Bygga tyst dator/Byta hårddiskar?

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Jag har just nu en duktigt tillräcklig dator gällande prestanda och utrymme, så där behövs ingen ändring, det jag stör mig på är -ljudet.

Omöjligt att ha datorn igång på natten utan den väsnas i hela rummet. Jag har Antec Sonata chassiet som dock fungerar bra, för när jag öppnar det låter det som ett mindre flygplan.

Sen har jag även enbart stora 120 fläktar som går på lågt varvtal och ett nätaggregat som är nästan ljudlöst (sätter bara igång fläktarna är det behövs). Ett helt passivt grafikkort samt en processorfläkt som håller mkt låg ljudnivå.

Som ni läser är datorn redan byggd för att ha låg ljudnivå, men det har den inte ändå. Jag har kommit fram till att det måste vara hårddiskarna som låter, det är äldre SATA diskar som är gummiupphängda i chassiet fast ger ändå duktigt med ljud ifrån sig. 3 stycken hårddiskar har jag.

Hur löser jag detta?

Aldrig jag kopplar in ett vätskesystem till datorn.

Köpa ATA diskar var det första jag kom på, blir datorn tyst så är det värt det. Men hur löser jag det med den nuvarande windows disken? Där ligger ju program och data som jag helst inte vill ta bort, rättare sagt måste jag installera om allt skippar jag hela projektet med att byta diskarna.

Det skulle varigt kanon att koppla in en ny ATA disk och bara kopiera över hela windows SATA disken direkt till den, sen ge den rätt namn i bios och starta upp, jag har dock på känn att detta inte fungerar, för windows känner ju av disken, hur gör jag?

Edit: Någon som gjort samma sak och blivit nöjda med dom nya diskarnas ljudnivå?

Last edited:
Börja med att koppla ur dom övriga 2 diskarna och se hur stor skillnad det gör. Kanske räcker att byta dom mot en stor tyst disk!

Nya diskar är generellt tystare än gamla. Att byta mot PATA-diskar är således ingen bra idé tycker jag. Att skaffa en jättestor disk istf flera mindre är däremot ett steg i rätt riktning.

Jag köpte ljudisoleringskit och smetade i hela lådan. Kostade ca 500kr

Sen hängde jag upp diskarna i resorband, det gjorde mycket.

Saker som rör sig och har direkt kontakt till stora hårda ytor det verkar vara dom sakerna som skapar ljud.

http://www.sweclockers.com/album/?id=1849

Nya diskar är generellt tystare än gamla. Att byta mot PATA-diskar är således ingen bra idé tycker jag. Att skaffa en jättestor disk istf flera mindre är däremot ett steg i rätt riktning.

Är PATA samma som ATA diskar?

Jag köpte ljudisoleringskit och smetade i hela lådan. Kostade ca 500kr

Sen hängde jag upp diskarna i resorband, det gjorde mycket.

Saker som rör sig och har direkt kontakt till stora hårda ytor det verkar vara dom sakerna som skapar ljud.

http://www.sweclockers.com/album/?id=1849

I min gamla låda använde jag mig också av ljudisoleringskit med sådana mattor, tyckte detta var en bra lösning då alla mina delar i den gamla datorn lät lite mer.

Nu vill jag hellre ha tysta komponenter om man säger så. Sonata chassiet tar bort massa oväsen samt har redan "gummibitar" att fästa hårddiskarna i. Iprencip alla komponenterna i hela lådan är extremt tysta utom hårddiskarna, så känns roligare att skaffa tysta diskar också så är hela datorn tyst.

Minskar du antalet diskar finns det också möjlighet att du kan plocka ut en fläkt och minska ljudet än mer.

Ska ta ut 2 diskar ikväll för att se vilken förändring på ljudet det bli, skriver här hur det blev senare.

Jag hittade ett gratisprogram för några år sedan som kunde stänga av hårdisken helt under en kort stund för att lyssna och jämföra på hur mycket den låter. Blev riktigt förvånad över hur mycket den låter, speciellt att den ligger på en irriterande frekvens.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad programmet heter och har inte kvar det, men gissar att om du söker på tips om bygga tysta datorer så kan det finnas någon länk till programmet.

Det skulle varigt kanon att koppla in en ny ATA disk och bara kopiera över hela windows SATA disken direkt till den, sen ge den rätt namn i bios och starta upp, jag har dock på känn att detta inte fungerar, för windows känner ju av disken, hur gör jag?

För att flytta en Windows-installation från en disk till en annan kan du använda Norton Ghost. Fungerar faktiskt riktigt bra.

Kortkort förklaring: Det du gör är att ansluta den nya feta disken, installera programmet och sedan säga åt Ghost att flytta över t ex C-partitionen till den nya disken. Sedan startas datorn om, står och tuggar i nån timme eller så (beroende på hur mycket som ska flyttas), och sen är det bara att slita ut gamla disken och köra från nya istället. Baggis. Har använt det på jobb-datorerna mer än en gång och har inte haft några problem under alla år.

Ytterligare tips är att stänga av write cache på lagringsdiskar. Annars finns risken att de går ner i sleep mode för att strax efter få instruktion att skriva ut innehållet i cachen och varva upp igen.

Jag har 3 diskar i min och ingen av dessa låter speciellt mycket, inte ens Raptordisken (gummiupphängd). Ingen av diskarna hörs enbart av varvtalen, som är olika på alla tre, 5400, 7200 och 10000. Tystast är dock min Samsung Spinpoint 500GB. Detta trots att den är skruvad direkt i chassiet.

Äldre diskar har enligt min erfarenhet en tendens att låta mer vid just läsning/skrivning.

Hårddiskars vinande kan oftast minskas med en bit självhäftande asfaltsmatta/bitumen (biltema, micro etc) på dess lock. Asfalten avleder värme rätt hyffsat så disken blir inte för varm. Mycket billigare än speciella "tystnads-kit" från datorfirma Y. Jag använder bitumen i alla mina datorer på större (och mindre) plåtytor.

Tips, SYSTOOL innehåller en generell AAM-modul där du kan ställa ljudnivån på hårddiskens förflyttning av läshuvudet.

För att flytta en Windows-installation från en disk till en annan kan du använda Norton Ghost. Fungerar faktiskt riktigt bra.

Kortkort förklaring: Det du gör är att ansluta den nya feta disken, installera programmet och sedan säga åt Ghost att flytta över t ex C-partitionen till den nya disken. Sedan startas datorn om, står och tuggar i nån timme eller så (beroende på hur mycket som ska flyttas), och sen är det bara att slita ut gamla disken och köra från nya istället. Baggis. Har använt det på jobb-datorerna mer än en gång och har inte haft några problem under alla år.

Acronis true image är i mitt tycke bättre även om i slutändan så gör dem samma sak. tycker det är mer begripligt + att det har stöd för lite fler saker som jag hade användning av.

Hårddiskars vinande kan oftast minskas med en bit självhäftande asfaltsmatta/bitumen (biltema, micro etc) på dess lock. Asfalten avleder värme rätt hyffsat så disken blir inte för varm. Mycket billigare än speciella "tystnads-kit" från datorfirma Y. Jag använder bitumen i alla mina datorer på större (och mindre) plåtytor.

Tips, SYSTOOL innehåller en generell AAM-modul där du kan ställa ljudnivån på hårddiskens förflyttning av läshuvudet.

Funkar den här tror du eller är det bättre med riktig asfaltsmatta? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22464672

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing