Sälja dator. Hur rensar man hårddisken?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Just det. Ska kränga gamla datorn (bärbar acer) till en bekant och vill nu radera all gammal info ordentligt. Inte just för att min bekant skulle rota fram nåt, utan ffa för jag inte vet vad som händer med den efter han tröttnar på den.

Den medföljde ingen skiva så Vista ligger väl i nån dold partition. Den vill jag ju inte sabba. Iofs så kanske man skulle slänga in ett xp istället, men jag har ingen sådan svensk ligger...

Hur ska jag gå till väga?

Som Pelle säger: Det finns ett antal olika "wipe"-program att tanka hem gratis och lagligt på nätet. Använder du ett sådant och skriver över disken med 1:or ett gäng gånger har du kommit en bra bit på vägen.

Hade ett program som hette Evidence Elliminator, det skrev över informationen 7ggr med 3 olika krypteringstekniker.

Det var så effektivt och tungt att hårdiskjäveln blev överhettad och dog :D

Hade ett program som hette Evidence Elliminator, det skrev över informationen 7ggr med 3 olika krypteringstekniker.

Det var så effektivt och tungt att hårdiskjäveln blev överhettad och dog :D
Den ultimata säkerheten mot att någon ska snoka omkring på disken. :D

Vill du vara säker så kör en 3-pass överskrivning, det räcker utmärkt och tar vettigt med tid.

Sitter du med färdiga attentatsplaner i datorn och är jagad av underrättelseverksamheter så kör du 7-pass överskrivning.

Vill du vara säker så kör en 3-pass överskrivning, det räcker utmärkt och tar vettigt med tid.

Sitter du med färdiga attentatsplaner i datorn och är jagad av underrättelseverksamheter så kör du 7-pass överskrivning.
Eller så slår man en yxa i disken, kastar den i brasan och köper en ny ;)

Det låter som om det inte är SÄPO du är rädd för utan bara vill omistallera för att din bekant inte ska ha dina dokument, foton mm utan ett tomt system?

I så fall boota om, tryck in ALT+F10 när BIOS'en dyker upp.
Du bör nu boota från den dolda RECOVERY-partitionen.

Det låter som om det inte är SÄPO du är rädd för utan bara vill omistallera för att din bekant inte ska ha dina dokument, foton mm utan ett tomt system?

I så fall boota om, tryck in ALT+F10 när BIOS'en dyker upp.
Du bör nu boota från den dolda RECOVERY-partitionen.
Om du bara visste hur lätt det är att få fram allt som fanns innan man formaterade om disken och installerade nytt OS :näsblod

Ok. Om jag nu startar datorn med en sån Säpo-killerskiva, kommer även den delen som har operativsystemet lagrat, att försvinna? Jag vill ju kunna smacka i det igen.

Gör nu som jag sa. Det Hoztic säger är helt rätt. Det är väldigt enkelt att ta fram "raderad" info så länge den inte fysiskt skrivits över (t.o.m ett par gånger i vissa fall).

Formateringen vid installationen kommer med andra ord inte göra så mycket förutom att dölja allt. Installationen kommer dock börja skriva över den gamla infon efter hand.

Sen är det så att i.o.m att det är Windows så blir det i detta fall till fördel. Systemet fragmenterar så otroligt mycket att ju mer datorn används desto mindre sammanhängande info kommer kunna räddas från hårddisken.

Jag gissar på att du kan porrsurfa en Windowsburk i 10min för att sedan inte kunna rädda något från hårddisken igen :D

Du kan använda Windows inbyggda Cipher-kommando för att skriva över gammal info. Bäst är om du formaterar och installerar om systemet först (eller kör återställningspartitionen) för att rensa ut allt som lagrats i windows.

Kommandot nedan rensar allt tomt utrymme på disken (i detta fall på c: ). Kör det i en kommandoprompt, i Vista kan du behöva starta CMD som admin.

cipher /w:c:

Jag har testat med diverse återställningsprogram som tar fram tidigare borttagna filer före och efter Cipher och det rensar bra. Iaf tillräckligt bra för att tömma en disk som ska säljas svensson till svensson. Tänk bara på att det som sagt är tomt utrymme som rensas så filerna måste vara borttagna.

Edit: Cipher kan man köra närhelst man vill rensa borttagna filer, det är helt ofarligt för systemet i övrigt.

Last edited:
Nu snurrar nån dban grej här. Ska ta fyra timmar... Återstår att se om operativsystemet ligger kvar som nån partition eller om allt är tomt.

Ingen som har en bra länk till ett fullt fungerande xp som funkar som ett köpt?

Uppenbarligen fungerade det. No operating system found...

Nu då? Bara piratversion som gäller?

På datorn eller i dokumentationen finns det en kod elelr liknande till ditt Windows, ring MS support så skickar dom en skiva för en lite peng, eller så kan du ladda ner pirat och använda dig av nyckeln på dartorn, så ringer du MS så tar dom bort WGA...

På datorn eller i dokumentationen finns det en kod elelr liknande till ditt Windows, ring MS support så skickar dom en skiva för en lite peng, eller så kan du ladda ner pirat och använda dig av nyckeln på dartorn, så ringer du MS så tar dom bort WGA...

Ok! Hittade produktnyckeln på en klisterlapp under datorn. Kan man tanka ned win 7 från microsofts hemsida och sedan använda sin egna nyckel?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti