Sälja/köpa hoj på hösten eller våren?

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Sitter och grubblar på hur mycket värdet på en sporthoj är på hösten jämfört med på våren.
Med tanke på att många idag har åretrunt försäkringar som kostar ca 1500kr per månad, så är det kanske rimligt att säga att en sporthoj säljs med minst 6 x 1500 (9000kr)i rabatt på hösten. Sedan kan man även lägga till ev räntor vid lån, samt allmän lågsäsong i mckänslorna och då kan man lägga till ett antal tusingar till.

Låt oss säga 15000kr lägre pris på en hoj med några år på nacken.
Eller är jag helt fel ute?

Jo, nog är du en aning snett ute.
Även om man har en "året-runt"-försäkring så är premien inte helt linjär över året, d.v.s. sommarmånaderna är bra mycket dyrare än vintern. Har svårt att se att någon skulle teckna helförsäkring under vintermånaderna om dessa kostade 1500:-/mån.
Om man dessutom köper en hoj på hösten så är det nog allmän praxis att ha den avställd med garageförsäkring tills det blir körbart väglag framåt våren.

Jag sålde/skänkte min nyss så visst går det att sälja på hösten!
Jag gör bara bra affärer, köper på våren och säljer på hösten! :huvet

Våren = 10k+
höst/vinter = -10k.

Har du inget behov av att sälja och verkligen vill ha varje krona ska du givetvis sälja i vår.

Jag orkade inte vänta samt ville bli av med den så jag får helt enkelt dra ner :arsele och ta emot de små kontanter jag kan få.

Nu väntar jag på att nån rejsputte ska tröttna och sälja sin bålgeting-R6:a-ala-full-schmitten-mit-der-qvick-GeShiften-und-alles för en bra peng om två säsonger!

Till viss del är det väl dyrare på våren men samtidigt tycker jag att marknaden nästan svämmar över då så oftast pressas priserna ner en smula av det. Jag kan dock gott tänka mig att man får dra ner priset om man vill få sålt så här sent på säsongen.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph