hojjen då bankörd?

Får för mig att det finns fler hojjar som är mer misshandlade på gata än på bana. En sådan sväng är nog mer förlåtande för hojjen än en gruppkörning efter bogan.

Mer intresant att titta på säljaren. ÄGER han hojjen eller e de morsan? Har han då haft råd att serva den? Historik? etc... Allt är inte priset...

Tog mc kort för 24 år sedan, har inte kört en meter på bana.

Sugen dock på att prova SMC bankörning i någon form, typ någon nybörjargrupp.

Vet inte hur många tusen mil jag kört men de en del.... annser inte att jag är en rooki ej heller någon rossi.

Frågan är dock... Närvarar jag vid ett sådant event , är hojjen då bankörd?

Får för mig att det finns fler hojjar som är mer misshandlade på gata än på bana. En sådan sväng är nog mer förlåtande för hojjen än en gruppkörning efter bogan.

Mer intresant att titta på säljaren. ÄGER han hojjen eller e de morsan? Har han då haft råd att serva den? Historik? etc... Allt är inte priset...

Svarer på din fråga om din hoj har blivit barnkörd, så kan jag LUNGT säga NEJ det har den inte. Det du funderar på att göra är att gå en fortbildar kurs för att kunna hantera din cykel bättre, inte köra varv efter varv på en bana i högt tempo.

Sen den tidigare inläggaren Toyman., man är en MES om man kör i lagens hastighet varför tycker du det, så är det SJÄLV KLART INTE så. Lyfter på HATTEN för dessa killar/tjejer Speciellt dom som sitter på en Sprothoj av senare modell. Jag är INTE en sådan kille som kör lagligt, dess värre får jag väl säga ur moraliska synpunkten mot att jag är en DÅLIG förebild för andra Mc åkare. Men jag fattar inte det där du syftar på med Priset på vanligt landsvägskörd hoj och bankörd. Varför skulle en barnkör hoj kosta 60 000 mer bara för att den ska varit barnkörd, utöver dina 180 000.!!!!

Men jag väljer doc mina ställen. Det finns mindre bra ställen och det finns direkt MYCKET dåliga ställen. För det finns INGA bra ställen att köra fort på ute på allmänna vägar, bara mindra bra. Lycka till med din ev SMS kurs. Jag har kört på många sådana kurser, ända så långt tillbaks i tiden då det hette Guldhjälmen, som sen blev avrosning och nu SMS. Jag började köra på dessa kurser redan 1988 (Guldhjälm) sen har jag försökt att hänga på varjer år då jag har haft hoj. Lika har det varit med Barnåkning med hyrda banor för Speciellt Road Racing körning. Dels för att det är jävligt kul och att jag anser mig kunna köra VÄLDIGT fort trots att det är en vanlig Gat hoj. Men i år blir det inget då jag är Fam. Far och har inte den tiden. Men lugn den kommer tillbaks var så säker... Lycka till alla där ute på vägarna nu.

Last edited:
Det där håller jag inte alls med om. En helt omodifierad gathoj är kanske svårare att köra riktigt fort på banan med, men att den skulle slitas hårdare än motsvarande racehoj låter konstigt. Om man till exempel har en racehoj som lite trimmad så slits den garanterat hårdare än en originalmotor om man behandlar dem lika så att säga.

nä alltså så menade jag inte.

Menar att t.e.x en honda cbr är en gathoj utvecklad producerad och såld för gata och om man istället kör den på bana brukar körningen vara aggressivare och slita mer på cykeln.

jag hade själv inte brytt mig om en cykel jag ville köpa har gått delvis på bana, men jag skulle inte vilja köpa en gammal racehoj som gått helvetes massa timmar på bana, då säkert saker man itne byter är slitna och fått smällar osv.

Jag vet ju själv hur illa det känns att piska gammelrettan på bana, hörs att den inte mår speciellt bra :)
speciellt inte efter gårdagens highsider!

köpes: höger fotpinne + bromshandtag R1 -01
(samt ev. även frontkåpa bakkåpa höger sidokåpor och tank i blått)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla