Sälja hoj - vad bör man tänka på?

niclas_idag

Glajdarn
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ER6n
Hej,
Börjar bli dags att sälja min gamla ER-6 från förra säsongen. Men en fråga dyker alltid upp, hur gör man med provkörning?

Kan man skriva något avtal oss säljare & köpare emellan, om att jag får något i motsvarande värde helt tillfälligt. För vad händer om personen som provkör sticker eller åker omkull?

Hur brukar ni göra?
Tips?

Mvh
Niclas

självrisken i handen :D dvs. han ger dig din självrisk i handen medan han provkör.

jag vill ha hela summan i handen innan han får provköra.
EDIT: den ända som får provköra min cykel är d1ce utan att slanta upp för det.

Men förhoppningsvis så kommer han väl i en bil och har den ett värde över det du ska sälja din moppe för så kan han väl ge dig nycklarna och sitt körkort ? Om han kraschar så gäller väl försäkringen, om den inte är skriven på typ bilsport och mc där man inte får låna ut hojen ?.. det är ju svårt för en köpare att lägga bud innan han har kört den... :gnissla

Men förhoppningsvis så kommer han väl i en bil och har den ett värde över det du ska sälja din moppe för så kan han väl ge dig nycklarna och sitt körkort ? Om han kraschar så gäller väl försäkringen, om den inte är skriven på typ bilsport och mc där man inte får låna ut hojen ?.. det är ju svårt för en köpare att lägga bud innan han har kört den... :gnissla

har du inte läst alla andra 1000 trådar genom åren där folk haft falsk legg, stulen bil osv?

Jag undrar om folk verkligen är så kaxiga när man står där med en köpare. Jag har köpt tre hojar och sålt en (en stulen och en äger jag nu).

En var helt ny och två nästan nya så jag sket i att provköra och nöjde mig med att starta och gå igenom. Dvs. jag är en ganska snäll köpare. Hade jag köpt en äldre hoj så vill man nog testa men samtidigt inte lämna ifrån mig 50-100' i näven till nån man inte känner. Hojen skulle ju kunna vara stulen om man ska vara riktigt paranoid.

lagd hoj =köpt hoj ,vill ha postväxel på beloppet om jag skickar iväg nån okänd på provkörning.halvförsäkring täcker inga krascher av testpiloter och stöld blir kul o förklara för f-bolaget när den är snodd med nyckel.

Last edited:
nene det är sant att de kan hända, men han kanske har med sig bruden. Så kan du ta henne i pant också tillsammans med bilen och körkortet Okej det kan ju också vara en snodd polack som han skiter i va men man kan väl inte räkna med att alla är så ?!.. det finns säkert många som säkert kommer för att sticka iväg me hojen men jag tror ändå att majoriteten är hyfsat ärliga..

Bäst gör man väl i att fotta människorna som kommer och säger just anledningen direkt till dom varför man gör det..
är ju även lika vanligt att förövarna är där för att räka, och hämtar hojen lite senare än att åka iväg på den direkt.
kan ju också därför vara smart att man träffas på en annan plats en där man förvarar hojen...

Tänkte komplettera frågan och undrar hur det har gått för er när ni har sålt.

Hur många köpare har ni haft som uppenbart bara velat ta en hojtur om man jämför på hur många som har varit seriöst intresserade?

Det är jävligt svårt det där tycker jag, man vill inte lämna ifrån sig om nått skulle hända, o andra sidan är det svårt att vara "hård" mot en köpare då det är en tuff marknad ändå. När jag sålde min så förde han över halva köpesumman dvs 15000:- via internetbanken med hans kompis som vittne. Efter provkörningen förde han över andra halvan o köpet var klart. Nu gick det väldigt smidigt och kan förstå om alla köpare inte vill göra på det viset.

Tillåt provkörning när affären är klar.

Alltså, han vill ha hojen såvida det inte visar sig vara något fel på den under provkörningen och ni enats om ett pris och han visat att han har pengarna.

Någon man aboslut aldrig ska låta provköra är en kille som knappt kollar på hojen utan bara ska dra igång den direkt.

lagd hoj =köpt hoj ,vill ha postväxel på beloppet om jag skickar iväg nån okänd på provkörning.halvförsäkring täcker inga krascher av testpiloter och stöld blir kul o förklara för f-bolaget när den är snodd med nyckel.

Finns inget som heter stöld om du frivilligt lämnar över nycklarna vid en provkörning inför försäljning. Enda säkra är att ta något i pant som motsvarar köpesumman alternativt att åka med i fordonet!

Köpte 2st hojar i fjol somras å polares vägnar. Lämnade körkort vid provkörning, visade innan provkörning upp kontanter. Hade en massa kackel uppstått i stil med en del här i tråden hade jag tackat för mig och låtit säljarna stå kvar med sina hojar. Det finns alltid andra objekt. Förstår att vissa har dåliga erfarenheter, men det tänker inte jag som ärlig snubbe ta skit för. Det är samma med butiker, dålig erfarenhet i affär = adios. Det finns i regel alltid alternativ.

Man behöber väll inte ha tanken full med bensin? en halvliter borde räcka...
Så åker man efter med bil....

Om man tänker sig att ta köparens bil i försäkring när han provkör så är ett tips att ta hans körkort plus att smsa regnr till vägverket för att se om bilen verkligen är hans.
Kan ju vara ett krav från din sida att han kör dit med en bil som står i hans namn.

Edit: Köparen kan ju faktiskt vara en "hon" också :D

Har man den helförsäkrad, kolla me f-bolaget va som gäller vid fsg vurpa/stöld. Halv, då skulle ja skriva i annonsen att vid provkörning lämnas pant, vid vurpa köps hojen. Så hade ja gjort iaf.

nene det är sant att de kan hända, men han kanske har med sig bruden. Så kan du ta henne i pant också tillsammans med bilen och körkortet

Hur ska man förklara det för sin sambo? "Älskling, det kommer att flytta in en annan brud här ett tag. Men det är inte som du tror, jag har bara tagit henne i pant."

Hur ska man förklara det för sin sambo? "Älskling, det kommer att flytta in en annan brud här ett tag. Men det är inte som du tror, jag har bara tagit henne i pant."

How about

"Älskling, det kommer att flytta in en annan tjej här ett tag. Men det är inte som du tror, det är bara en pantad brud."

?

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back