Sälja en skuld inofficiellt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vi kan fantisera om att en kille är skyldig mig 70 000:- och han anser sig vara kvitt sina ersättningar till mig då jag har fått en del av skulden som var på 120 000:- från början. Enligt papper som finns så har jag godtagit denna delen (ca 50 000:-) på ett korrekt sätt MEN resterande skulle jag få "under bordet" vid senare tillfälle så att säga, men detta är ju bara en muntlig överrenskommelse som ej går att bevisa, inte i denna fantasi.

Om vi sedan fantiserar att jag vill ha dessa pengar och att jag ber en "inofficiell" indrivningsorganisation med skinnvästar hämta dessa pengar åt mig, vad gör JAG mig skyldig till för straff, om ens något/några påföljder kan styrkas?

Att ringa killen och uttala orden "Om jag inte får betalt så skickar jag ***** till dig" kan ju anses vara ett hot. Om jag uttrycker mig "Jag har sålt skulden till en mycket trevlig kille så jag anser mig vara kvitt skulden nu" är väl inte ett hot?

70 000:- är ju för mycket pengar för att strunta i även i en fantasi men frågan är om det är värt det beroende på vad man kan få för straff i en sådan fantasi :va

Även om du vill så är det ingen bra ide, visst skinnvästarna kommer gå och hämta dina pengar på ett eller annat sett fast sedan ska dom ha ersättning... (hur mycket det är är helt upp till dom annars åker du på spö också)

Folk som använt sig av skinnvästar i indrivningssyfte har ibland själva blivit skyldiga västarna pengar. Bara sådär.

Den är inte så rolig inte.

Jag har heller inget nöje av att stödja västarna. Inte på något sätt.

Om du har papper på skulden borde du kunna driva in skulden via officiella vägar. Sätt kronofogden på honom. Att anlita någon "inofficiell" organisation rekommenderar jag ingen. Jag vet inte vilka problem du kan få rent juridiskt. Det beror väl på vilka metoder dom du anlitar använder sig av. Skinnvästarna kommer att vilja ha ersättning av dig för att driva in pengarna och kanske begär någon annan gentjänst i framtiden. Skulle personligen inte vilja ha något samröre alls med den typen av människor.

Om du har papper på skulden borde du kunna driva in skulden via officiella vägar. Sätt kronofogden på honom. Att anlita någon "inofficiell" organisation rekommenderar jag ingen. Jag vet inte vilka problem du kan få rent juridiskt. Det beror väl på vilka metoder dom du anlitar använder sig av. Skinnvästarna kommer att vilja ha ersättning av dig för att driva in pengarna och kanske begär någon annan gentjänst i framtiden. Skulle personligen inte vilja ha något samröre alls med den typen av människor.

Grejen är ju att de gjort en slutreglering som Dee_cati nu menar inte var den riktiga regleringen.

Dee:
Om du inte vill dra på dig ett problem som riskerar bli större än du vill hantera föreslår jag att du ser det som en dyr lärdom, skriv inte avtal du inte tror på. Hur känns det om västarna råkar döda killen, eller att killen övertalar dem att han betalar dem för att driva in något av dig, vill du hålla på med det?

Jag vet att väst-typer, eller liknande fast förortsmodell, slår på sitt arvode på skulden, dvs de hämtar 70 papp av honom åt dig och han får betala deras arvode om kanske 100 papp. I så fall så har de ju ganska lustiga kontraktsmetoder varför man kan ifrågasätta om man över huvud taget skall göra affärer med dem som lever på att skada eller hota andra?

Don't do it, 70 papp är en dålig affär men inte slutet på livet.

Det hela grundar sig i att jag har godkänt ett ackord på 40% och fått dessa pengar och skrivit kontrakt på detta, resterande skuld skulle vederbörande betala till mig vid senare tillfälle/tillgodogöra mig i ett senare skede. Detta har inte inträffat och jag har ju ingen som helst juridiskt rätt till dessa pengar varpå en inofficiell indrivning är enda alternativet.

БОБАН, 15 000:- i indrivningsavgift :brinnerup Hutlöst dyrt, men 55k är bättre än 0k...

Mark, jag tror inte att det är någon risk att jag blir drabbad av detta av flera anledningar men jag misstänker att det förekommer och det är ju inget sits man vill hamna i.

Edit/ Och angående stödja västarna så kvittar det vilka jag stödjer så länge jag får mina pengar. Jag skulle ge pengar till Al Quaida om det vore så, bara jag drar nytta av det. Mina moraliska aspekter av det hela är obefintliga men jag vill inte hamna i klammeri med rättvisan i dagsläget.

Last edited:
Fick läsa dit första inlägg ytterligare en gång. Nu förstår jag problematiken. Skulle nog ta det som en lärdom inför framtida affärer. Har ingen aning om vilka följder du kan råka ut för eller vart du står rent juridiskt. Känns som mycket kan gå fel vilket kan få tråkiga följder för dig och frågan är om det är värt det för 55 000 kr. Fundera på om du kan göra livet surt för honom på annat sätt. Det svider att bli blåst och ibland kan lite hämnd kännas bra.

Last edited:
Har svårt att göra livet surt för honom på annat sätt utan att vara olaglig. Jag har dessutom redan sett dessa pengar som läropengar då jag inte hade räknat med att få tillbaka dessa förrän ett erbjudande poppade upp.
70k känns inte som en summa värd att hamna i trubbel för som sagt, men då jag misstänker att det kan svida lite i hans plånbok så är ju detta mitt sätt att få hämnas på honom. Och så sover jag bättre om nätterna då jag vet att han INTE gör det :D

Kan du inte bevisa att han är skyldig dig pengar så borde väl nåt sånt där kunna räknas som nån form av utpressning. I lagens ögon är det väl bara så att du har skickat farliga killar på nån för att tvinga av honom 70 000 kr.

Jag är dock inte särskilt kunnig inom juridik så det kan ju hända att jag har fel. Värt att kollas upp iaf. Tror faktiskt att det skulle räknas som ett ganska allvarligt brott även om du kunde bevisa skulden.

Folk som använt sig av skinnvästar i indrivningssyfte har ibland själva blivit skyldiga västarna pengar. Bara sådär.

Oftast den här aspekten som är besvärligast. Efter att du nyttjat dem så har de en nagel i ögat på dig. Om du inte har bra kontakter själv(dvs. de kan/får inte ge sig på dig) så är risken överhängande att du kommer vara skyldig dem pengar under lång tid via skulder som hittas på vart efter.
Tex detta http://www.aftonbladet.se/nyheter/article494589.ab?service=print. Iofs inte västar men samma sorts verksamhet. Flera av målsägandena i detta mål var personer som fått hjälp med indrivning.

Angående subtila hot så spelar det egentligen ingen roll vad du säger. Det är hur personen uppfattar det som avgör om det är ett hot eller inte. Spelar ingen roll om det är förtäckt. I rätten blir det sen ord mot ord, problemet där är ju att du har ett motiv för att hota killen.

Problemet med fogden är att de prioriterar statens pengar 1.
Storbolags pengar 2
Mindre bolags pengar 2.2 (ändå förvånansvärt högt, men det är ju lite viktigt att svenskt näringsliv rullar.

Privatpersons fordran mot annan privatperson Prio # 97

För 70 lax hade jag nog ägnat killen ett besök och vänligt men väldigt bestämt berättat att det VERKLIGEN är dags.

Nån vecka därifrån kan han ju börja få otur. En repa i lacken? Punktering? Älghuvud i sängen?

Det är företagens jobb att bevisa att dom inte skattefuskat, inte skatteverkets jobb att bevisa att företaget har fuskat. Ett tips till skatteverket kan därmed ställa till en hel massa bekymmer för en företagare.
"Antingen får jag mina pengar nu, eller så får skatteverket veta att det fuskas med bokföringen här - det ger mig förvisso inga pengar men du lär väl knappast ha några kvar heller efteråt."

Inse att det inte finns någon lönegaranti på svarta pengar. :fakta

Det var helt och fullt fakturapengar, vitt som snö. Bolaget riskerade att kursa och jag skrev under ett papper som avskrev 60% av skulden till mig. Enligt jurister så hade jag troligtvis inte fått en krona så nu i efterhand var det rätt att skriva under men när det hela skedde så var det nära att jag lät honom kursa. Men av solidaritet till andra företagare som ville ha en del av sina pengar så skrev jag under, alla eller ingen var det som gällde då.

Att han fuskar med något är ju solklart, det är ju byggsvängen och där fuskas det ALLTID :fakta
Men det hotet hjälper inte något dessvärre :(

Repor i lacken mm funkar ju alltid förvisso... Beställa hem tonvis med bögporr och dylikt, ta lån i hans namn mm låter ju lockande. Kan man göra detta utan att åka dit då?

jag tror på en personlig vendetta med diverse små störande grejer..
man kan ju tänka hur länge som helst på sånt..
om nån skulle blåsa mig på pengar är de synd om den j*veln,, jag e så fruktansvärt snål! :tungan
skulle driva det till dess spets med små jobbiga spratt.

Vart bor han som är skyldig dig?
Kanske kan köpa skulden av dig om du är intresserad av att sälja den?
Polisen behöver du inte oroa dig för...

Det var helt och fullt fakturapengar, vitt som snö. Bolaget riskerade att kursa och jag skrev under ett papper som avskrev 60% av skulden till mig. Enligt jurister så hade jag troligtvis inte fått en krona så nu i efterhand var det rätt att skriva under men när det hela skedde så var det nära att jag lät honom kursa. Men av solidaritet till andra företagare som ville ha en del av sina pengar så skrev jag under, alla eller ingen var det som gällde då.

Att han fuskar med något är ju solklart, det är ju byggsvängen och där fuskas det ALLTID :fakta
Men det hotet hjälper inte något dessvärre :(

Repor i lacken mm funkar ju alltid förvisso... Beställa hem tonvis med bögporr och dylikt, ta lån i hans namn mm låter ju lockande. Kan man göra detta utan att åka dit då?

Varför inte bara gilla läget. När du gick med på ackordsuppgörelsen visste du ju konsekvenserna.

Samtliga påtryckningsmedel som omnämnts i tråden leder till fällande dom och straff om det rullas upp. Det finns bara ett vettigt sätt att hantera saken. Inse att slantarna är gone, gå vidare. Glöm. Risken är påtaglig att du gör dig själv olycklig om du börjar jävlas med den här typen, vare sig du gör det själv eller genom betonginkasso.

Sno lite grejjer av personen i fråga och sälj dom sen.
Eller lura av han kortnumret och köp lite kul pryttlar i hans namn?

*/ ?>
Back