Sälja en skuld inofficiellt?

Jag tycker du har fått ganska klara svar på din fråga.
Med största sannolikhet riskerar du att åka fast för utpressning, anstiftan till brott mm. mm. Det är vad lagen kan göra med dig.

Men som de flesta skrivet här, så är det nog det minsta av dina problem, om du börjar leka med gangsters, risken är väldigt stor att situationen eskalerar så pass att både du och han som är skyldig dig pengar kan råka väldigt illa ut. Om du på allvar tror att det går att jämföra med att köra för fort på Bulten så råder jag dig att tänka om ordentligt

Last edited:
Alltså är du en fjant som inte lyckas få tillbaka dina "svarta" pengar och vill gå fegisstil vägen. Konstigt du som har så starka internet muskler!

Att fuska med skatte pengar reagerar ingen på verkar det som, men hade det handlat om skenförsäkring hade alla moral Lottor på detta forum spänt sina internet muskler till kulorna exploderar.

Pengar som pengar, man ska ju inte ta andras.

Ankan, jag gick ju delvis med på det för att han lovade att han skulle återbetala mig vid senare tillfälle. Jag kanske var lite otydligt där.

Anledningen till tråden är ju att jag vill veta vad jag gör mig skyldig till om jag gör som jag skrev i första inlägget. Om det inte är någon risk för fängelse så är det ju väldigt lockande med att göra sig av med skulden och få 55 000:- när det hela är indrivet.(

Det löftet är nog tyvärr inte värt någonting i praktiken, som du redan förstått.

Vad gäller det straffrättsliga om du anlitar betonginkasso, kan man tänka sig exemepelvis följande brott. Ofredande, olaga hot, misshandel, utpressning. Det senare lär med dessa förutsättningar ha ett straffvärde motsvarande fängelse.

Edit: det finns domar oroa dig inte för det. En skojig dom är Svea HovR, B2698-09. Här var i och för sig inte astiftaren åtalad, men det skojiga var att när busarna inte lyckades driva in skulden krävde de betalt för "ombudskostnader" av uppdragsgivaren/anstiftaren. 120 000 krävde de. Ett strålande exempel på hur man själv kan hamna i skiten när man gör affärer med kriminella.

Last edited:
Vad är problemet?

Vill du att någon här ska hålla i dig handen när du knallar in till skinnvästarna och ber dom troligen sabba minst en persons, förmodligen två eftersom jag är helt övertygad om att du kommer få ett helvette antingen med skinnsnubbarna eller rättvisan efter ditt lilla upptåg, för kaffepengar?
Vågar du inte göra någonting utan att fråga pöbeln på SH.com om du bör våga?

Har du över huvud tagen ens försökt konversera med motparten? Och vad är hans svar isåfall?
Kan du inte lösa detta utan att koppla in ett internetforum så vet du förmodligen inte vad du håller på med, avbryt!

Annars är det väll bara att ringa en advokat, berätta vad som hänt och fråga vad det finns för vägar. Hittas det inga lagliga vägar kan det vara på sin plats att fråga vad som kan hända med dig om du väljer ett av ovanstående alternativ.
Prata med yrkesfolk dom vet.

En skojig dom är Svea HovR, B2698-09. Här var i och för sig inte astiftaren åtalad, men det skojiga var att när busarna inte lyckades driva in skulden krävde de betalt för "ombudskostnader" av uppdragsgivaren/anstiftaren. 120 000 krävde de. Ett strålande exempel på hur man själv kan hamna i skiten när man gör affärer med kriminella.

Precis vad jag hört också, de kan vända på sådant där hur som helst och om man då anlitat tillräckligt tuffa personer så kan man ju råka hur illa som helst ut. För 70 papp, en medioker klass-7:a. :gnissla

1. Nu när du startat en tråd om det här så är det kanske ingen jättebra idé att göra något.

2. Om du inte känner någon i "inkassobolaget" sen gammalt ska du nog inte beblanda dig med dem.

Även om man tycker jävligt illa om dem så fyller de tyvärr en funktion. Folk tror de kan blåsa andra på pengar hur de vill och det är faktiskt ganska vanligt. Men som sagt har de inte mycket till lojalitet förutom mot den som betalar mest pengar. Om du då inte har personliga band.

Rekommenderar inte att ta kontakt med "frilansande" snubbar, oavsett om det är skinnvästar eller juggemaffia.
Dessa vill du inte ha att göra med.
Även om du är den som kräver så kommer du snart att stå med picken i hand och vara dem skyldig.

Är det så att ni har nån form av skuldbrev eller skriftligt på detta så kan du alltid stämma personen. Ett långdraget helvete.
Om ni inte har det så kan du antingen testa stämma (smala chanser) eller utöva personlig påtryckning.

De olagliga varianterna skulle jag vänta med.
Tar du till dem kan du vara illa ute också, om de får för sig att tycka det.

Säg att du ska prata med hans/hennes föräldrar, det brukar ta ganska bra.

/mina 2 femtiöringar.

Edit/ "Och angående stödja västarna så kvittar det vilka jag stödjer så länge jag får mina pengar. Jag skulle ge pengar till Al Quaida om det vore så, bara jag drar nytta av det. Mina moraliska aspekter av det hela är obefintliga men jag vill inte hamna i klammeri med rättvisan i dagsläget."

Hur ska du ha det? Du vill alltså skipa nån slags rättvisa genom olagliga medel men har svårt att se det omoraliska i det.
Harry Callahan goes Arboga :D

Jag anser fortfarande inte att jag gör något omoraliskt värre än han som har uteblivit med sina kontanta medel mot mig. Men jag förstår vad du anspelar på, jag delar bara inte din uppfattning av det hela gällande moralen.

Lartes, vad är ditt problem? Läsförståelse brukar ju inte vara ditt problem i vanliga fall, varför just nu?

BoSoZoKu, oavsett om jag har startat en tråd eller ej så kvittar det ju då jag vill veta vad jag gör mig skyldig till. Om jag bara riskerar böter så kan det vara värt det, men om det finns en risk att man får skaka galler så känns det inte så lockande.
Att jag är tjenis med en av dem sedan tidigare är en av anledningarna till att jag är övertygad om att de inte skulle vända det hela mot mig själv på ett negativt sätt. Men det kanske bara är naivt att tro något sådant, då alla kriminella tydligen bara är råbarkade busar som inte tänker på sina medmänniskor :rolleyes:

Jag trodde ju att sporthojseliten skulle kunna ge mig ett svar svart på vitt men där gick jag tydligen bet :(

Edit/ Att jag inte har tänkt på att skicka dit glassgubben Mavve, då är det ju klart sen :yoparty

Last edited:
Vad är det förresten för jobb du gjort åt honom?

Känner en golvläggare. Han lade en gång golv åt en advokat/jurist av något slag. Enligt honom och flera andra erfarna företagare jag pratat med ska man aldrig (sorry Ankan) göra jobb åt det klientelet samt en viss annan grupp som jag inte vågar nämna namnet på här.

Tydligen är det vanligt att de vägrar betala av någon paragrafanledning. De har heller inga problem att föra detta i rätten medan det för en vanlig dödlig kan vara en rätt dyr och tidsödande process som man inte vet något om.

Hur som helst, den här golvläggaren har helt klart ett hett temperament så han gick in hos juristen som vägrade betala för sig. Tror han hade nycklarna kvar. Så drog igång motorsågen och sågade djupa spår över hela golvet. Sen sade han bara att det skulle vara så.

Finns det möjlighet för dig att göra något liknande så hade det ju varit ett alternativ kanske. Bara för att skipa lite rättvisa liksom, om pengarna ändå är förlorade. :D

Att jag är tjenis med en av dem sedan tidigare är en av anledningarna till att jag är övertygad om att de inte skulle vända det hela mot mig själv på ett negativt sätt. Men det kanske bara är naivt att tro något sådant, då alla kriminella tydligen bara är råbarkade busar som inte tänker på sina medmänniskor :rolleyes:

Okej. Tjenis kan väl iofs betyda olika saker. Det där andra har jag väl inte sagt? Men det finns en risk om man inte känner dem väl. Money talks. Visserligen kan jag tänka mig att de större (är inte HA-inkasso ett reg företag?) är måna om att hålla vad de lovat till viss del så att de inte får rykte om sig att vara opålitliga.

Last edited:
Jag trodde ju att sporthojseliten skulle kunna ge mig ett svar svart på vitt men där gick jag tydligen bet :(

Tycker du fått rätt bra svar i tråden. Ankan är t ex jurist om jag förstått saken rätt och borde veta vilken lagtext som gäller. Vi andra sticker upp handen i luften och rådfrågar vår moraliska kompass och inser att man kan hamna i klistret om man beblandar sig med kriminellt folk. Om man har personliga band kanske man slipper att de knackar på dörren, men helt säkert är det nog inte. Din kontakt kanske inte alltid finns kvar i organisationen och då har de inte längre något som hindrar dem att utpressa dig istället.

Är man själv en kriminell person och umgås med den här typen av människor i sin vardag är det nog inget som hindrat en att redan nu skicka skinnvästarna efter honom. Jag har inte fått uppfattningen att du är en sådan person. Tyvärr är det ofta personer med ärligt uppsåt som råkar illa ut i dessa situationer. Ta det här som en livserfarenhet.

Förr eller senare kommer den här personen som "blåst" dig att råka illa ut själv helt på egen hand. Det brukar jag intala mig själv och det brukar stämma.

Finns det möjlighet för dig att göra något liknande så hade det ju varit ett alternativ kanske. Bara för att skipa lite rättvisa liksom, om pengarna ändå är förlorade. :D

Ja det hade inte varit helt fel :D Men tyvärr så var jag anlitad som underentreprenör i ett bygge åt kund, så jag tror inte att den möjligheten finns dessvärre :(
Visst har tanken slagit mig flertalet gånger att hämnas genom att stjäla alla hans verktyg/sabba bilar etc men då detta är solklart straffbart så har jag undvikit detta, mestadels för att jag troligen skulle bli av med ett av mina jobb om jag blir straffad för minsta lilla grej i polisregistret :näsblod

Tycker du fått rätt bra svar i tråden. Ankan är t ex jurist om jag förstått saken rätt och borde veta vilken lagtext som gäller. Vi andra sticker upp handen i luften och rådfrågar vår moraliska kompass och inser att man kan hamna i klistret om man beblandar sig med kriminellt folk. Om man har personliga band kanske man slipper att de knackar på dörren, men helt säkert är det nog inte. Din kontakt kanske inte alltid finns kvar i organisationen och då har de inte längre något som hindrar dem att utpressa dig istället.

Är man själv en kriminell person och umgås med den här typen av människor i sin vardag är det nog inget som hindrat en att redan nu skicka skinnvästarna efter honom. Jag har inte fått uppfattningen att du är en sådan person. Tyvärr är det ofta personer med ärligt uppsåt som råkar illa ut i dessa situationer. Ta det här som en livserfarenhet.

Förr eller senare kommer den här personen som "blåst" dig att råka illa ut själv helt på egen hand. Det brukar jag intala mig själv och det brukar stämma.

Ok, kände inte till att ankan var en paragrafryttare men då har jag ju fått korrekta svar misstänker jag.
Min moraliska kompass pekar ju dit jag vill men jag är inte så dum så att jag inte förstår vad man riskerar men jag vill ju veta om det verkligen är så eller ej. Tydligen så verkar det ju vara så att jag gör en kriminell gärning i samma veva som jag ber en person i skinnväst att göra ett hembesök hos vederbörande.
Och ja, du har rätt i att jag inte är någon kriminell person och vill så förbli varav min frågeställning var aktuell.

Man kan ju hoppas på att det är karma som gäller, och så får jag helt enkelt trakassera honom på egen hand.
Så tips och idéer på "lagliga" metoder för att sabotera någons liv är ju att föredra.

Last edited:
Hur är det med löftet om återbetalning av resten? Fanns det vittnen vid det tillfället? I så fall kanske det går att åberopa som ett avtal och således gå den rätta juridiska vägen. Eller?

Hur är det med löftet om återbetalning av resten? Fanns det vittnen vid det tillfället? I så fall kanske det går att åberopa som ett avtal och således gå den rätta juridiska vägen. Eller?

Bevisbördan är nog svår även med vittnen. Jag skulle inte rekommendera det. Kommer att kosta mer än det smakar i slutändan. Advokatkostnaderna äter snabbt upp förtjänsten och man riskerar att stå kvar med ännu mer kostnader och en bitter eftersmak i munnen. I slutändan kommer man att tycka att det vore bättre att låta saken bero.

Visst har tanken slagit mig flertalet gånger att hämnas genom att stjäla alla hans verktyg/sabba bilar etc men då detta är solklart straffbart så har jag undvikit detta, mestadels för att jag troligen skulle bli av med ett av mina jobb om jag blir straffad för minsta lilla grej i polisregistret :näsblod

Redan där har du svaret.

Är du rädd för att bli hämtad till tex förhör på jobbet så är du inte rätt person att göra sånthär :)

Jag har för många år sedan nyttjat assistans av skinnvästar!
Det finns många sätt att göra detta på.
Jag ringde kille 1 som var skyldig mig pengar men vägrar att betala.
Så då ringde jag kille 2 och bad han och några av hans vänner ringa mig nästa gång de var i Enskede.
Några dagar senare ringde telefonen och kille 2 med några vänner var då i Enskede, jag bad dem åka till angiven adress och vänta utanför och sedan ringa mig.
När detta var utfört så ringde jag till kille 1 och frågade om jag kunde tänkas få mina pengar eller om jag skulle skicka nån att hämta dem.
Han skrattade åt mig i telefonen tills jag bad honom titta ut på gatan!
Nu blev han mycket lenare i ordvalen och han bad mig att vänta 2 dagar så att han kunde gå till banken.
2 dagar senare fick jag mina pengar och inget olagligt hade sket.
Fick dock senare höra att de var 14st skinnvästar som stod på gatan.
Kostade mig bara några telefonsamtal och ett tack till kille 2...
Rekomenderar dock inte detta om du inte känner någon som du kan lita på!!!

Tror säkert att det fungerar om man är några som åker sporthoj och väntar utanför också!

Tror säkert att det fungerar om man är några som åker sporthoj och väntar utanför också!

Ja, det vet ju alla att sporthojsförare är jete farliga förutom för sina egna geners fortlevnad. :lol

Det är sådant här som får en att vilja byta intresse. :fakta

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...