Sälja på export, vilket meck!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För att kränga iväg ett reggat fordon är det vad det verkar ett kattrakande för att bli kvitt "ägarskapet".

Skicka in gula delen med ägarbyte, skriva under och markera "export".

-Inga konstigheter

Skicka in båda regskyltarna

-Ok


Skicka in intyg på att fordonet permanent lämnat landet.

-Nämen hejsan.

Ska säljas som reservdelshink till en tysk. Den kommer inte reggas igen...

Nån som listat ut hur det funkar?
 
Jag sålde 2 bilar till en polack som han skulle plocka delar från.
Jag skickade in skyltarna och skrev ett brevtill transportstyrelsen att bilarna har gått på skrot (Metall) respektive tipp källsorterat.
En vecka senare fick jag papper på att de var borta ur systemet.

Edit:
Chassienumren kapade jag också bort och skickade in ihop med papper och skyltar
 
Last edited:
Jag sålde 2 bilar till en polack som han skulle plocka delar från.
Jag skickade in skyltarna och skrev ett brevtill transportstyrelsen att bilarna har gått på skrot (Metall) respektive tipp källsorterat.
En vecka senare fick jag papper på att de var borta ur systemet.

Edit:
Chassienumren kapade jag också bort och skickade in ihop med papper och skyltar

När i tiden var detta? De verkar rätt pipiga idag om att det måste göras utav aukt. skrot..

Tänkte först folkrace men då behövs vagnbok och sbf stämpel. Å denna sabla byråkrati.

Tycker ett kvitto borde duga när det duger för köp av fordon vid import.
 
Vissa länders motsvarighet till Transportstyrelsen kan fixa ägarbyte och import av utländsk bil i ett nafs. Har egen erfarenhet av Litauen. Istället för bök och kostnader med svensk byråkrati, så fick köparen med sig gula lappen underskriven av mig och en vecka senare kom ett brev hem från Transportstyrelsen att de noterat ägarbyte och utförsel (av Litauens motsvarighet). Busenkelt, men det gäller förstås att man vågar lita på köparen. Har gjort så ett par gånger. De verkar ju ha viss rutin på att köpa hem en massa billiga vrak och fixa till.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top