Säljesannonser - ej bankörd?

.. O hojar som man tävlar med i stall med full spons där det byts delar o servas efter varje rejs... En sådan skulle jag inte ha något probs med o köpa... Men killen som tjackat en en hoj för o köra bana med o servar den o byter delar som på en gathoj när det går sönder i stället för innan.. Den skulle inte jag köpa.

Nu blev jag nyfiken. Vilka delar måste bytas innan de går sönder för annars skadar de andra saker på hojen? Plockar man isär motorn och byter vissa saker i förebyggande syfte efter varje race?

Okej, då ska vi se här... ska jag välja en hoj som inte har vält eller en som säkerligen har dammat i backen "några gånger"... oh, det här var svårt, hmmmm, nu ska vi se här.... vilken ska jag ta?

Okej, då ska vi se här... ska jag välja en hoj som inte har vält eller en som säkerligen har dammat i backen "några gånger"... oh, det här var svårt, hmmmm, nu ska vi se här.... vilken ska jag ta?

Ta den där säljaren vet vad det är för skillnad på kedje- och kardandrift :tummenupp

Bankörda eller inte.

Men det är lite lustigt, varför är det just MC och då speciellt RR motorcyklar (Sporthojer) där det står typ ej BANKÖRD. Maskinerna byggs just i fabrik att dom skall gå på Bana med betoning på Landsvägs körning för gemen man/kvinna.

En super sport hoj tar mer skada av att köra bara på landsväg än på bana OM den som kör på fel sätt och inte kan utnyttja hojens register på gatan. Den är i sitt esse om att just dra ur alla växlarna då och då tex på Bankörning där den verkligen får jobba i 20min pass. INTE fis köra på 4-6 tuen varv.

Jag köper hellre en hoj som är barnkörd då och då med bra documentation på servisen. Än en NITTS som har "Tappat" bort papprena på servicen.

Last edited:
När jag säljer nåt fordon säger jag som det är... "Den är använd som den ska och omhändertagen därefter".... aldrig igensotad och oljan alltid nybytt.. inga krusiduller...

Så ni menar på allvar att en sporthoj, typ min zx9r enbart är bygd för att gå på bana? Den som påstår det skulle jag vilja kalla dum.
Självklart är dom gjorda för att funka fint på bana. Men knappast optimerad för det. Är en kompromiss helt enkelt.

..är igentligen bygga för just barn körning..
..Jag köper hellre en ÄKTA barnkörd hoj med bra documentation på servisen..

:skrattaåt

:rullandeu :tungan

är viktigt att servisen är dokumenterad, dvs skriver in sig i liggaren, annars kan man få strul med ekobrottsmyndigheten..:hihi

Last edited:
Kärringar brukar gny!

Jag skulle tro att 90% av alla sporthojsägare endast åker på vägen eller fjolliga SMC kurser :näsblod Det stämmer säkert som det står i annonserna.

Finns många "ROSSI" ute på vägarna, som inte behöver åka på bana för att bevisa det för andra, som vet! och nöjer sig med den kunskapen.

Toyman på väg till Sporthojskurs, vis utav erfarenhet lär jag mig något nytt varje dag, har ej gett upp och ger de utmärkta instruktörerna som håller i SMC sporthojskurser en eloge för sitt engagemang. En och annan gubbe som kör om dig på banan har säkert vid något tillfälle lärt sig något utav andras misstag! Så att kalla " SMC för fjolliga........... de var väl fjolligt värre" !

Tankar ifrån en tidigare adrenalinjunky som nu fått bort lite utav bieffekterna. Toyman. Ha ett underbart liv.......... fjolliga........... vad är motsatsen?

Gammla sporthojar

Men det är lite lustigt, varför är det just MC och då speciellt RR motorcyklar (Sporthojer) där det står typ ej BANKÖRD. Maskinerna byggs just i fabrik att dom skall gå på Bana med betoning på Landsvägs körning för gemen man/kvinna.

Har ni någon gång läst en Annons på en båt där det står ALDRIG körd i VATTEN!!!!

Det är faktis en bra liknelse. båten byggs för att köras i just det VATTEN, så även dom sporthojar som körs på gatan i dag är igentligen bygga för just barn körning. Det är liksom dom som står för grunden av vad för Prestanda en ÄKTA SUPER Sporthoj får ha på GP. Det är liksom utgångs punkten.

En super sport hoj tar mer skada av att köra bara på landsväg än på bana om den som kör inte kan utnyttja hojens register på gatan. Den är i sitt esse om att just dra ur alla växlarna hela tiden. INTE fis köra på 5-6 tuen varv.

Jag köper hellre en ÄKTA barnkörd hoj med bra documentation på servisen. Än en NITTS som har "Tappat" bort papprena på servicen.

Köpa gammal Racehoj 5000mil? eller samma hoj som brukats på vägen! 5000 mil!

Super Sport hoj, med 10 år på nacken, 5/6 ägare och som gått hela sitt liv på bana och som sedan ska pensioneras, gatutrustningen åker på igen och hojen sätts i trafik.

Supersporthoj, som rullat runt på vägarna i 10 år, 5/6 ägare och ser bra ut i originalskick

Har jag stort förtroende för banhojen, med sin utmärkta dokumentation!
Full gas och full broms i 10 år på bana, med jättebra service! Den har nog gjort sitt? Eller?

Väghojen? Blandad körning! Ingen dokumentation men ser lika fin ut som banhojen som fått på sig nästan ej använda originalkåpor (krashkåpor förbrukade)?

När jag köper hoj, är all information viktig för mitt beslut.
Tror du själv på det du skriver, (En super sport hoj tar mer skada av att köra bara på landsväg) Skada.......... hur menar du. Går den sönder?

Jag håller med SGM. Att skriva ej bankörd är bara trams. När jag köpte min hoj frågade jag säljaren om han kört bana, bara för att få veta om han gillade den vid bankörning. Några bandagar per år skadar knappast hojen :)

Jag har oxå upplyst vid försäljning som ett säljargument att jag provat hojen efter min förmåga på kurser och entuiestdagar på banan, men att det inte har varit frågan om någon tävlingsverksamhet, och att hojen "skött" sig exemplariskt:tummenupp

Skulle aldrig köpa en sporthoj där Hilda 76 år står som ägare.

Gamla tanter kör så hiskeligt illa! När de Uiieelar släpper de ner alldeles för snabt och steker packboxarna i gaffeln! :D

Jag skulle tro att 90% av alla sporthojsägare endast åker på vägen eller fjolliga SMC kurser :näsblod Det stämmer säkert som det står i annonserna.

Orden kommer från en" Rooki" som vurpade 3 ggr förra säsongen, du skulle nog haft nytta av en SMC kurs, har du gått någon sådan, misstänker ialla fall att det var rena handhavarfel:7peta

Så du tycker det är fjolligt att folk fortbildar sig:va Övar bort lätta" misstag"under säkra former på bana för att undvika dessa i trafiken, kanske bidrar till en mindre olycka, genom att ex träna bort fel överlevnadsinstikter..

Jag har gått på många smc-kurser, och haft duktiga, duktiga handledare och instruktörer, du har kanske inte haft den pedagogiska egenskapen för att bli instuktör, med tanke på din bitterhet i rösten:

Last edited:
:skrattaåt

:rullandeu :tungan

är viktigt att servisen är dokumenterad, dvs skriver in sig i liggaren, annars kan man få strul med ekobrottsmyndigheten..:hihi

Ja?

Nu servar jag iofs min hoj ganska ofta. Men jag skriver in i en logg varje gång jag servat. Vilka timmar / km och vad jag gjort. Hellre en hoj som ägaren tagit god hand om med massa dokumentation typ en loggbok än en med en servicebok där den precis fått vad tillverkaren kräver som minimum. :tummenupp

En super sport hoj tar mer skada av att köra bara på landsväg än på bana om den som kör inte kan utnyttja hojens register på gatan. Den är i sitt esse om att just dra ur alla växlarna hela tiden. INTE fis köra på 5-6 tuen varv.

Jag köper hellre en ÄKTA barnkörd hoj med bra documentation på servisen. Än en NITTS som har "Tappat" bort papprena på servicen.

Joråsåatteeeh :va

Du menar att en modern rad4 (som exempel) mår sämre av att ligga på jämn belastning vid 5600 rpm under en period, än vad den gör av att ligga runt 13200 rpm mer eller mindre konstant under samma tidsperiod? Hört talas om kolvhastighet och krafterna som blir när kolven vänder tex? När är dom störst, vid 5600 rpm eller 13200 rpm? Ang resten av maskinen, Tror ex växellådan får jobba hårdare på bana, högre farter, mera värmeutveckling, växlingar utan koppling osv, hur många kör så på gata? Vilken maskin genererar mest värme med samma kylning (färdas runt 120km/h, samma lufttemp) Den som varvar 5600 rpm eller den som varvar 13200?

Sen att jämföra en odokumenterad gathoj mot en väldokumenterad banhoj känns ju som att jämföra äpplen och morötter. Väg lika mot lika istället, Banhoj med dok mot gathoj med dok, eller desamma fast helt utan dokumentation. Detta handlar om vart hojen slits mest, gata eller bana, har inget med banhojar med papper mot gathojar utan papper att göra :gnissla

Sen håller jag med om att bankörd inte behöver va negativt, men vänd inte helt på begreppen, blir bara fel då..

"Denna motorcykel är konstruerad enbart för användning på väg" Detta är det första som står i instruktionsboken. Jag tror det är bye bye garanti om du ligger och smiskar bana.:nicka

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla