Sälja hoj - vad bör man tänka på?

Bäst gör man väl i att fotta människorna som kommer och säger just anledningen direkt till dom varför man gör det..
är ju även lika vanligt att förövarna är där för att räka, och hämtar hojen lite senare än att åka iväg på den direkt.
kan ju också därför vara smart att man träffas på en annan plats en där man förvarar hojen...

Detta låter som ett utmärkt förslag, det ska jag komma ihåg nästa gång jag ska sälja hoj/bil (finns ju folk som snor bilar med vid provkörning).
Har personen rent mjöl i påsen borde han/hon inte ha något emot att bli fotograferad, mot att bilden tas bort efter avslutad provtur (tack för digitalkameror!).

När jag köpte min R1 -01 i förra sommaren så fick jag provköra utan att lämna över pengar eller körkort, och det kändes väldigt bra faktiskt.
Har faktiskt aldrig lämnat över något och har köpt 6 cyklar i olika kubik, antar att jag har en ärlig uppsyn ;)

Ifall säljaren skulle kräva hela beloppet innan provkörning skulle jag tacka för mig och köpa en annan hoj. Tänk om hojen är snodd och säljaren borta när man kommer tillbaka...
Eller " Va? Nej, jag har inte fått några pengar av dig " och så blir det ord mot ord.
För mycket risk för strul helt enkelt.

Även om det finns oärliga personer så känner jag ingen som blivit av med hojen på det viset, så SÅ vanligt är det nog inte.

Jag tycker det är rimligt med överlämnande av körkort, känns även bra med sambo / vän som väntar med en.

Hur gör ni nu när det är halt och snöigt ute provkör/låter ni köpare provköra ändå.känns ju lite vanskligt att köpa en hoj bara genom att titta på den och starta upp den och lysna så den låter juste

Hur gör ni nu när det är halt och snöigt ute provkör/låter ni köpare provköra ändå.känns ju lite vanskligt att köpa en hoj bara genom att titta på den och starta upp den och lysna så den låter juste

Enkelt, you break it you buy it.
Ergo: Omkulllagd hoj är en köpt hoj.

Hur ska man förklara det för sin sambo? "Älskling, det kommer att flytta in en annan brud här ett tag. Men det är inte som du tror, jag har bara tagit henne i pant."

Haha, ja !! Skulle inte de funka så får du väl låta henne bo i bilen och sälja allt ihop när du fått ut det på blocket :D

Toyota corolla, polackbrud samt falsklegg. 49 900:-
årsmodell -98, -90 samt utgångsdatum 2012..

Kanske får du du ihop ungefär vad du skulle fått för hojen som blev stulen :yoparty

Se till att hojen helförsäkrad. Om du har möjlighet så lånar du en hoj av en kompis. Ha fulltankat i följehojen och endast 2-3 liter i försäljningsobjektet. Så har jag gjort.

Jag skulle aldrig åka bakom en provkörare, eftersom man inte vet hur denna klarar av att hantera en hoj. Skulle bli förvånad om någon köpare skulle vilja bli skjutsad, av samma anledning.

Tack för alla bra tips.
Har dessvärre ingen hoj att följa efter med.
Men jag pratade lite med försäkringsbolaget och de sa att de klassar det som stöld om jag har gjort en del saker:
1. Tar körkortet
2. Har en uppgjord rutt där de ska köra
3. Följa efter i bil eller mc.

Tänkte även om man skulle skriva ett kontrakt innan om att för att provköra så ska självrisken läggas i förväg och pengarna fås tillbaka efter avslutad provtur.

Hej igen,
Vad skulle ni tro om följande kontrakt.
Om ni vore köpare, skulle ni tycka att det vore vettigt att skriva under detta?

KONTRAKT
Provkörning av motorcykel med reg.nr xxx
Vid provkörning av motorcykel Kawasaki Er6-n (reg.nummer xxx) så gäller följande villkor:

Den tilltänkte köparen skall lämna ifrån sig sitt körkort som pant till säljaren, körkortet återfås efter avslutad provtur.

Den tilltänkte köparen skall följa en viss rutt som säljaren har bestämt i förväg och förklarat för den tilltänkte köparen, säljaren kommer att följa efter i bil.

Om den tilltänkte köparen skulle ramla eller på annat sätt skada motorcykeln (med reg.nr xxx) så förbinder sig den tilltänkte köparen att betala självrisk på 3000 kr till säljaren.

Kontraktet finns upprättat i ett original som säljaren får och en kopia som den tilltänkte köparen får.

Säljare:
xxx
Underskrift:
Tilltänkt köpare:

Underskrift:

Kan jag komma förbi? 3000 kan det vara värt att få prova att lägga ner hojen. Har aldrigt velat göra det med min egna.

:)

1. Beloppet är för lågt.
2. Kollar du så körkortet inte är stulet?

Äh, allt blir så krångligt. Som köpare blir man lätt grinig såvida det inte är ett kanonpris eller något udda/speciellt.

Svårt att lösa det där med att vara säker...

Du måste i såfall oxå ha med en del där du och köparen skriver på att han har fått tillbaka sin deposition och att han lämnat tillbaka cykeln i ett skick som du accepterar. Dessutom så bör ett sådant här kontrakt upprättas i 2 orginal där ni behåller ett varsitt.

Ta provkörarens körkort under tiden han provkör och att ta ett kort på honom innan han åker. Är det inget fel på hojen på hojen kan man bestämma pris först sen provkörning för att bekräfta att allt är ok.

Köra efter med bil eller mc är en god idé som även gör att provkörningen utförs på normalt sätt.

Självrisken på 3000:- har du väl ingen glädje av att få innan. Det är ju ett litet skitbelopp i sammanhanget som du själv kan lägga ut om det strular sig.

kontraktförslag

Fungerar inte rent juridiskt. Det bygger på att prospekta köparen ska framföra fordonet utan körkort, vilket är olagligt. Rättsordningen accepterar inte att en part ska behöva bryta mot lagen för att fullgöra kontraktet.

Ett avtalsförslag skulle kunna se ut så här:

"Avtal avseende provkörning av Märke Modell År, registreringsnummer ABC 123.

Intressent, nedan kallad "köparen", som provkör ovan avsedd motorcykel, förbinder sig att i enlighet med detta kontrakt

a) framföra fordonet väl inom gränserna för sitt kunnande,
b) hålla sig till en av säljaren förbestämd åkrutt samt
c) till fullo ersätta samtliga skador som uppkommer i samband med framförandet.

Köparen skall också, innan provkörningen, styrka sin identitet genom uppvisande av svenskt körkort samt styrka sina finansiella tillgångar genom uppvisande av kontanter, postväxel eller motsvarande urkund täckandes hela köpbeloppet. Om köparen, säljaren eller båda parter så önskar, skall köpbeloppet nedsättas, i del eller helhet, hos oberoende tredje part.

Säljaren
Namnförtydling
Adress

Köparen
Namnförtydling
Adress"

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back