Säljare.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Hur blir man säljare för företag. Bl a. Produktions-säljare. En sådan som både sitter inne och gör beredningar och är ute och knyter kontakter :rolleyes:

Många av den gamla skolan säger att man skall bli bra på det område man vill syssla med sedan bara vänta in tiden så kommer det automatiskt. De flesta har varit egna en tid men velat ha lite mer fritid så tagit jobb som säljare.

Ser även många som har civ.ing. utbildning eller likn som inte hittar nått annat.

Finns väll inga direkta säljar utbildningar för mellanstora företag.

MostWanted skrev:
Hur blir man säljare för företag. Bl a. Produktions-säljare. En sådan som både sitter inne och gör beredningar och är ute och knyter kontakter :rolleyes:

Många av den gamla skolan säger att man skall bli bra på det område man vill syssla med sedan bara vänta in tiden så kommer det automatiskt. De flesta har varit egna en tid men velat ha lite mer fritid så tagit jobb som säljare.

Ser även många som har civ.ing. utbildning eller likn som inte hittar nått annat.

sök på säljhögskolan

Träna dig att flina och skratta mycket.
Eller gå med i Jehovas, klarar du av att "sälja" deras tro så klarar du av att sälja allt.

Som nån skrev tidigare man måste sikta in sig på en bransch och bli duktig på den. Har man sen viljan kan man få ett sånt jobb. Tror ingen anställer någon helt utan erfarenhet på ett sådant jobb!

Enklast är att lyckas komma in på nått sälj yrke och sen fortsätta där ifrån till just det jobbet du vill ha.. fältsäljare är det få som anställer utan erfarenhet..

Det är väl erfarenhet från resp branch som krävs och kontakter, har du inget av det är det nog kört oavsett vilken utbildning du har.

Markus skrev:
Det är väl erfarenhet från resp branch som krävs och kontakter, har du inget av det är det nog kört oavsett vilken utbildning du har.

Framförallt brukar det va säljerfarenhet som gäller! Kan man sälja dammsugare kan man sälja bilar kan man sälja datorer... bara lära sig lite om produkterna men det brukar företagen ordna!

Cervantes skrev:
Framförallt brukar det va säljerfarenhet som gäller! Kan man sälja dammsugare kan man sälja bilar kan man sälja datorer... bara lära sig lite om produkterna men det brukar företagen ordna!

Så är det nog men för produktionssäljare tror jag det är lite annorlunda.

Markus skrev:
Så är det nog men för produktionssäljare tror jag det är lite annorlunda.
Oja stor skillnad. För att kunna hantera beredningar måste man kunna mkt om alla maskiner företaget har och vad som är möjligt att leverera.

En fundering...

...varför vill du bli säljare? Vad gör du idag?

MostWanted skrev:

Jag läser 2½ år sälj och marknadföringsutbildning med 1/3 praktik ute hos företag. Så utbildningar inom sälj finns det ju. Men det är ju bara teoretisk utbildning, det sociala och säljande måste du ju ha från början.

Produkt-och branschkunskap har man eller skaffar man sig.

Emmi skrev:
Jag läser 2½ år sälj och marknadföringsutbildning med 1/3 praktik ute hos företag. Så utbildningar inom sälj finns det ju. Men det är ju bara teoretisk utbildning, det sociala och säljande måste du ju ha från början.

Just. Och sedan är det "Management by mormor" som gäller; man kommer i tid, man håller vad man lovar och man ringer tillbaka.

Emmi skrev:

Det sociala och säljandet har jag men hur visar jag ett företag att man har det då? Branchen förstår jag mig på. Jag jobbar med produktion idag. Utbildning bakom sig verkar vara ett måste idag.

Last edited:
MostWanted skrev:
Det sociala och säljandet har jag men hur visar jag ett företag att man har det då? Branchen förstår jag mig på. Jag jobbar med produktion idag. Utbildning bakom sig verkar vara ett måste idag.

Du får ju "sälja" in dig ;) Kan du sälja, kan du övertala ett företag att anställa dig. :tummenupp

Då jag upplever att företaget är väldigt toppstyrt(som de själva säger att det inte är) verkar det vara svårt att göra sig hörd om man jobbar "nere" på verkstaden.

MostWanted skrev:
Då jag upplever att företaget är väldigt toppstyrt(som de själva säger att det inte är) verkar det vara svårt att göra sig hörd om man jobbar "nere" på verkstaden.

Du får väl lista ut nån att prata med som har kontakter och kan presentera dig för någon öppning. Försök för varje samtal att komma lite längre upp i organisationen, boka ett möte med någon etc.

Det finns för övrigt även Key-Account utbildningar på IHM Business School. Men det ger jag inte så mycket för iofs.

Min tanke är att du frågar din överordnade eller personen som håller i rekrytering av just den tjänsten du är ute efter vad som krävs. Sedan kan vi säkerligen svara på alla dina frågor.

Första saken jag undrar är om du jobbat som säljare inom någon bransch förut?

Har du jobbat med B2B eller B2C, dvs. Business 2 Business/Business 2 Customer?

Vilken/vilka befattningar har du haft tidigare?

Det finns vissa saker du måste ha som säljare, det mesta och största är ett jävla driv! Du måste klara av att boka upp egna möte, gå på dessa, presentera en produkt/produkter och kunna få hela säljprocessen till ett avslut. Det är ganska få människor som orkar hålla intensiteten uppe men dom som orkar är dom som lyckas.

Alla människor kan ju bli säljare men däremot är det ytterst få som klarar av jobbet en längre period. Ta mig själv till exempel. Jag jobbade som utesäljare i Tjeckien under vissa perioder nästan direkt efter att jag slutat gymnasiet. Sedan kom jag tillbaka till Sverige, började som väktare och gick sedan över till larmförsäljning. Efter det började jag köra inom telekombranschen som utesäljare mot företag då. Sedan blev jag rekryterad till ett annat bolag där jag blev "key account manager" / storkundssäljare.

Detta under en 3-årsperiod. Nu är jag dock så jävla trött på allt vad säljbranschen innebär och framför allt telekombranschen så jag kräker på skiten och alla dessa skitföretag som finns där ute. Så jag är tillbaka i väktaryrket.

Men det jag vill komma fram till efter många, jävligt många, om och men är att du seriöst behöver fundera om det verkligen kan funka för dig. Om du är beredd att jobba 80-timmars veckor och ändå kanske inte få utdelning på hälften. Jag vet inte vilken avslutsfrekvens ni har i er bransch men som bäst låg jag på ca. 30%. Vilken ändå får ses som godkänt, eller?

Jag fick har fått avslut på en affär värd 240000 idag. Det blir fina extra pengar i lönekuvertet det :arsele

jag instämmer med tidigare inlägg, du måste fundera på om du vill jobba med försäljning...det är ett ganska krävande yrke...

jag jobbar med försäljning idag vilket är kul, för det går bra och man tjänar ganska bra pengar...sedan jobbar jag inom juristbranschen vilket kanske är lite annorlunda mot vad du har tänkt dig...men min erfarenhet är att försäljning är kul om man gillar det man säljer, det är liksom det avgörande om man samtidigt ska trivas med sin yrkesroll och kom ihåg, att vinna tar lång tid, förlora går fort!

lycka till och kör så det ryker!

Starstriker skrev:
Jag fick har fått avslut på en affär värd 240000 idag. Det blir fina extra pengar i lönekuvertet det :arsele

det beror väl på hur många procent du får?

100% = bra :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...