Sälja hojen till morsan på hösten?

Nåväl, det är inte gratis och det är ingen mänsklig rättighet att köra MC heller så det kanske är ett rätt oviktigt "problem" egentligen...

I slutändan är det precis på det viset. Men det hindrar ju inte folk från att försöka operera i gränszonen där man utnyttjar systemen till sin egen vinning. Det är ju det tråden egentligen handlar om. Några säljer sin hoj till morsan för att bli av med sin höga premie, andra ställer av och på i tid och otid. Sedan har vi dem som skenförsäkrar på sina föräldrar, morföräldrar etc. Sist men inte minst de som ser till att det uppstår en stöld av hojen lagom tills säsongen är över och slipper därmed en hel del praktiska problem som vinterförvaring, service, långdragen försäljning etc. Många som skaffar hoj har nog inte riktigt klart för sig hela kostnadsbilden eller så väljer de att blunda för den. Det är här skon klämmer.

Jag gör inte så längre pga:

1. Hojen saknar stöld och brand under vintern
2. Försäkringen är dyrare på sommaren än vintern på helårsförsäkringarna. (Dvs du kanske betalar 50% av premien under sommaren, 20% våren, 20% hösten och 10% vintern. De exakta siffrorna vet jag ej men något i den stilen är det)

Vet inte hur det är exakt på Bilsport&MC, men försäkringsbolagen ändrar ju villkoren mitt i perioden, så då måste väl försäkringstagaren få göra det också. Fast är inte 24+ dyrare än Bas?

Nej 24+ Är ju ett steg högre om man säger så.

Hel/Hel idag: 6366
Hel/Hel nästa år: 4376

Går jag med i SMC så blir Hel/Hel 3951 kr.

Stor skillnad med andra ord.

Då kan man också undra varför en 30årig mc kostar nästan ingenting 650kr hel år helförsäkring, det går precis lika bra att ställa till skador på sig själv och andra med den:confused:

Så du låter morsan betala också:rolleyes:

Skenförsäkring är något helt annat än att sälja av sig hojen på hösten om det var det som insinuerades. Det ena är bedrägligt och kriminellt beteende, det andra inte värre än att göra ett par strategiska avdrag i sin deklaration. Ägarbytet bryter varken mot några lagar eller ingångna avtal med försäkringsbolaget.

Det är upp till var och en om man vill vara en naiv och godtrogen medborgare och bränna pengar i onödan om det får en att må bättre :krama

Tycker inte det låter utopiskt alls faktiskt, för egen del kan de gärna få kolla på skadefria år, bostadsort, (ej) kriminellt förflutet, övriga intressen, yrke mm mm mm - och då skulle de se att jag inte är särskilt högrisk alls. Nu får man betala för, ja du vet.

Avskaffa alla försäkringar och lägg allt på skatten som finansierar VERKLIG välfärd. Problem solved utan att någon behöver skenförsäkra eller fusksälja till "mamma"! :tummenupp

Men sånt köper aldrig ni liberaler... :rofl

Skenförsäkring är något helt annat än att sälja av sig hojen på hösten om det var det som insinuerades. Det ena är bedrägligt och kriminellt beteende, det andra inte värre än att göra ett par strategiska avdrag i sin deklaration. Ägarbytet bryter varken mot några lagar eller ingångna avtal med försäkringsbolaget.

Det är upp till var och en om man vill vara en naiv och godtrogen medborgare och bränna pengar i onödan om det får en att må bättre :krama

Du inser inte att mitt inlägg var lite :rolleyes: lr

... eller försäkra din monsterhoj på Sverige avvecklarna Reinfeldt och CO utan att de vet om det under vintern.Men passa dig, till våren har de kanske sålt den och köpt en Harley av Obama för pengarna. :lol

Avskaffa alla försäkringar och lägg allt på skatten som finansierar VERKLIG välfärd. Problem solved utan att någon behöver skenförsäkra eller fusksälja till "mamma"! :tummenupp

Men sånt köper aldrig ni liberaler... :rofl

Öh, va? Liberaler?
Hajar ingenting.

Höja skatten för att finansiera sporthojsförsäkringar, ja det vore en valvinnare minsann :lol

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT