Sälja hojen till morsan på hösten?

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Hittade till min förtjusning en gammal tråd, "Sälja hojen till morsan på hösten?"
som tyvärr Swedie stängt.

Så jag gör en ny :)

Jag blev skitglad när jag såg tråden. Enda nackdelen är ju
att min båge får fler ägare = skitsamma. Jag har en 1998 års modell.

Detta ska jag göra, helt klart. Annars måste jag betala 5-6 månader,
trots att den bara står i garage.

Någon som har några synpunkter på min tanke här? :wiggle
 
Been there, done that. Kör på, hur många ägare är helt orelevant då massvis av hojjar har dem gjort så på..
 
Sossen i mig undrar varför man inte köper en hoj man har råd/vill betala för...
 
Sossen i mig undrar varför man inte köper en hoj man har råd/vill betala för...

:7peta Människan i mig, förstår mycket väl varför han inte vill inte vill betala, för en hoj han inte kör med.
 
Sossen i mig undrar varför man inte köper en hoj man har råd/vill betala för...

Man har råd med den JUST för att man är smart och inte slänger pengar på skit..då kan man tjöpa en najs hoj...eller fler.:tummenupp
 
Gör som du vill. Men premierna beräknas utifrån oss som kollektiv. Om du betalar mindre får jag och andra betala mer. För du tror väl inte att bolaget kommer minska sin vinst?
 
Gör som du vill. Men premierna beräknas utifrån oss som kollektiv. Om du betalar mindre får jag och andra betala mer. För du tror väl inte att bolaget kommer minska sin vinst?

Det är lite bök och pappersarbete med det hela, så jag får väl se om jag verkligen gör det.
 
Är helt lagligt och inget att hymla med, de som klagar är bara bittra människor helt enkelt. Hade inte försäkringsbolagen börjat fula sig och tagit fullt betalt för avställda fordon hade ingen behövt göra så.
 
Gör som du vill. Men premierna beräknas utifrån oss som kollektiv. Om du betalar mindre får jag och andra betala mer. För du tror väl inte att bolaget kommer minska sin vinst?

Jag tror inte man kan förenkla det riktigt så mycket heller.

Du kör väl aldrig över hastighetsbegränsningarna då heller? Ja, hade alla hållit sig inom begränsingarna
hade premierna förmodligen legat 5-10 ggr lägre än idag på en sportis.
 
Så du VILL betala försäkring för din hoj när den står och samlar damm över vintern? :näsblod:rofl:smasha


Missförstå mig rätt.. Jag väljer hoj där jag har möjlighet att ställa av till hösten alternativt att försäkringskostnaden är så låg att den gott kan stå och ticka...
 
Alltså jag kan ju fatta det här med att man vill minimera kostnaden för sin försäkring, inget konstigt med det.

För 20 år sedan skulle alla ha en fzr1000 med 98 hästar på pappret, men att ha det i verkligheten - Åh nej
Det som hände var ju att efter ett par år så slutade försäkringsbolagen med möjligheten.

Det som är troligt nu är att försäkringsbolagen kommer att se över det här med årsförsäkring om tillräckligt många missbrukar den. För att få folk att inte skensälja sin cykel så har bolagen en mycket högre premie under maj till september än resten av året.

Därför - Kolla upp om du verkligen tjänar så mycket på en sådan här manöver. Det är nämligen så att OM JAG vore ditt försäkringsbolag så hade jag höjt din premie till nästa ägarbyte när den "blir din" igen så jag hade gått plus minus noll på affären. Sedan vet jag inte om de gör så, men du sjunker som kund i deras ögon i alla fall, thats for sure
 
Du ska nog kolla hur mycket försäkringen kostar under vintermånaderna, jag har för mig att jag betalar någonstans mellan 50-100 kr under tiden December - till 1 Mars sen ökar det successivt fram till en topp Juni-Juli:tummenupp
 
Fungerar utmärkt så länge systemet tillåter det, och enda nackdelen är att ägarantalet drar iväg på fordonet som sagt. Kört så ett gäng år och det är inga problem, men försäkringsbolagen avskyr det naturligtvis, men inte olagligt. Skäms inte ens för det eftersom jag inte ser en anledning att ha en trafikförsäkring och fordonsförsäkring på en vinteravställd hoj som ingen kan/kommer stjäla.
 
Jag tror inte man kan förenkla det riktigt så mycket heller.

Du kör väl aldrig över hastighetsbegränsningarna då heller? Ja, hade alla hållit sig inom begränsingarna
hade premierna förmodligen legat 5-10 ggr lägre än idag på en sportis.

Premierna beror på hur många som betalar och hur mycket som ska betalas ut. Visst kan man undvika att att krascha för att hjälpa kollektivet, men tills det händer (vilket känns avlägset) så kan man i alla fall betala sin del.

Visst är försäkringsbolagen dumma som tvingar oss betala fast hojen är avställd. Men alternativet är ju att betala en högre premie på sommaren. Pengarna "måste" in på något sätt.
 
Premierna beror på hur många som betalar och hur mycket som ska betalas ut. Visst kan man undvika att att krascha för att hjälpa kollektivet, men tills det händer (vilket känns avlägset) så kan man i alla fall betala sin del.

Visst är försäkringsbolagen dumma som tvingar oss betala fast hojen är avställd. Men alternativet är ju att betala en högre premie på sommaren. Pengarna "måste" in på något sätt.

Min poäng är att det inte fungerar att "skylla" de höga premierna på att
vissa använder en fullt laglig lucka i systemet.

De höga premierna beror till största delen på att sportisar i ärlighetens namn
har potential att vara enormt olycksdrabbade, och det är enbart ett litet antal
personer som kör. Jämför med bilägare, vi är i maximal minoritet.

Det är huvudorsaken till de höga premierna. Rätt ska vara rätt.
 
Det låter ju konstigt om det är för att spara pengar.. På hösten är ju hojen billigare och köper man tillbaka den på våren så är den garanterat dyrare, iofs kanske det är för att morsan också ska tjäna en slant..
 
Min poäng är att det inte fungerar att "skylla" de höga premierna på att
vissa använder en fullt laglig lucka i systemet.

De höga premierna beror till största delen på att sportisar i ärlighetens namn
har potential att vara enormt olycksdrabbade, och det är enbart ett litet antal
personer som kör. Jämför med bilägare, vi är i maximal minoritet.

Det är huvudorsaken till de höga premierna. Rätt ska vara rätt.

Jag argumenterar inte om varför kostnaderna är höga. Bara att vi ska dela på kostnaderna oavsett vilka dom är.
 
Jag argumenterar inte om varför kostnaderna är höga. Bara att vi ska dela på kostnaderna oavsett vilka dom är.

Det är märklig argumentation. Jag utgår från att du lever som du lär, när det gäller
allt övrigt i samhället.

Det man förlorar på det ena, vinner man tillbaka på det andra.
Det jämnar ut sig ganska bra i längden.
 
Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back
Top