Säljare.

Sök jobb hos Electrolux. Deras dammsugarförsäljare går först en kurs som verkar vara väldigt bra. Efter avslutad kurs får dom inte gå ihop två och två för att sälja dammsugare.
Det är nämligen nästan ingen som lyckas säga -"Nej, tack. Jag vill inte ha en dammsugare", när dom är klara med sin "show".

Inte fan kan det vara lätt att sälja dammsugare för 7000 spänn när man kan köpa en annan för 500 pickadoller så det är klart att dom behöver bra säljare :gnissla

MostWanted skrev:
Det sociala och säljandet har jag men hur visar jag ett företag att man har det då? Branchen förstår jag mig på. Jag jobbar med produktion idag. Utbildning bakom sig verkar vara ett måste idag.

Sälj!! Dig själv i det här fallet, en vara som du borde kunna hyfsat :rolleyes: Ring försäljningschef eller VD på det eller de företag du är intresserad av att komma in på och boka ett möte. Lyckas du med det så har du kommit minst halvvägs.

Har jobbat som säljare, rekryteringskonsult av säljare mm sedan 97 (idag är jag försäljningsansvarig på ett mjukvaruföretag och coachar 4 innesäljare,,,,hoppas jag :rolleyes: ). Min erfarenhet är, precis som nämnts tidigare, att personligheten är det primära. Ett bra säljämne kan lära sig att sälja det mesta, produkter som tjänster. Men har du inte rätt mindset så spelar det ingen roll hur mkt du kan. Sen är det sant att vissa specifika säljjobb kräver akademisk examen eller motsvarande (tekniska säljare, exportsäljare etc) men jag skulle personligen inte ha det som ett absolut krav. Hittar jag ett säljämne kan vederbörande har gjort i stort sett vad som helst innan, det är grundmaterialet jag vill åt. Och so far har jag bara missbedömt en person....

MiZou skrev:
det beror väl på hur många procent du får?

100% = bra :tummenupp

En hyfsad grundlön och sen 5% på omsättningen. Fortsätter det såhär så kommer lönecheckarna se riktigt trelviga ut de närmaste 4-5 månaderna iaf :)

MiZou skrev:
najs...jag har också 5% och fick höjning av min fasta lön i går till 20k...det kändes bra...men jag har några account-managers som jag basar för också...

Vad säljer du?

MiZou skrev:
juridisk utbildning/litteratur/nyhetsbevakning

Aaaah. Intressant :)

Hur stöttar er webb säljprocessen? Själv jobbar jag med att införa funktioner som anknyter till affärsmål, dvs skapa mätbara värden i webbar. Kanske nåt för dig !?

Starstriker skrev:
Aaaah. Intressant :)

Hur stöttar er webb säljprocessen? Själv jobbar jag med att införa funktioner som anknyter till affärsmål, dvs skapa mätbara värden i webbar. Kanske nåt för dig !?

tror nog att den stöttar ganska bra...inte riktigt mitt bord...men det låter som ett intressant jobb!

Starstriker skrev:
En hyfsad grundlön och sen 5% på omsättningen. Fortsätter det såhär så kommer lönecheckarna se riktigt trelviga ut de närmaste 4-5 månaderna iaf :)

Antar att det är omsättningen på kunden/projektet du menar....?

När får du provisen? Kvartalsvis? Månad?

fazerfun skrev:
Antar att det är omsättningen på kunden/projektet du menar....?

När får du provisen? Kvartalsvis? Månad?

Omsättingen på kunden.
Provision vid fakturering månadsvis. Bra deal tycker jag själv!

IHM i sthlm har en ky-utbildning som riktar sig mot företagssäljare kan detta vara nått att tänka på?

Finns det fler utbildningar man skall hålla koll på...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg