Hösten närmar sig, börjar bli dax att köpa vägg-tv som tröst. Lite funderingar...

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Vill egentligen åka till Thailand 2 veckor i februari, men eftersom tjejen inte har råd att åka så blir det ingenting av med det.

Som tröst funderar jag på att köpa antingen en 37" lcd eller en 37"-42" plasma att förgylla vintermörkret med. Har redan en Panasonic PT-AE700 projektor för filmtittande (inköpt förra vintern, börjar se ett mönster i det här... :rolleyes: ) så denna tv kommer främst att användas för tv-tittande och eventuellt lite dataspel/surfning (börjar bli sugen på en HTPC också nämligen :tungan )

Jobbar med att sälja såna här apparater så egentligen har jag väll själv den kunskap som krävs för att göra ett bra köp. Men det är alltid kul med andras åsikter och jag tycker faktiskt att det är ett SVÅRT val...

Detta är mina kriterier för tv:n

* Priset ska helst vara runt 20 000:- men jag é inte dumsnål och kan lägga upp till 25 - 26 000:- om det finns bra anledningar till det.

* Upplösning på minst 1024x768

* Självklart ska den ha riktigt bra bild, bra svärta, inga eftersläpningar osv..

* Snygg, helst helsvart. Silver går fetbort..

Fördel/nackdel med plasma vs lcd

PLASMA

+ Bilden på en bra plasma tilltalar mig mer än dom lcd:er jag sett, mjukare och skönare att se på.

+ Man får 42" för samma pris som en 37" lcd

+ Bra svärta i bilden, det svarta är med andra ord svart och inte blågrått som på många lcd.

- Risk för inbränning (liten nuförtiden, men finns trots allt)

- Långt ifrån strömsnål, drar 2-3ggr mer än en lcd och blir mkt varma när dom fått gå ett tag.

- Dom med högre upplösning brukar alltid ha fläktar för att kyla tv:n, dessa fläktar har en förmåga att höras mer och mer ju äldre tv:n blir.

- Sämre ljusstyrka än lcd, kan vara störande om man har tv:n så solen kan lysa in på den när man ser på tv.

LCD

+ Hög upplösning, har i regel alltid 1366x768 och klarar därmed att visa 720p HD-TV i den upplösning det är tänkt (1280x768). Jo, jag vet att plasmor med 1024x768 också definieras som HD-ready och skillnaden är minimal. Troligen inget man ser, men rätt ska va rätt...

+ Ingen risk för inbränning

+ Inga fläktar som surrar

+ Ljusstark (bra om man tittar på tv i dagsljus exempelvis)

- Sämre svärta än plasma, även om dom bättre (läs dyrare) lcd skärmarna har helt ok svärta så är ändå en bra plasma bättre. (Har dock ej sett LG:s senaste LED teknik än, den ska tydligen vara riktigt bra)

- Tycker bilden lätt blir "datoriserad" på en lcd tv, d v s ser konstgjord och i värsta fall riktigt dålig ut.

- Finns i storlek upp till 40" just nu men kostar då en hel del. 37" känns som enda alternativet när det gäller lcd.

- Har ej sett en 37" lcd live än och kan därmed inte säga hur bilden är, men kan tänka mig att risken för eftersläpningar och andra fel i bilden är en större risk än på en mindre lcd alt 42" plasma.

Detta är ungefär vad jag kommit fram till än så länge. Allt talar egentligen för LCD som jag ser det, utom just det faktum att jag gillar bilden på en bra plasma mer.... och det är onekligen en ganska viktig faktor när man köper tv :rolleyes:

Här är några av dom olika modeller jag överväger för tillfället, dom ligger allihop en bit över vad jag egentligen vill betala. Men jag är helt övertygad om att dom kommer att sjunka X-antal tusen under hösten/vintern och jag ska inte handla än på nån månad.

LG RZ-37LP1
En ny modell från LG som ska ha en nu LED teknik vilket ska ge väsentligt mkt bättre svärta än i tidigare lcd:er. Klart intressant!

LG 42PX5R
Ersättaren till den välkända PY10:an som utnämnts till vinnare i så gott som alla tester den varit med i. Denna lär inte vara sämre....

Panasonic TH-37PV500 Trots sina 37" är denna plasma en het kandidat, grym bild och bra kvalité. Ska enligt ryktena prissänkas en hel del i vinter och lär hamna på runt 21 000:-, bra tv för pengarna!

Pioneer PDP-436FDE Pioneer som alltid varit svindyra har nu äntligen sänkt priserna, denna helt nya modell ska vara bättre än sina föregångare och trots det mycket billigare! Iofs lite för dyr för mig egentligen, men det är ju bara pengar.... :D

Som synes är det mest plasma jag hittat som tilltalar mig, men LG:s LCD verkar riktigt lovande och är ett hett alternativ! Finns dessutom i helsvart med bara en silvrig list under tv:n :kär

Så, nån som har nått att tillägga eller som har nått tips att komma med ang vad jag ska välja? Om någon vet vart man kan tänkas se nån av dessa apparater live i antingen Uppsala eller Sthlm så får ni gärna skriva det eller PM:a mig så jag kan åka och kika. Vill väldigt gärna se 37" lcd live till exempel...

Last edited:
Jepp, har spanat in Sonyn också... Va in på Sony center här i stan och kollade på KLV-V32 (samma fast 32") men blev inte jätteimponerad av bilden. Dom hade iofs ingen jättebra signal till den och bredvid stod en 50" plasma som dom körde HD-tv på så det kan onekligen vara en orsak till att jag inte blev impad :rolleyes: 50" plasman va som att kolla genom ett fönster, helt sjuk skärpa och detaljrikedom!

MackeNo1 skrev:
Jo, jag vet att plasmor med 1024x768 också definieras som HD-ready och skillnaden är minimal. Troligen inget man ser, men rätt ska va rätt...

Satsa på en HD-ready på minst 1366x768 (1280+). Lägre upplösning och kanterna blir beskurna vid HD-sändning.
Hade samma funderingar, slutade med en 37' LCD som är HD klar. Ruskigt skön bild med DVD matning och prog.scan.

De nya från Sony ska enl uppgift vara riktigt bra.

WestW skrev:
Bjud tjejen och åk till Thailand istället. Kolla på TV kan man göra när man blir pensionär.

Misstänker att ingen kommer hålla med mig :D

Jag instämmer. Stick till Thailand istället. TV är fördummande.

majtii skrev:
Satsa på en HD-ready på minst 1366x768 (1280+). Lägre upplösning och kanterna blir beskurna vid HD-sändning.
Hade samma funderingar, slutade med en 37' LCD som är HD klar. Ruskigt skön bild med DVD matning och prog.scan.

De nya från Sony ska enl uppgift vara riktigt bra.

Vad har du för 37" LCD? Märker du av några negativa egenskaper pga tv:ns storlek?

Att LCD ger bra bild när man kollar på dvd med te x HDMI eller DVI koppling vet jag, men jag kommer som sagt främst att använda den för vanligt tv-tittande och kommer troligen att koppla den via ComHems Samsungbox med RGB Scart. (Har fortfarande inte hittat nån box i sverige med HDMI eller DVI, finns i Tyskland vet jag..)

Vad tycker du om din tv vid vanligt tv-tittande med digital signal?

Thailandsresan varar ett par veckor, tvn har du kvar tills den går sönder =) Den som har mest prylar när han dör vinner.
Jag hade köpt en dlp projektions-teve istället, typ 50-60 tum. Billigt och bra.

MackeNo1 skrev:
Vad har du för 37" LCD? Märker du av några negativa egenskaper pga tv:ns storlek?

Att LCD ger bra bild när man kollar på dvd med te x HDMI eller DVI koppling vet jag, men jag kommer som sagt främst att använda den för vanligt tv-tittande och kommer troligen att koppla den via ComHems Samsungbox med RGB Scart. (Har fortfarande inte hittat nån box i sverige med HDMI eller DVI, finns i Tyskland vet jag..)

Vad tycker du om din tv vid vanligt tv-tittande med digital signal?

Philips. Storleken är rätt lagom på 3-4m håll. 42a kan bli för bred (smaksak iofs).
Har inte orkat koppla in Comhemboxen ännu men det kommer. Både LCD och plasma är rätt känsliga för dålig signal. Blir lite bättre med boxen men CHs bildkvalitet är inte bra (för komprimerad). Är den tyska boxen kompatibel med CH så hade jag nog satsat på den.

Bilden är OK vid vanlig TV. Har sina brister om man har brus via antennen. Fotboll funkar inte alls (gäller även plasma).
Såg en HD sänding i 1080i häromdagen. Sablar vilken bild. Letade upp en fotbollssänding i HD och det funkade riktigt bra.
Satsa på en HD-ready, du kommer ångra dej annars.

Har faktiskt hittat ett nytt intressant alternativ... LG 42PX4R

Egentligen samma tv som PX5R men utan minneskortsläsare och nån sorts "jukebox funktion" :va Ska ligga drygt 2000:- under PX5R i pris :)

Hopplöst att kolla på sånna här prylar, kommer hela tiden nya saker som är bättre än dom gamla :rolleyes: SED-skärmar ska ju börja säljas nästa år och dom kommer troligen att bräcka både plasma och LCD utan problem.

Men innan dom har kommit ner på rimliga priser så har man säkert hunnit haft sin plasma/lcd i 4år och då är det ju ändå dags att köpa nytt :D

Köp efter årsskiftet, då har de sjunkit kraftigt i pris..
Bara ett tips.

MackeNo1 skrev:
Hopplöst att kolla på sånna här prylar, kommer hela tiden nya saker som är bättre än dom gamla :rolleyes:

Tips, kolla inte så noga på specarna. Blir bara jobbigt då. :va

Kolla bilden på de olika modellerna istället. En modell med bättre spec kan ha sämre bild än den "billigare".
Bara för TVn har ett högt kontrastförhållande betyder det inte att låg- och högdagrar automatiskt blir bra.

Svåraste är att hitta en handlare med bra signalmatning. De stora kedjorna har en förmåga att ha en riktigt pissig antennsignal.

ide...

..varför åker du inte till tailand med flickvännen å köper en uppsjö av tv skräp där istället, allt är ju billigare där. :kocko

Ursäkta, men finns du i verkligheten .....eller bara salabacke. :tomten

Kunde inte låta bli att dryga lite.

massor med människor åker till thailand just av anledningen att kombinera både semester å inköpsresa. Köper du inte tvskärm, köpa nnat skit som du kränger hemma å så köper du det du vill ha här hemma. Tänk lite...... :7peta

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...