Problem vid omformatering av dator...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har en slö gammal häck som jag tänkte blåsa rent så att en bekants barn ska kunna använda den som en ren skrivdator.

Problemet är att det är ett ful-xp på den som jag installerade för typ två år sedan och som fungerat på alla mina datorer hittils. Alltså en ok kopia. I samma veva drog jag ned servica pack 2 till den. Allt har funkat kanon men nu är det dags att rensa den pga alla virus etc.

När jag stoppar i den skiva som jag en gång installerade på den så får jag larmet i stil med "Installationen kan inte fortsätta då versionen på datorn är nyare än på cd-skivan".
Fine tänker du, det är väl bara att hålla in F8 vid uppstart och välja att den startar från CDROM istället. Icke sa nicke. Det går visserligen att ställa in det alternativet och tom texten "Vill du starta från cd tryck på valfri tangent" kommer upp, men lik förbannat startar vanliga windows ändå...

Ok, men det måste ju gå att rensa hårddisken helt tänkte jag och googlade lite. Tankade därefter ned killdisk och lade den på en usb-sticka enl instruktioner. Vid uppstart kör jag F8 och väljer därefter att den ska starta från usb-stickan. Vad tror ni händer? Jo, den startar vanliga windows ändå...

Så. Jag behöver hjälp. Hur ska jag gå till väga?! Förklara gärna på ett enkelt sätt då mina datakunskaper är oerhört varierande. :Bugar

Men är det inte det jag gör när jag startar upp den och håller in F8 för att därefter välja att den ska starta från skivan?

F8 är iaf i Windowsvärlden bara olika alternativ att starta befintlig inst.. på. Typ felsäkert, felsäkert med närverk, mm, mm

F12 brukar man trycka för att kunna välja olika sätt att boota.
Ex: nätverket(PXE), cd, HD.

Och beroende på dator så har du F2, F3 eller Del för att komma in i BIOS
Väl i BIOS så borde du kunna sätta Boot-Options, välj då CD/DVD som #1.
Eller USB om du nu hade imagen på USB.

F8 är iaf i Windowsvärlden bara olika alternativ att starta befintlig inst.. på. Typ felsäkert, felsäkert med närverk, mm, mm

F12 brukar man trycka för att kunna välja olika sätt att boota.
Ex: nätverket(PXE), cd, HD.

Och beroende på dator så har du F2, F3 eller Del för att komma in i BIOS
Väl i BIOS så borde du kunna sätta Boot-Options, välj då CD/DVD som #1.
Eller USB om du nu hade imagen på USB.

Det kan ha varit F12 eller Del-knappen med. Jag får hur som helst fram en blå ruta i DOS-utseende där jag kan välja CD, HD, USB och nätverk. Väljer jag USB eller CD här så kommer texten "Tryck på valfri tangent för att starta från cd-skivan" och inget mer händer på typ fem sekunder. Sedan startar windows som vanligt...

Det kan ha varit F12 eller Del-knappen med. Jag får hur som helst fram en blå ruta i DOS-utseende där jag kan välja CD, HD, USB och nätverk. Väljer jag USB eller CD här så kommer texten "Tryck på valfri tangent för att starta från cd-skivan" och inget mer händer på typ fem sekunder. Sedan startar windows som vanligt...

Skivan som du använder kanske inte är bootbar !?
var det en ren installation du gjorde för 2 år sedan ? eller en upgrade av något slag ?
Är de en svensk eller engelsk ?
Jag har en Engelsk inkl. SP2 om du vill ha.

Skivan som du använder kanske inte är bootbar !?
var det en ren installation du gjorde för 2 år sedan ? eller en upgrade av något slag ?
Är de en svensk eller engelsk ?
Jag har en Engelsk inkl. SP2 om du vill ha.

En enkel svensk (fultankad) installation. Den skivan har fungerat på många datorer hittils utan problem. Efter det uppdaterade jag med servicapack 2 och det verkar inte den gamla skivan gilla alls...

Vill ha svensk programvara men tack ändå för erbjudandet!

Nope, F8 ger dig bara möjlighet hur du vill boota ditt vanliga OS.

Ok. Den menyn som jag annars kan komma in i är den som finns på den bifogade bilden. Är det där jag ska ändra?

http://www.askdrtech.com/solutions/image.axd?picture=2010/1/11.jpg

Last edited:
En enkel svensk (fultankad) installation. Den skivan har fungerat på många datorer hittils utan problem. Efter det uppdaterade jag med servicapack 2 och det verkar inte den gamla skivan gilla alls...

Vill ha svensk programvara men tack ändå för erbjudandet!

Ok. Den menyn som jag annars kan komma in i är den som finns på den bifogade bilden. Är det där jag ska ändra?

http://www.askdrtech.com/solutions/image.axd?picture=2010/1/11.jpg

Som redan sagt Jajamen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP